Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu wo 18 jun 2025 00:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2007 01:52 

Beste mensen,

dit is mijn eerste bericht in dit forum. Ik heb al een beetje rondgelezen, maar ben mijn "geval" nog niet aangetroffen.

Sinds 2000 of zo (vanaf de introductie) heb ik een adsl Planet Comfort abonnement. Duur maar solide en dat is me wat waard. Ik gebruik een Speedtouch 510 modem/router, waarop 3 computers bedraad zijn aangesloten, en twee draadloos (en het werkt, ondanks dat er maar 4 aansluitingen zijn!). Het is een mix van W2K, XP home/pro en Vista.
Eergisteren werd ik gebeld door een mevrouw van Planet. Of ik iets voelde voor een abonnement dat 15 euro p/m goedkoper was, en waarmee ik gratis in het weekend kon bellen. Ik zou een modem krijgen, geschikt voor 4 vaste verbindingen en 64 draadloze.

Ik vroeg of ik mijn huidige snelheid (6 MB) zou behouden. Ja, was het antwoord.
Ik vroeg of ik eventueel mijn oude modem kon blijven gebruiken. Alles werkt, dus de noodzaak om het te vervangen is er niet direct, en ik heb geen tijd om wekenlang te pielen om mijn netwerk weer draaiende te krijgen. Maar een reserve-modem is nooit weg. Ja, dat kon, antwoordde ze.
Ik vroeg of er verder nog iets veranderde in de instellingen. Nee, alles bleef hetzelfde.
Ok, zei ik, doe maar. Waarna ze van alles begon voor te lezen, waarop ik moest antwoorden. Dit deel van het gesprek werd opgenomen, waarschuwde ze nog.

Gisteren ontving ik tot mijn verbazing per mail een bevestiging, die als volgt begon:

Hartelijk dank voor uw bestelling van InternetPlusBellen.

Verbaasd in de eerste plaats omdat die mevrouw het woord internetplusbellen niet in de mond had genomen. En nog verbaasder, omdat ik na enig speurwerk twijfel over de juistheid van een paar antwoorden die ze mij had gegeven.

Ik zou jullie doorgewinterde internetplusbellers het volgende willen vragen:

- Destijds na de introductie waren er nogal wat problemen met internetplusbellen. Zijn die inmiddels opgelost; is er een redelijke kans dat ik de boel hier aan de praat krijg en de verbinding stabiel is?

- Wat vinden jullie ervan dat die mevrouw het woord internetplusbellen niet heeft gebruikt in haar wervende praatje?

- Hou je als Planet-gebruiker je oude Planet email-adres, en hetzelfde IP-nummer?

- Wat voor modem zullen ze me sturen twv € 79,95, is dat die zgn Experia-box?

- Zou ik inderdaad ook mijn oude modem gewoon kunnen blijven gebruiken, zoals de mevrouw me verzekerde?

- Zijn voor mij de binaries nog bereikbaar via nova.planet.nl?

Stel dat ik op grond van de nieuwe gegevens besluit om er vanaf te zien, wat zijn dan juridisch gezien mijn kansen - op grond van valse voorlichting bijv?

Zouden jullie mij aanraden om over te stappen op Internetplusbellen, in de wetenschap dat ons huishouden, dat uit 4 personen bestaat, met name internet gebruikt voor studiedoeleinden, en we ons niet kunnen veroorloven als we weken- of maandenlang allerlei gezeik over ons heen krijgen met wegvallende verbindingen, administratief gelazer etc. (iets dat we hebben meegemaakt de eerste twee jaar vanaf de introductie van adsl)?

Ik ben benieuwd naar jullie oordeel. Bedankt alvast!

Frank

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2007 02:06 

Beste Frank,

Vreemd dat ze het woord InternetPlusBellen niet heeft laten vallen.
Want dat is dus wat ze je heeft verkocht, niet zo netjes dus.

Nee, je oude modem kan je niet blijven gebruiken.
Op zich voor internet-verkeer wel denk ik maar je bestaande telefoons kun je er niet op aansluiten.
Je zult dus een EB moeten gaan gebruiken als je wilt bellen.

Je Planet mail-adressen blijven behouden maar je krijgt wél een ander IP-adres.

De nieuwsserver van Planet kan je nog gewoon blijven gebruiken.

Gratis bellen in het weekeinde klopt helemaal. Als je dit altijd wilt zal je daarvoor 10 euro per maand voor moeten betalen.

Als je tevreden bent met wat je hebt dan weet ik niet of je moet doorzetten. Zeker gezien het feit dat je je toch een aantal halve waarheden hebben verteld.

