Robèrt schreef:
Maar de topicstarter geeft duidelijk aan dat de nieuwe snelheid wel zichtbaar is in het modem.
Echter deze downloadsnelheid is er in werkelijkheid niet.
Upload is wel goed.
Het is me even onduidelijk of dit probleem inmiddels is opgelost?
Even een tussenstand van het front.
Ik heb een harde reset gedaan wat geen oplossing was.
Met TCPoptimizer had ik ook geen resultaat.
Ik ben nu de complete bekabeling aan het controleren, maar zit intussen nog steeds op 'Lite' speed ipv 'Basic'.
Intussen heb ik weer contact met KPN en ontving zojuist de volgende e-mail:
Geachte heer,
Naar aanleiding van uw vraag betreffende de downloadsnelheid informeren wij u als volgt:
Een verminderde downloadsnelheid kan voorkomen door een aantal factoren. Wij noemen hieronder de meest voorkomende oorzaken:
- De snelheid van de server waarvan u downloadt
- De drukte op deze server
- Spitsuur op het internet
- Kwaliteit van de bekabeling (bij u thuis en naar de centrale)
- Er tegelijkertijd veel gebeld wordt
Daarnaast heeft uploadverkeer ook invloed op de downloadsnelheid. Doordat u download vindt er automatisch uploadverkeer plaats. Als de volledige bandbreedte van het uploadkanaal wordt gebruikt, dan kunt u een verminderde downloadsnelheid waarnemen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij het gebruik van P2P-programma's zoals Bittorrent en Limewire.
Bij de up- en downloadsnelheid dient u rekening te houden met een overhead van 15% tot 20% voor het transportprotocol. Dit gedeelte van de bandbreedte wordt namelijk gebruikt voor het versturen van data over het internet.
U kunt uw upload- en downloadsnelheid meten op de volgende onafhankelijke sites:
-
http://www.mordax.nl-
http://www.speedtest.nlN.B.: Houdt u er rekening mee dat de resultaten gegeven kunnen worden in kilobits per seconde of in kilobytes per seconde; 1 kilobyte is gelijk aan 8 kilobits.
Heeft u het vermoeden dat de gemeten snelheid structureel te laag is dan verzoeken wij u nogmaals contact op te nemen en de meetresultaten van bovengenoemde sites te vermelden.
Met vriendelijke groet,
KPN
Een typische standaardmail, maar aan het einde wel een opening voor een verder gesprek, want de helpdesk was deze week ronduit bot met z'n antwoorden.
Ik zal de ontwikkelingen hier uiteraard blijven melden, maar soms kan er wel een dag tussen zitten vanwege drukke werkzaamheden elders.
edited bij forumbeheer: naam medewerker kpn verwijderd.