Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu di 17 jun 2025 17:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 23 jan 2008 10:35 

Voor een gigabit netwerk zijn cat-6 kabels nodig, tenminste, zo laat wikipedia mij dat geloven, en zo heb ik het ook geleerd. Ik kan me voorstellen dat op relatief korte afstanden in een woonhuis, met een beperkt aantal PC's op het netwerk, het wel mee zal vallen. Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Cat-6

De HD aan de USB van de PC levert geen enkel probleem op. FAT32, NTFS en EXT3 (met driver voor WinXP) werken naar behoren. Een USB-stick heb ik nog niet geprobeerd, dat is wel een goed idee.

Het is nog niet zo dat ik er wakker van lig :lol: , maar ik bedacht me voor het slapen gaan dat ik ook de opstelling op de plank nog kan wijzigen. Deze is nu (vlnr): EB, NSLU2, HD. Ik wil er HD, EB, NSLU2 van maken. Als ik begin met de NSLU2 staat deze direct naast het stopcontact waar bij elkaar 4 stekkers/adapters in zitten. Ik vermoed dat het de NSLU2 is, die gevoelig is voor interferentie.

Afijn, met het veranderen van de opstelling wordt het interferentieverhaal in ieder geval compleet anders. Misschien lost dat wat op.

Gisteren stonden er - helaas - geen bestanden op de HD, zodat ik het niet op mijn werk kon testen (ik was wat iets te fanatiek geweest met verwijderen). Nu staan er wel bestanden op, enkele foto's van om en nabij de 3 MB per stuk. Mijn indruk is dat het best stabiel is, hoewel ik al wel een keer de verbinding ben kwijtgeraakt. Dat kan aan de verbinding bij mij thuis liggen, maar natuurlijk ook aan het netwerk hier ter plaatse, dat nou niet meteen het meest geweldige is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 23 jan 2008 11:02 
Site Admin

voor jouw gebruik van de nslu is een utp cat5 kabel meer dan voldoende.
heb zelf ook deze apparatuur in de meterkast staan, maar geen last van slecht werkende onderdelen. de experiabox hangt op ooghoogte en de nslu en de hd staan op de grond.
heb je de hd op de 1e of 2e aansluiting van de nslu aangesloten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 23 jan 2008 23:26 

Daar ben ik weer. Vanavond het volgende getest, met een NTFS geformatteerde schijf:

Ik heb een aantal uploads gedaan vanaf de laptop naar de HD, met steeds hetzelfde pakket van bestanden (525 foto's in 5 verschillende mappen, totaal 1,21 GB).

1) Bedrade verbinding vanuit de slaapkamer, met de UTP-kabel waaraan normaal gesproken de repeater is aangesloten: Geen probleem, in ongeveer 8 minuten is het hele spulletje overgefloten
2) Draadloze verbinding vanuit de slaapkamer, verbinding met EB: na 11 bestanden de melding "Kan <bestandsnaam> niet kopiëren. De opgegeven netwerknaam is niet langer beschikbaar."
3) Draadloze verbinding vanuit de slaapkamer, verbinding met repeater / access point: na 432 bestanden de melding "Kan <bestandsnaam> niet kopiëren. De opgegeven netwerknaam is niet langer beschikbaar." Ik moet er bij zeggen, dat ik toen op de desktop wat downloads aan het doen was.
4) Draadloze verbinding vanuit de huiskamer, verbinding met repeater / accesspoint: na 17 bestanden de melding "Kan <bestandsnaam> niet kopiëren. De opgegeven netwerknaam is niet langer beschikbaar."
5) Draadloze verbinding vanuit de huiskamer, verbinding met EB: na 19 bestanden de melding "Kan <bestandsnaam> niet kopiëren. De opgegeven netwerknaam is niet langer beschikbaar."

