Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu vr 20 jun 2025 19:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2007 22:55 

Flappie schreef:
De diameter van de draden is hetzelfde als van de grijze 4+1 aderige kabel waarmee meestal wordt verlengt.
Maar het probleem is juist dat ze in het huis zelf altijd gewoon met een standaard dun telefoonkabeltje gaan verlengen, deden ze dat met een cat5e kabel, dan is het np :D

Flappie schreef:
De reden is het magnetisch veld wat er rond een koperdraad is als er een stroom door loopt. De heen en terug stroom geven allebei zo'n magnetisch veld maar in tegengestelde richting en heffen elkaar hierdoor op en geeft het beste resultaat.
Het principe van crosstalk is bij mij bekent, wordt bij cisco tot in zn vervelendste toe behandeld -_-"

[edit]
en die 10meter verlengen.. je moet die kabels inmekaar over laten gaan, en als je dat snel doet, met simpele bekabeling heb je ook nog kans crosstalk ertussenin ;)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 12 feb 2007 00:13 
Site Admin

omdat ik het geheel in 1 keer goed wilde aanleggen heb ik mij suf gezocht op internet naar GOEIE cat5 kabel :? na 4 dagen had ik iets gevonden! vergulde cat5 kabel...koste mij wel voor 2 keer 15 meter (2 mine-tuners) dikke 80 euro maar het resultaat is dan ook toppie :wink:

het was wel moeilijk te buigen maar eenmaal aangesloten wist ik ook 100% zeker dat het goed was. dus raad iedereen aan goeie cat5 kabel te nemen en geen prutrommel. de kabel die kpn leverde bij mijn mine-tuners was echt om te huilen, na 3 dagen onstond ergens en kabelbreuk en gezien het zoeken daarna onmogelijk is was ik behoorlijk pist :evil: . dus vandaar nu goede cat5kabel.

groet marcel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 12 feb 2007 10:58 

Oh waar heb je die weg? En met verguld, bedoel je dan gewoon shielded utp kabel met goldplated connectors of?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 12 feb 2007 21:34 

Fridge-RaideR schreef:
en die 10meter verlengen.. je moet die kabels inmekaar over laten gaan, en als je dat snel doet, met simpele bekabeling heb je ook nog kans crosstalk ertussenin ;)
Als je het traject bekijkt vanaf de OTFC(Openbare TeleFoonCentrale) naar het ISRA punt zitten er nog een aantal kabellassen en kabelverdeler(s) tussen. Dus enige crosstalk heb je al voor het ISRA punt. :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 12 feb 2007 22:48 
Site Admin

Fridge-RaideR schreef:
Oh waar heb je die weg? En met verguld, bedoel je dan gewoon shielded utp kabel met goldplated connectors of?

die bedoelde ik :wink: je merkt duidelijk het verschil tussen gewone cat5 kabel of deze...gewoon superspul 8)

groet marcel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 13 feb 2007 08:58 

Marcel schreef:
Als je het traject bekijkt vanaf de OTFC(Openbare TeleFoonCentrale) naar het ISRA punt zitten er nog een aantal kabellassen en kabelverdeler(s) tussen. Dus enige crosstalk heb je al voor het ISRA punt. :wink:

Kijk, ongetwijfeld, maar wat ik bedoel is, als ze de experiabox boven aansluiten (10m verderop). En dan geen voip lampje, en dan laat ik de klant het beneden aansluiten en alles werkt. Dan doen monteurs toch iets verkeerd met verlengen.
Ik sprak gister ook een monteur van ipb en vaak wilt de klant het persee in de woonkamer en dan wil hij natuurlijk geen ruzie maken, dus sluit hij het in de woonkamer aan terwijl isra in de meterkast is.. heb toen uitgelegt dat het boosworde van de klant vervelend is, maar anders krijgen wij die klant op ons dak ..