M.v.g,
Robèrt

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2007 12:35 

Robèrt schreef:
Op zich voor internet-verkeer wel denk ik maar je bestaande telefoons kun je er niet op aansluiten.

De meeste analoge telefoontoestellen(ook DECT) kan je op de Experiabox aansluiten. ISDN-telefoons kan je niet meer gebruiken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2007 13:26 

Marcel schreef:
Robèrt schreef:

De meeste analoge telefoontoestellen(ook DECT) kan je op de Experiabox aansluiten. ISDN-telefoons kan je niet meer gebruiken.

Dat zeg ik toch?... :)

M.v.g,
Robèrt

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2007 17:25 

Bedankt voor je uitvoerige antwoord Robèrt.
Ik moet zeggen dat als ik de voorwaarden op de site van Planet bekijk, het er een beetje op lijkt alsof het onmogelijk is om de procedure, eenmaal in beweging gezet, te stoppen:

http://www.planet.nl/planet/show/id=2985279/sc=f614e1

(Bij produkt besteld - annuleren)

Een lopende aanvraag kan niet worden gewijzigd.
U kunt uw abonnement op InternetPlusBellen kostenloos opzeggen binnen 7 werkdagen na aanschaf. Binnen deze 7 werkdagen kunt u de gehele overeenkomst zonder kosten ontbinden. U betaalt geen abonnementskosten.
Houdt u er rekening mee dat het verwerken van een annulering tot uiterlijk drie maanden kan duren. In deze tijd kunt u geen nieuwe ADSL of InternetPlusBellen order aanvragen als deze over het KPN netwerk loopt.

Om uw InternetPlusBellen order te annuleren en eventueel het InternetPlusBellen pakket retour te sturen dient u:
Telefonisch contact op te nemen met de Servicelijn van Planet op 0900-1905 (€ 0,10 per minuut)
Indien u het pakket nog niet in huis heeft adviseren wij dit pakket te weigeren als het nog wordt aangeboden.

Ik zal daar van de week eerst maar eens over gaan bellen.
Dreigen met de Consumentenbond, zijn ze daar gevoelig voor?
Heeft er iemand ervaring met het annuleren van een "opdracht"? Tips en trucs?

Welk modem zouden ze mij willen sturen, is dat de Siemens SX551/SX552?
Is de installatie een fluitje van een cent, en is normaal gesproken het thuisnetwerk opnieuw eenvoudig is in te stellen; is het gewoon een kwestie van oude modem vervangen door nieuwe? Met name de nu door mij gebruikte combinatie van bedrade en draadloze verbindingen is cruciaal.
En valt er iets te zeggen over de betrouwbaarheid van de verbinding; heeft KPN z'n zaakjes inmiddels op orde?

Kijk, als die Experiabox een fijn apparaatje is, makkelijk aan te sluiten en te configureren, en uit te breiden met randapparatuur, ben ik er best voor te porren. Maar als ik de verhalen op dit forum vergelijk met wat die mevrouw mij door de telefoon vertelde, heb ik wat twijfels.

groeten
Frank

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2007 17:40 

Frank,

Als dreigen met drie maanden geen ADSL op je lijn de oplossing is dan ging ik morgen nog over op de kabel.
Sterker nig, ik heb dat gedaan....:-)

Maar ik heb zeker 10 jaar ADSL via KPN gehad en het afgelopen jaar dus IPB.
Alles werkte zou als het zou moeten, geen problemen gehad.
Die Siemens EB die ik had was een prima ding, ook het draadloze gedeelte was goed.
Alles wat er op aangesloten was gaf geen problemen.

En nogmaals, die ingebouwde FTP- en HTTP-server maakte het geheel compleet.
Met de Thomson kan je wat problemen ondervinden met het openzetten van poorten, op het forum helpen ze je daar wel verder mee als je daar tegenaan loppt.

Als je uiteindelijk minder gaat betalen dan dat je nu doet zou ik het proberen.

Waarom ben ik dan over op de kabel?
Puur een geld kwestie, het is voor mij veel en veel goedkoper.

M.v.g,
Robèrt

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2007 20:07 

De draadloze netwerk verbinden die je nu hebt, kan je prima overzetten, de computers even aanmelden bij de EB en het werkt weer als altijd, kabels kan je overpluggen en je hebt alles weer op internet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 04 dec 2007 03:49 

En als je er echt nog van af wilt zien, gewoon even (snel!) telefonisch contact opnemen. Retentie afdeling. Zeggen dat je verkeerd bent voorgelicht, en in de meeste gevallen wordt het dan alsnog geannuleerd, dit moet echter wel zo snel mogelijk, binnen 2week ongeveer dacht ik.