Goed, 1) is natuurlijk perfect. 3) is een beetje vervelend. Het ging zo goed dat ik , ondertussen overmoedig geworden, op de desktop op zolder wat downloads heb uitgevoerd (wat is 4,89 MB nou?). Als ik dat niet had gedaan, was het misschien wel goed gegaan.

Conclusies:
1) De HD en NSLU2 zijn niet defect :D .
2) Het probleem zit in de draadloze verbinding, maar waar?
3) Voorheen werkten de gedeelde mappen tussen de laptop en desktop niet goed. Ik had ergens een typfout gemaakt in een MAC-adres, dus dat is wel logisch. Dat is ondertussen (al een tijdje) herstelt en dat werkt (draadloos!) zonder haperingen. Maar ik gebruik de desktop zelden, dus staat deze 9,5 van de 10 keer uit. Daarom wil ik ook een fileserver met de NSLU2.
4) Word ik gedwongen een bedraad netwerk aan te leggen? Dat wil ik helemaal niet :cry: :cry: :cry: :!:

Iemand ideeën?

N.B.: Ook met een USB-stick op de NSLU2 geen resultaat.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 23 jan 2008 23:36 
Site Admin

maak je bij de draadloze verbinding gebruik van dezelfde pc of zijn er per plek verschillende pc's en zit er verschil in de besturingssystemen van de pc's.
heb je bij gewoon gebruik van draadloze verbinding ook wel eens problemen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 jan 2008 00:29 

Gebruik je met die draadloze verbindingen de software die bij het draadloze kaartje zit of maak je gebruik van Wireless Zero Configuration-service?

Ik gebruik op mijn laptop die laatste service en mijn draadloze verbinding, met Linksys, apparatuur is super-stabiel.
Als ik de Linksys-software in gebruik had was het af en toe wat minder.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 jan 2008 09:27 

Bij de draadloze verbinding ging het steeds om dezelfde laptop (WinXP Home), die ik overal mee naar toe heb gesjouwd.
Normaal gesproken lijkt de draadloze verbinding het gewoon goed te doen. Zoals ik al eerder schreef, een bestand afdrukken vanaf de laptop via de desktop (WinXP Pro, hierop zijn de printers aangesloten) geeft absoluut geen probleem. Sinds gisteren werken ook alle gedeelde mappen tussen desktop en laptop draadloos zonder enige haperingen.

Op de laptop maak ik gebruik van de Wireless Zero Configuration. Dat is dus op de PC waarmee ik getest heb, dat is ook de PC die 9,5 van de 10 keer wel aan staat.

Op de deskop gebruik ik de software van de Siemens Gigaset USB Adapter 108, die met de EB was meeverpakt. Hoe ik daarvan de WZC uit krijg, krijg ik niet gevonden.

Ook het veranderen van de opstelling, zoals ik gisteren opperde, geeft geen oplossing.

Ik zit er eventueel aan te denken om over te stappen op een PowerLine bedraad netwerk. Zou dit iets oplossen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 jan 2008 10:20 

messchien een een andere draadlose router voor de eb plaatsen
zou volgens mij namelijk niet onmogelijk zijn dat die draadlose verbinding teveel heefd te verwerken
als je namelijk ook intenet via die verbinding en tevens bestanden naar je hardeschijf stuurd dan geefd dit problemen met het versturen van de data pakketjes en kan het zijn dat die zo er verstoord word dat die fout melding geeft
dus ik denk dat je draadlose netwerk niet stabielen sterk genoeg is
en dat je mogelijke interfentie hebt van een draadlose verbinding in de buurt
ik heb deze problemen als ik van de ene bedrade pc naar de anderbedrade pc hele grote bestande vesrtuur en ik dan tegelijk met 1 van deze pc wil internetten dat ik dus of bijna geen internet heb of dat mijn verzending een foutmelding geefd
laat ik het bestand rustig verzenden dat is er niks looos en gaat dat prima

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 jan 2008 11:04 

@ Horny:

Het geval met verlies van datapakketjes was alleen bij test 3 het geval. Interferentie van een ander draadloos netwerk in de buurt? Zou zomaar kunnen, ik tel er zomaar 5 à 6. Lost het kiezen van een vast kanaal dan iets op? Mijn verbinding is goed, overal in huis:
Signaal: Zeer Goed tot Uitstekend
Snelheid: 48 - 54 Mbps

Bij het testen laat ik de laptop met rust, maar dan toch problemen.