(ik ben 1e lijner maar had je onderhand wel door dacht ik)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 13 feb 2007 10:10 

Fridge-RaideR schreef:
Marcel schreef:

Kijk, ongetwijfeld, maar wat ik bedoel is, als ze de experiabox boven aansluiten (10m verderop). En dan geen voip lampje, en dan laat ik de klant het beneden aansluiten en alles werkt. Dan doen monteurs toch iets verkeerd met verlengen.
Ik sprak gister ook een monteur van ipb en vaak wilt de klant het persee in de woonkamer en dan wil hij natuurlijk geen ruzie maken, dus sluit hij het in de woonkamer aan terwijl isra in de meterkast is.. heb toen uitgelegt dat het boosworde van de klant vervelend is, maar anders krijgen wij die klant op ons dak ..

Ik ben geen KPNer, en ik heb nu al meerdere boxen aangesloten bij mensen, en meestal het isra punt verlengt naar de plaats waar men de box wil hebben nog nooit problemen mee gehad.
Tussen mijn eigen box en het israpunt zit 25 meter upt kabel, geen moeilijkheden en geen verliezen.
Men moet zorgen over grote lengten dat de aders niet te dun worden, gebruik een upt kabel met 8 aders en knop meerdere aders aan elkaar.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 13 feb 2007 18:26 

Toch mooi dat zo'n simpele vraag zoveel stof doet opwaaien, hihi :lol:

Ik zal ook nog even een duitje in het zakje doen.

Ook bij mij zat het isra punt niet op de gewenste plaats. Dus ik heb deze met de simpele norm88 kabel verlegt. (kpn kabel met 5 aders, rood, blauw, wit, oranje, blank) Aderpaar rood/blauw gebruikt. Er zit toch minimaal 10 meter tussen. OK, ADSL signaal is nu boven, modem aangesloten en werkt prima! Telefoon in EB, ja hoor werkt ook. hiephiephoera......... :D

Hmmm. maar mn telefoons zitten door het huis heen en ik heb geen zin om weer een draad te trekken door het huis. Maar wacht eens.... ik heb nog een aderpaartje over in mn kabeltje. De wit/oranje. Stekkertje aangezet en in de EB. Zo, met het telefoon signaal weer bij het isra punt. Even aansluiten aan de draden die ik los had gehaald. (even in elkaar gedraaid om te testen) Ja hoor, overal weer telefoon!!

Wat ik hier mee wilde zeggen is dat ik het eigenlijk "in elkaar geflanst" heb en zonder enig probleem kan bellen en internetten. Modem reset niet, heb de juiste download snelheid, waarden van het ADSL signaal ziet er ook goed uit, (zit toch een paar kilometer van de centrale af). Dus ik vraag me echt af waarom het bij mensen met een paar meter kabel opeens zo slecht is?!??!?!?! :?:

ps, draden zitten nog steeds in elkaar gedraaid..... :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 13 feb 2007 23:37 

Fridge-RaideR schreef:
Marcel schreef:

Heb zelf in de praktijk nog nooit problemen gehad of storingen terug gekregen(>500 IPB aansluitingen). Sluit vaak IPB aan zoals Flappie aangeeft(retour TEL1 via oranje/wit), alleen wel met laskokertjes. :wink:
Heb ook nog geen klachten of opmerkingen gehad van kwaliteitscontrole. Nogmaals de aansluiting van het openbare net hangt aan elkaar met norm88 kabel en lassen, die 10m. of meer maakt echt niets uit. Voor een goed draadloos bereik is de meterkast een slechte plaats, de bovenste of middelste verdieping is beter.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 16 feb 2007 10:46 

Of ik lees niet goed of je begrijpt me nog steeds verkeerd, maar monteurs of klanten verlengen vaak NIET met utp/ftp/norm88/stp of welke twisted cable dan ook. En DAN kan je problemen krijgen bij verder als 3 meter.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 16 feb 2007 19:17 

Fridge-RaideR schreef:
Of ik lees niet goed of je begrijpt me nog steeds verkeerd, maar monteurs of klanten verlengen vaak NIET met utp/ftp/norm88/stp of welke twisted cable dan ook. En DAN kan je problemen krijgen bij verder als 3 meter.