Mijn persoonlijke advies, let's give it a try.

Je pc's bekabeld aansluiten is geen probleem, kwestie van kabeltjes erin en het werkt. Je hoeft niets in te stellen. En aangezien het goedkoper is..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 04 dec 2007 11:40 

Op zich begon ik er voor te voelen, want ik begrijp dat de problemen zoals bij de start van IPB zo goed als over zijn.
Er speelt echter nog iets anders mee.
Ik ben op ADSL aangesloten in de tijd dat het nog Snelnet heette; dat was de pilot, eind vorige eeuw, die aan de implementatie van ADSL vooraf ging. Die aansluiting werd destijds gerealiseerd door KPN en zit er nu denk ik zo'n 9 jaar.
Tussendoor heb ik ook nog meegedaan aan een DSL-proef (dus met razendsnelle opload), wat nogal wat voeten in de aarde had, en ook door KPN werd aangesloten. Ze hebben niet eens de moeite gedaan om na die proef de bedrading te verwijderen en het modem op te halen.

In die tijd had je nog geen mooie splittertjes, het zat allemaal een beetje provisorisch aan elkaar vast. Uit het aansluitpunt van de telefoon loopt een lange kabel naar een log zwart Alcatel-kastje (1000 ADSL LP staat erop, zegt het jullie iets?), en van daaruit een gewone telefoonkabel naar mijn modem.

Ik heb wel eens geprobeerd om het geheel te vervangen door een gewoon splittertje, maar hierna had ik geen DSL-signaal meer.
Achter de telefoonaansluiting in de muur is het een rommeltje van draden. Ik kan er geen touw aan vastknopen en snap niet hoe het destijds is aangesloten. Aan de andere kant van de muur zit nog een telefoonaansluiting (tijdens een grondige renovatie vlak voor ik hier kwam wonen aangelegd), en het lijkt alsof ze die hebben doorgetrokken, maar dat is slechts een vermoeden.
Een paar jaar terug had ik een KPN-monteur over de vloer vanwege een storing. Die kon er ook niet zo snel wijs uit worden, en zei zoiets als: "Laat maar zitten, het werkt."

Ik heb inmiddels met Planet gesproken, en op grond van dat gesprek besloten om er maar mee door te gaan. Wat meespeelde is dat mocht het me niet lukken om IPB aan de praat te krijgen, ik gewoon mijn oude verbinding kan blijven gebruiken in afwachting van een monteur, en verder dat inderdaad de kinderziektes er nu uit zijn. Het modem dat ik krijg is de Thomson Speedtouch ST780.

Ik hou jullie op de hoogte
groeten
Frank

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 04 dec 2007 11:55 

Beste Frank,

Die splitter die jij bedoeld heb ik ook, gehad.
In het pakket wat je krijgt zit een nieuwe splitter, die kan je gewoon gebruiken.

Het is heel simpel met die draden.

Vanaf het ISRA-punt slechts één kabel en die gaat in de splitter.
Vanuit de splitter gaan één kabel naar je modem.
De andere uitgang van de splitter is het begin van je telefoon installatie.
In jouw geval gaat die nu nog naar een NT1 kastje.

Straks is dat net zo.

Na portering kan de splitter er tussenuit en gaat er vanaf het ISRA-punt één kabel naar de ST780 en verder niets.
Telefoons zitten dan aangesloten op die ST780.

Een wirwar aan draden is altijd moeilijk maar zoek uit hoe het zit.
Hét grootste probleen met IPB is nog altijd dat mensen het niet goed aansluiten en dan de schuld aan IPB geven.
Echt, als de bedrading klopt werkt het eigenlijk meteen.
De bijgeleverde handleiding is overigens flink duidelijk.
Volg de instructies letterlijk op en het moet werken.

Inderdaad, als je het niet aan de praat krijgt, alles weer terugzetten zoals het zat.
Maar wanhoop niet als er iets niet werkt, vraag het maar hier op het forum.
"Wij" helpen je wel.... 8)

M.v.g,
Robèrt

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 04 dec 2007 17:55 

Bedankt voor de bemoedgende woorden Robèrt.