Verder heb ik op onze slaapkamer een Speedtouch 180 repeater liggen om het signaal ook op zolder te krijgen. Deze is met een ethernetkabel aan de EB verbonden. Ik heb deze als AccessPoint geconfigureerd, met dus een eigen SSID. Ik twijfelde eraan of ik deze niet als Repeater moest configureren, maar dat vereist WDS en dat is draadloos, dus instabieler dan een bedrade verbinding.

Bij mij zijn de problemen september 2007 begonnen. Dacht het op te lossen door de NSLU2. Ik kan echter niet nagaan of er toen een ander / nieuw draadloos netwerk bij is gekomen, waardoor bij mij de draadloze verbinding instabiel wordt.

Siemens heeft PowerLine adapters die tot 200 Mbps kunnen halen over CAT5. Maar de ethernetaanslitingen op een gemiddelde huisPC zijn toch slechts geschikt voor 100 Mbps :?: Ik zou het ook graag willen testen voor ik tot aanschaf over ga.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 jan 2008 16:22 

Maar de ethernetaanslitingen op een gemiddelde huisPC zijn toch slechts geschikt voor 100 Mbps

als je een nieuwer wetse pc hebt is het niet ondekbaar dat je daar een 1000mbit net werk in hebt bedraad wel te verstaan
zijn geen programmas als updates van windows en antivirus programmas of download programmas zo als limewire aan het werk
ook als hij links onder in de taak balk een plaatje heefd staan van zo programma als limwire dan kunnen er wel geen downloads in staan maar hij kan wel ongemerkt bezich zijn met uploaden
dit kan dan tevens je verbindingen vertragen
je zou dit eens kunnen testen door simpel weg je adsl kabel uit je router te halen
dan zou volgens mij je thuis netwerk gewoonweg moeten werken
zonder interventie van internet

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 jan 2008 22:49 

Ik heb net met behulp van de desktop een mapje opgehaald bij de laptop en deze op een schijf van de desktop gezet, capiche :roll: ?

Het was maar 87 MB, niet echt veel dus. Toch deed het er ruim 20 minuten over om gekopieerd te worden geraken enzovoort (ik wordt er zelfs melig van :) ) Het viel me op, dat de signaalmeter van de Siemens adapter aangeeft:
Snelheid: 18 Mbps / Signaalsterkte ´Uitstekend´, terwijl de signaalmeter van Windows aangeeft:
Snelheid: 54 Mbps / Signaalsterkt ´Goed´. Welke van de 2 moet ik geloven. Gezien de snelheid over het netwerk ben ik geneigd die van Siemens te geloven.

Het viel me ook op, dat de snelheid in elkaar duikelt na het starten van de datatransfer. Er is iets mis met mijn draadloos.

@HORNY: die tip ga ik nog eens uitvoeren, maar dat wordt volgende week, want nu heb ik er even genoeg van :evil:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 25 jan 2008 02:05 

Een bijzonder intrigerend probleem hoor.
87Mb in 20 minuten is wel droevig....

Gaat een draadloze verbinding over zijn nek als je grote bestanden gaat versturen?
Maar wie laat het dan afweten is de grote vraag?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2008 11:16 

Gisteravond heb ik, met de moed der wanhoop, me maar weer eens met het netwerk beziggehouden.

