Gisteravond heb ik, met de moed der wanhoop, me maar weer eens met het netwerk beziggehouden.
Allereerst merkte ik, dat er in de buurt nogal wat andere draadloze netwerken aanwezig zijn, die uitzenden op hetzelfde, of vlakbij de kanalen waarop mijn netwerk aanwezig is. Ik heb dus ook, zowel de EB als het AP, op een vast kanaal geconfigureerd waarop geen ander netwerk dan wel een netwerk met een zeer zwak signaal aanwezig is. Het resultaat was, dat de snelheid wel omhoog ging (54 Mbps), maar weer inzakt als er grote hoeveelheden data worden verzonden (36 Mbps).
Op voorstel van HORNY heb ik op de splitter de modemlijn losgekoppeld. Gevolg: geen verbinding met het WWW, maar wel intern netwerk. Het resultaat: bedroevend. Weer de melding: "Kan <bestandsnaam> niet kopiëren. De opgegeven netwerknaam is niet langer beschikbaar." Zowel via de verbinding op de EB als op het AP.
Later op de avond heb ik via de draadloze verbinding 1,2 GB aan foto's geprobeerd te versturen van de laptop naar de desktop. Het leek erop dat dit vlekkeloos liep. Het netwerk protesteerde niet, al varieerde de snelheid tussen 36 en 54 Mbps. Ondertussen was ik met nog wat andere zaken bezig (o.a. een eerdere versie van dit bericht typen), het opruimen van mijn mailbox e.d.
Toen sloeg het noodlot toe. Allereerst weer de melding "Kan <bestandsnaam> niet kopiëren. De opgegeven netwerknaam is niet langer beschikbaar." En het kopiëren was bijna klaar (hoewel, 1,2 GB in ruim 20 minuten is natuurlijk ook weer niet heel rap). Een blik onderin leerde me, dat de snelheid van het netwerk was teruggezakt naar een bedroevende 1 Mbps (via het AP). Het signaal van de EB was uit de netwerklijst verdwenen. Toen kwam mijn vrouw naar beneden (nee, zij is geen noodlot

). Zij was op de slaapkamer bezig, waarbij ze altijd de TV aanheeft. Ik denk dat het uitschakelen van de TV een interferentiepuls heeft gegeven, waardoor het AP, dat immers vlakbij de TV ligt, van slag is geraakt. Deze puls heeft uiteraard via de UTP-kabel de EB bereikt, die het signaal uitschakelde.
Goed, uit- en aanschakelen van de EB leverde weer signaal op, maar nu was het signaal van het AP verdwenen. Het signaal van de EB was helemaal top (54 Mbps, sterkte ´Uitstekend´). Ik heb het signaal van het AP nog niet terug gekregen. Gisteravond het AP wel gereset, maar nog niet getest, ik had geen zin meer. Ik had gisteravond mijn twijfels of het misschien de NSLU2 was die op het netwerk het probleem opleverde. Nu denk ik dat het misschien het AP de boosdoener is. Aan de andere kant, het heeft gewerkt (met de HD aan de USB van de EB), dus waarom nu niet (met de HD aan de USB van de NSLU2)?
Ondertussen is mijn probleem nog niet opgelost, maar heb ik wel weer een andere optie om te testen (AP loskoppelen van EB, als het AP tenminste niet defect is). Dat zal deze week moeilijk worden, ben druk met de opmaak van een verenigingsblad.