IPB-monteurs horen zeker CAT5e of norm88 kabel te gebruiken en dat doen ze ook. Er zijn vrij regelmatig kwaliteitscontroles door KPN en als die andere kabels dan eerst genoemde aantreffen heeft die IPB-monteur een serieus probleem. Zowel Flappie en ik zelf hebben het ook over CAT5e en norm88.
En je hebt gelijk dat als je een ongetwiste kabel ongeacht de lengte gebruikt, er problemen kunnen optreden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 17 feb 2007 01:32 

Marcel schreef:
Fridge-RaideR schreef:

IPB-monteurs horen zeker CAT5e of norm88 kabel te gebruiken en dat doen ze ook. Er zijn vrij regelmatig kwaliteitscontroles door KPN en als die andere kabels dan eerst genoemde aantreffen heeft die IPB-monteur een serieus probleem. Zowel Flappie en ik zelf hebben het ook over CAT5e en norm88.
En je hebt gelijk dat als je een ongetwiste kabel ongeacht de lengte gebruikt, er problemen kunnen optreden.

En dat kwam eerst niet tot nauwelijks voor bij monteurs.. tot kpn er 350 bij nam :/ monteurs doen een lijnmeting en weten niet eens wat de db waarden betekenen.. dat kon ik de monteur uitleggen :shock:

En als iemand dus verkeerde bekabeling heeft bel ik op (als ik bij de ipb-er ben), of laat ik ze opbellen met de vraag voor nieuwe monteur laten komen onder de volgende reden "ondeskundigheid monteur". :(

N.B. Monteurs zijn verplicht de experiabox binnen 2 meter van het isra punt aan te sluiten want verder ondersteunt KPN niet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 17 feb 2007 02:02 

5meter, 2meter tot de splitter.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 17 feb 2007 11:05 

Fridge-RaideR schreef:
En dat kwam eerst niet tot nauwelijks voor bij monteurs.. tot kpn er 350 bij nam :/ monteurs doen een lijnmeting en weten niet eens wat de db waarden betekenen.. dat kon ik de monteur uitleggen :shock:

Dat komt omdat bij de KPN IPB opleiding niet over db's gesproken wordt en nog meer informatie wat niet behandeld wordt. Dat kan je de IPB-monteurs niet kwalijk nemen, maar KPN opleidingen. Na de opleiding wordt de IPB monteur te weinig geïnformeerd door KPN en achteraf klagen dat de IPB monteur te weinig weet. Een IPB monteur haalt meer info uit de forums dan dat die van KPN krijgt. :oops:

Fridge-RaideR schreef:
En als iemand dus verkeerde bekabeling heeft bel ik op (als ik bij de ipb-er ben), of laat ik ze opbellen met de vraag voor nieuwe monteur laten komen onder de volgende reden "ondeskundigheid monteur". :(

Beter is de IPB regio manager op de hoogte te brengen. Die willen dit graag weten zodat er gepaste stappen kunnen worden ondernomen naar die desbetreffende IPB-monteur.

Fridge-RaideR schreef:
N.B. Monteurs zijn verplicht de experiabox binnen 2 meter van het isra punt aan te sluiten want verder ondersteunt KPN niet.

Heb er zelf nog nooit van gehoord en ook nog nooit aangesproken door de KPN kwaliteitscontroleurs.

Kortom er is nog veel onduidelijkheid over aansluiten bij IPB klanten, IPB monteurs en IPB helpdeskmedewerkers. Verder heb ik geen zin om nog eens te reageren, omdat er al genoeg gezegd is over deze topic.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 17 feb 2007 12:16 

:wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]