Allereerst merkte ik, dat er in de buurt nogal wat andere draadloze netwerken aanwezig zijn, die uitzenden op hetzelfde, of vlakbij de kanalen waarop mijn netwerk aanwezig is. Ik heb dus ook, zowel de EB als het AP, op een vast kanaal geconfigureerd waarop geen ander netwerk dan wel een netwerk met een zeer zwak signaal aanwezig is. Het resultaat was, dat de snelheid wel omhoog ging (54 Mbps), maar weer inzakt als er grote hoeveelheden data worden verzonden (36 Mbps).

Op voorstel van HORNY heb ik op de splitter de modemlijn losgekoppeld. Gevolg: geen verbinding met het WWW, maar wel intern netwerk. Het resultaat: bedroevend. Weer de melding: "Kan <bestandsnaam> niet kopiëren. De opgegeven netwerknaam is niet langer beschikbaar." Zowel via de verbinding op de EB als op het AP.

Later op de avond heb ik via de draadloze verbinding 1,2 GB aan foto's geprobeerd te versturen van de laptop naar de desktop. Het leek erop dat dit vlekkeloos liep. Het netwerk protesteerde niet, al varieerde de snelheid tussen 36 en 54 Mbps. Ondertussen was ik met nog wat andere zaken bezig (o.a. een eerdere versie van dit bericht typen), het opruimen van mijn mailbox e.d.

Toen sloeg het noodlot toe. Allereerst weer de melding "Kan <bestandsnaam> niet kopiëren. De opgegeven netwerknaam is niet langer beschikbaar." En het kopiëren was bijna klaar (hoewel, 1,2 GB in ruim 20 minuten is natuurlijk ook weer niet heel rap). Een blik onderin leerde me, dat de snelheid van het netwerk was teruggezakt naar een bedroevende 1 Mbps (via het AP). Het signaal van de EB was uit de netwerklijst verdwenen. Toen kwam mijn vrouw naar beneden (nee, zij is geen noodlot :lol: ). Zij was op de slaapkamer bezig, waarbij ze altijd de TV aanheeft. Ik denk dat het uitschakelen van de TV een interferentiepuls heeft gegeven, waardoor het AP, dat immers vlakbij de TV ligt, van slag is geraakt. Deze puls heeft uiteraard via de UTP-kabel de EB bereikt, die het signaal uitschakelde.

Goed, uit- en aanschakelen van de EB leverde weer signaal op, maar nu was het signaal van het AP verdwenen. Het signaal van de EB was helemaal top (54 Mbps, sterkte ´Uitstekend´). Ik heb het signaal van het AP nog niet terug gekregen. Gisteravond het AP wel gereset, maar nog niet getest, ik had geen zin meer. Ik had gisteravond mijn twijfels of het misschien de NSLU2 was die op het netwerk het probleem opleverde. Nu denk ik dat het misschien het AP de boosdoener is. Aan de andere kant, het heeft gewerkt (met de HD aan de USB van de EB), dus waarom nu niet (met de HD aan de USB van de NSLU2)?

Ondertussen is mijn probleem nog niet opgelost, maar heb ik wel weer een andere optie om te testen (AP loskoppelen van EB, als het AP tenminste niet defect is). Dat zal deze week moeilijk worden, ben druk met de opmaak van een verenigingsblad.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2008 11:28 
Site Admin

voor alle duidelijkheid: als je aan het downloaden/uploaden bent naar de hd in de nslu, is de pc dan verbonden met het ap of met de experiabox.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2008 12:16 

De ene keer aan de AP, de andere keer aan de EB. Ik test allebei de verbindingen om uit te vissen welke verbinding de boosdoener is. Het heeft er nu alle schijn van, dat het AP de verbinding de nek omdraait, hoewel uploaden naar de destop vanaf de laptop (beiden op het AP, laptop normaal op EB) stabieler lijkt te zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2008 12:26 

Je zou natuurlijk ook de draadlose verbinding van je eb uit kunnen schakelen, het is niet ondenkelijk dat ze elkaar storen
en dat de pc die de draadlose verbinding heefd van de 1 naar de ander over switcht, En zodoende ook het verschil in snelheid krijgt en zijn data verliest.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]