Ben inmiddels een stuk wijzer geworden.
De situatie zoals jij hierboven schetst, komt niet overeen met de mijne.
Uit mijn (ogenschijnlijke) ISRA-punt gaat 1 draad gewoon via de telefoonstekker naar de telefoon.
De andere draad komt onder het afdekplaatje in de huiskamer vandaan (waarachter dus de wirwar aan draden zit), en zit klem tussen de muur en dit plaatje.
Deze draad eindigt een meter of 4 verder in de ouderwetse splitter.
Hier is iets vreemds aan de hand. Ik heb er een foto van gemaakt:

Afbeelding

De zwarte draad links gaat naar het modem.
De grijze draad rechts lijkt zich te splitsen en op twee manieren de splitter in te gaan.
Precies zoals je het hier ziet, heeft de KPN-monteur het destijds aangelegd. Professioneel he. :)

Die grijze draden snapte ik nooit, maar nu wel. De ene gaat erin en de andere komt er weer uit. Die laatste heeft de monteur dus kort afgeknipt en onder de tape verborgen.
Volgens mij had hij die splitter ook wel weg kunnen laten, want inmiddels ben ik er achter dat de aansluiting van de telefoon in de huiskamer niet het ISRA-punt is, maar dat dit zich bevindt in de slaapkamer die er aan grenst, precies aan de andere kant van de muur. De monteur heeft destijds een kabel hiervandaan door de muur doorgetrokken, waar hij dus onder het afdekplaatje in de huiskamer vandaan komt, ogenschijnlijk dus vanuit het aansluitpunt in de huiskamer, maar in werkelijkheid vanuit de slaapkamer.

Dat heb ik ontdekt omdat het me met enige moeite en mbv een telefoonhaspel gelukt is om het modem rechtstreeks op het aansluitpunt in de slaapkamer aan te sluiten, en dat werkte.
Ik herinner me nu ook dat hier nogal wat over te doen was; het ISRA-punt had in de huiskamer moeten zitten, maar dit is destijds tijdens de renovatie verkeerd door KPN aangelegd.
Als je het nog kan volgen.....

Waar die splitter dan voor dient, geen idee, hij lijkt me overbodig, maar ik laat hem voorlopig maar lekker zitten, zodat ik ook geen stekkertjes hoef te monteren.
Ik ga proberen om een nieuwe telefoonkabel aan te leggen vanuit het ISRA-punt (in de slaapkamer), dat ik dan rechtstreeks op het modem aansluit.
Als dat lukt, ben ik meteen voorbereid op de komst van het nieuwe IPB-modem.
Nu ik weet hoe het zit, heb ik ook meer vertrouwen dat ik straks de nieuwe aansluiting (pakket komt over 3 à 4 weken) in orde krijg.

groeten
Frank

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 04 dec 2007 18:21 

Wat een gruwel foto!..... 8)
Zo mag een monteur dit toch echt niet opleveren hoor.
Koop een nieuwe auto met een lekke band en een barst in de voorruit...

Maar waarschijnlijk heeft hij de 4 aders van een kabel gebruikt.
Normaal gebruik je maar 2 adres voor telefonie en ADSL.
Dus hij had een retourtje nodig in dezelde kabel.

Maar hoe dan ook, bepaal echt waar het ISRA-punt is.
Vandaaruit werk je met de kabels en de splitter.

Er gaat dus één kabel naar de splitter en daar komen er twee uit.
Een voor het modem en de ander voor telefonie.
Bij ISDN (dat had je toch?) gaat die dus naar de NT1.

Lees de handleiding goed en neem het plaatje in je op.
Ik heb net even op de KPN site gezocht maar vond het voorbeeld niet.

Straks komen alle telefoons in je huis op de EB en dus niet op de splitter.

Komt echt wel goed allemaal!

M.v.g,
Robèrt

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 04 dec 2007 20:05 

Beste frankli ik denk dat je spijt gaat krijgen van het besluit om toch het aanbod van de kpn aan te gaan nemen
Gezien het fijt dat hier meerdere mensen al tot de conclusie zijn gekomen dat de kpn veel maar dan ook veel te duur is
Je krijgt voor minder dan de helft het zelfde of zelfs meer bij een ander
Ik noem maar een dwars straat upc of telfort of tele 2 of noem ze maar op
Het geen jou is aan geboden is inverhouding vele malen duurder als bij andere profiders
Dan als je 1 maal bent geporteerd en het zou je niet bevallen kan je het wel schudden wat betreft het terug draaien
Want dat zou in gaan houden dat je gewoonweg dria weken zonder telefoon komt te zitten als je geluk hebt
Ik weet natuurlijk niet waar je woonachtig bent
Maar bij ons in de omgeving dat is bovenin friesland en tevens is mij een plaats in de polder bekend
Hebben ze een probleem met de speedtoch 780 wl die jij ook vermoedelijk gaat krijgen
Gezien dit de experianbox is die momenteel bij de kpn word gebruikt
Het probleem is als volgt als je gaat webcammen loopt je webcam of msn vast na zon 5 a 10 minuten
Je kan het gewoon weg weer opstarten maar geheid dat het probleem zich blijft herhalen
En het licht echt niet aan je pc of aan spybots of wat dan ook wat de helpdesk medewerkers je vertellen
dus besint eer ge hier aan begint
ik zou zo zeggen blaas het af en kijk eens om je heen voor je aan ipb gaat beginnen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 04 dec 2007 21:16 

