Hallo allemaal!
Dit is mijn 1e post hier. Ik kijk en lees echter al een tijdje hier mee en ook de desbetreffende threads op Tweakers over IPB en Mine volg ik al lang.
De reden dat ik hier nu post is dat hier een paar leden zijn die veel kennis vd producten hebben en/of bij KPN (als helpdeskmedewerker) werkzaam zijn.
Mijn vragen en mijn opmerkingen zijn de volgende:
Eerst een kleine inleiding:
Vorige week belde ik met de helpdesk met onderstaand probleem. Uiteindelijk werd er een ticket voor aangemaakt en kreeg ik direct! een 2e lijner te spreken. Sindsdien zit ik met mijn grote vragen / twijfels. Maar later hierover meer...
Allereerst over overhead:
Officieel moet je het aantal bits door 8 delen om aan het aantal bytes te komen. Gedurende mijn jarenlange ICT- en internet-ervaring heb ik geleerd dat het door 10 delen meer recht doet aan de praktijk. Dit juist i.v.m. overhead. Laten we van deze stellingname even uit gaan.
Het is een feit (volgens een lijnmeting door de 1e lijn van KPN) dat er over mijn aansluiting max iets meer dan 17000 kbps kan.
Toen ik nog alleen Planet Advanced met IPB had trainde mijn modem altijd op dezelfde waarde in: 12004 kbps. Duidelijk gecapt.
Toen mijn verbinding 'was klaargemaakt voor Mine' (dit bericht mailde Planet me) trainde mijn modem opeens in op 15000 en nog wat kbps. Als ik een 100 MB file downloade was mijn downloadsnelheid rond de 1,2 MB/s. Dus niet rond de 1,5 MB/s wat zou kunnen gezien de intrainwaarde vd EBS. Dus ook hier bleef de downloadsnelheid op dezelfde snelheid gecapt. Heel logisch.
Maar als ik de TV aanzette, zakte mijn downloadsnelheid maar iets in naar 1,1 MB/s. Ook dat is voor mij logisch als je bedenkt dat ze voor zoveel als mogelijk mijn downloadsnelheid willen handhaven en ook de tv signalen erover heen zetten:
15000 kbps - 4000 kbps per stream voor Mine = 11000 kbps; ongeveer dus die 1,1 MB/s.
Mijn probleem / vraag is nu dat nadat het een week zo prima heeft gewerkt, het modem ineens rond de 12000 kbps ging intrainen. Niet elke keer dezelfde waarde, maar iedere keer dat hij opnieuw contact met de centrale maakt verandert dat; zo tussen de 12000 kbps en de 12400 kbps.
Ik merk dit ook dus in mijn daadwerkelijke downloadsnelheid:
Met Mine uit download ik rond de 1200 KB / 1,15 MB per seconde.
En als ik Mine aanzet zakt dat in naar de 800 KB per seconde.
Mijn CONCRETE vraag is nu of ze mijn modem weer willen laten intrainen rond de 15000+ kbps. Fysiek kan de lijn dat makkelijk aan weten we, en hij heeft een week zo gewerkt...!!!
De 2e lijns medewerker zei dat ik gewoon een abo had voor max. 12 Mbit en dat daar ook gewoon Mine van af moet, ook al kan dit fysiek wel.
Klopt dit antwoord???
Volgens mij is het anders: als je nl. een 3 Mbit abo hebt en je neemt Mine erbij, dan houdt je toch ook gewoon je downloadsnelheid van 300 KB/s en gebruiken ze de extra bandbreedte die het modem heeft (bij ADSL vaak tot 8 Mbit) voor Mine.
Dáárom is het volgens mij zo dat je normaal alleen Mine kan nemen met max. een 3 Mbit abo. Ze moeten er nl. voor zorgen dat je je downloadsnelheid blijft behouden, ookal zet je de tv aan, en gemiddeld genomen kunnen de meeste aansluitingen niet hoger dan 8 Mbit aan.
Omdat bij mij ze tot 17 Mbit kunnen gaan mocht ook ík Mine nemen: 12 Mbit + 4 Mbit = 16 Mbit!
Maar als mijn argumenten kloppen hoe moet ik dit overbrengen bij de KPN? De vorige keer heb ik in dat befaamde gesprek met die 2e lijner deze zelfde argumenten genoemd en toch nul op het request gekregen.
Weet iemand raad???
Wat moet ik doen???
Trouwens: mijn 2e vraag aan de helpdesk was of ik een login kon krijgen voor het forum van Mine.tv. Tot dan toe had ik daar geen mailtje over gehad.
Hij antwoordde dat de 2e lijn geen logins meer gaf, maar dat ik maar om een login moest vragen aan
forum@mine.tv .
Nu, na 1,5 week dat ik dat mailtje stuurde, heb ik nog steeds geen antwoord gehad.
*zucht*
(Bovenstaande vragen heb ik vandaag ook in het KPN IP-TV forum van Tweakers gesteld. Dit even voor de volledigheid.)