Bedankt voor de bemoedgende woorden Robèrt.
Ben inmiddels een stuk wijzer geworden.
De situatie zoals jij hierboven schetst, komt niet overeen met de mijne.
Uit mijn (ogenschijnlijke) ISRA-punt gaat 1 draad gewoon via de telefoonstekker naar de telefoon.
De andere draad komt onder het afdekplaatje in de huiskamer vandaan (waarachter dus de wirwar aan draden zit), en zit klem tussen de muur en dit plaatje.
Deze draad eindigt een meter of 4 verder in de ouderwetse splitter.
Hier is iets vreemds aan de hand. Ik heb er een foto van gemaakt:
De zwarte draad links gaat naar het modem.
De grijze draad rechts lijkt zich te splitsen en op twee manieren de splitter in te gaan.
Precies zoals je het hier ziet, heeft de KPN-monteur het destijds aangelegd. Professioneel he.
Die grijze draden snapte ik nooit, maar nu wel. De ene gaat erin en de andere komt er weer uit. Die laatste heeft de monteur dus kort afgeknipt en onder de tape verborgen.
Volgens mij had hij die splitter ook wel weg kunnen laten, want inmiddels ben ik er achter dat de aansluiting van de telefoon in de huiskamer niet het ISRA-punt is, maar dat dit zich bevindt in de slaapkamer die er aan grenst, precies aan de andere kant van de muur. De monteur heeft destijds een kabel hiervandaan door de muur doorgetrokken, waar hij dus onder het afdekplaatje in de huiskamer vandaan komt, ogenschijnlijk dus vanuit het aansluitpunt in de huiskamer, maar in werkelijkheid vanuit de slaapkamer.
Dat heb ik ontdekt omdat het me met enige moeite en mbv een telefoonhaspel gelukt is om het modem rechtstreeks op het aansluitpunt in de slaapkamer aan te sluiten, en dat werkte.
Ik herinner me nu ook dat hier nogal wat over te doen was; het ISRA-punt had in de huiskamer moeten zitten, maar dit is destijds tijdens de renovatie verkeerd door KPN aangelegd.
Als je het nog kan volgen.....
Waar die splitter dan voor dient, geen idee, hij lijkt me overbodig, maar ik laat hem voorlopig maar lekker zitten, zodat ik ook geen stekkertjes hoef te monteren.
Ik ga proberen om een nieuwe telefoonkabel aan te leggen vanuit het ISRA-punt (in de slaapkamer), dat ik dan rechtstreeks op het modem aansluit.
Als dat lukt, ben ik meteen voorbereid op de komst van het nieuwe IPB-modem.
Nu ik weet hoe het zit, heb ik ook meer vertrouwen dat ik straks de nieuwe aansluiting (pakket komt over 3 à 4 weken) in orde krijg.
groeten
Frank