Robèrt schreef:
Maar waarschijnlijk heeft hij de 4 aders van een kabel gebruikt.
Normaal gebruik je maar 2 adres voor telefonie en ADSL.
Dus hij had een retourtje nodig in dezelde kabel.

Dit gaat me helaas net boven m'n pet. Ben maar een amateurtje. :oops: Bedoel je dat de monteur eigenlijk een te dikke (4-aderige) kabel heeft gebruikt, en deze met de splitter heeft teruggezet naar 2-aderig? Het is me eindelijk gelukt om de splitter open te krijgen; het ding leek wel dichtgeplakt. De snoeren zaten mbv gewone telefoonstekkertjes in het ding bevestigd. Hierdoor kon ik m'n theorie uitproberen dat die splitter helemaal niet nodig is. Er gaat immers geen draad van de splitter naar de telefoonaansluiting.
Ik haalde dus het stekkertje dat de splitter ingaat eruit, en plugde die rechtstreeks het modem in.
Resultaat: internet werkte, maar de telefoon niet meer! Terwijl die laatste nog voor de splitter zit!
Snap jij dat? En zo ja: is dat in lekentaal uit te leggen?

Citaat:
Maar hoe dan ook, bepaal echt waar het ISRA-punt is.
Vandaaruit werk je met de kabels en de splitter.

Vanavond belde er iemand van Planet om de bestelling door te nemen en vragen te beantwoorden. Hij zei dat ik alles kon laten zoals het was (bedrading en splitter), en alleen het modem maar hoefde te verwisselen.
Het leek iemand die wist waar hij het over had - is helaas niet altijd zo. Ben benieuwd. Zijn collega had trouwens vanmorgen nog gezegd dat na aansluiting in de centrale het analoge signaal moest worden omgezet naar digitaal; hij ontkende dit weer.

Citaat:
Er gaat dus één kabel naar de splitter en daar komen er twee uit.
Een voor het modem en de ander voor telefonie.
Bij ISDN (dat had je toch?) gaat die dus naar de NT1.

Ik heb een gewone analoge lijn.

Citaat:
Lees de handleiding goed en neem het plaatje in je op.
Ik heb net even op de KPN site gezocht maar vond het voorbeeld niet.

Bedoel je zoiets?

Afbeelding

Citaat:
Straks komen alle telefoons in je huis op de EB en dus niet op de splitter.
Komt echt wel goed allemaal!

Uiteindelijk zeker. Maar systeembeheerder van de familie zijn brengt wel een zware verantwoordelijkheid met zich mee! :evil:

groeten
Frank

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 04 dec 2007 21:20 

Beste Horny

Dat KPN/Planet duur is dat weet ik. Echter op dit moment is een betrouwbare aansluiting belangrijk (vrouw en kinderen kunnen niet zonder internet om werk- en studie doeleinden). In het begin, zo rond 2000, toen het nog Mxstream heette, was het echt naadje. Maar de laatste jaren is mijn verbinding bijzonder stabiel.
Als je ergens gelazer over hoort, is het wel over het overstappen naar een andere provider: eindeloos administratief gezever, wekenlang geen verbinding etc.
Dat risico wil ik niet nemen.

Misschien neem ik wel risico door over te stappen op IPB. Maar na de laatste dagen veel te hebben rondgelezen en gevraagd, ben ik juist tot de conclusie gekomen dat de kans dat alles goed werkt tegenwoordig groot is.
Ik woon trouwens in Amsterdam, en hoewel het uitzicht hier waarschijnlijk niet zo mooi is als bij jou, is er wel weer het voordeel dat ze geneigd zullen zijn om bepaalde problemen sneller te verhelpen. Tenminste als het iets is waar bijv. een hele straat last van heeft.
We zullen zien!
Over een week of 4 zul je hier lezen of het een beetje gelukt is - zoniet, ga er dan maar vanuit dat er helemaal geen verbinding meer is. :cry:

Groeten
Frank

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]