Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu di 01 jul 2025 22:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 09 jan 2007 11:45 

Stel je bent al jaren klant van Planet en je was er snel bij met ADSL en later met IPB. Je realiseert je dat nieuwe diensten gepaard gaan met kinderziektes en je neemt een storinkje af en toe voor lief - er staat nl. veel tegenover: snel internet en telefonie via de vertrouwde services van zowel Planet als KPN en dat allemaal voor een zeer redelijke prijs.
Stel dan dat er inderdaad storingen komen, jammer maar alla. Stel echter dat het dan 2 maanden (!) duurt voor die enigszins -maar nog niet helemaal- verholpen worden, hetgeen je uren 'in de wacht' heeft gekost, ontelbare kontakten met 1ste lijners helpdesk die 'meldingen' zullen maken, niet nagekomen beloftes dat je teruggebeld zult worden, wie-weet-hoeveel belminuten met je mobieltje want ja de telefoon deed het niet meer, standaard e-mailjes dat je bepaalde nummers moet bellen en als je die belt (en gewacht hebt), dat ze daar dan zeggen dat ze niks voor je kunnen en je weer bij een ander in de wacht gooien, en als je dat verhaal dan terugmailt, je weer hetzelfde inmiddels botte mailtje terugkrijgt dat je naar weer dat eerste nummer moet bellen waar men je dus eerder ook al niet kon helpen, hetgeen je dus ook net geschreven had.... Kortom als je het helemaal gehad hebt met de service van je provider en je bovendien tegen het einde van je IPB-kontraktjaar aan zit, dan kom je in de verleiding over te stappen.
Niet leuk want de aanleiding is heel vervelend, bovendien ga je andere e-mail adressen krijgen etc... maar ja, verder sukkelen met een provider die je vertrouwen heeft verspeeld, is ook geen optie.

Dan kom je in een nieuw hels traject terecht: ik zeg mijn IPB op.
Wie denkt dat hij bij tijdige opzegging meteen de dag na afloop van zijn kontrakt weer over telefoon kan beschikken en evt. ADSL van een andere provider, die heeft het mis.
Huiver want ziehier de procedure zoals die me na urenlang heen & weer bellen tussen mij en de helpdesks van Planet, KPN en XS4ALL duidelijk is geworden - want het is ook een illusie te denken dat je a. steeds hetzelfde verhaal zult horen en b. meteen het hele verhaal zult horen.

Als je stopt met IPB moet IPB zoal dat heet 'van de lijn af' in de centrale - dat kan tot 10 werkdagen duren, dan pas is je lijn/nummer weer 'vrij' en analoog te gebruiken. Pas dan ook kun je bv. ADSL aanvragen bij je nieuwe provider. En voor die dat voor mekaar heeft gaan er weer zo'n kleine 3 weken overheen. M.a.w. wie stopt met IPB komt opeens zo'n 5 weken in het stenen tijdperk terecht.

Nou zou je denken: ik ben er vroeg bij, mijn kontrakt loopt pas begin maart af, dat geeft iedereen in ieder geval ruim de tijd om mijn lijn/nummer IPB vrij te maken... Maar nee dus, want 'zo werkt het niet'...
Als ik tegenwerp dat zoiets ook als een gewone verhuizing gezien kan worden en ik simpelweg over 2 maanden mijn oude telefoonnummer weer gewoon wil kunnen gebruiken -zoals bij een verhuizing- dan wordt me te kennen gegeven dat dat niet mogelijk is.
Echter niet nadat men steeds weer vraagt of ik even geduld wil hebben omdat ze 'het' even op moeten zoeken want eigenlijk staat 'het' ze niet helder voor de geest want 'het' komt nog niet (vaak) voor etc... Waardoor je dus ook steeds weer in de verleiding komt om te denken: dit kán niet waar zijn, ik moet een andere helpdesker krijgen die er meer van weet, die me zal vertellen dat wat ik wil heel normaal en uitvoerbaar is: desnoods met slechts een korte onderbreking (pak 'm beet 1 dag, als het moet!) een analoge lijn opleveren als IPB 2 maanden vantevoren is opgezegd!
Maar nee...
Blijken er dus 2 alternatieven: als je via de KPN wil blijven ADSL-en zal je of moeten wachten tot men zo goed is je lijn een keertje IPBvrij te maken, of een nieuwe lijn/nummer aanvragen. Als je daar geen trek in hebt, moet je maar naar een kabelboer of aan de sateliet.

Echter mijn vraag is, al ben ik te moe en te verdwaasd om er nog eens een helpdesk voor te bellen: was dit vantevoren bekend? En zoniet had het niet bekend moeten zijn? Lijkt me handig vantevoren te weten.
Bovendien lijkt het me (maar ik ben een leek) natuurlijk heel wel mogelijk een lijn, mits tijdig opgezegd, op een bepaalde datum IPBvrij te maken. Dat lijkt me gewoon een kwestie van planning. Dat het nu zgn. niet 'kan' lijkt me daarom alleen maar een zoveelste falen van de dienstverlening.

Maar wie weet heb ik het mis en willen anderen die er meer van weten, reageren zodat eenieder die overweegt uit IPB te stappen, vantevoren weet waar ie aan toe is en waar ie rekening mee moet houden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 09 jan 2007 13:43 

Ik weet dat er ooit is uitspraak is geweest van de overheid ivm de "overstap maffia" want deze perikelen gelden voor elke overstap van een willekeurige ADSL provider. Of misschien golden, want of ik nu Wanadoo of IPB aansluit ze loggen beiden nog in. Ik betaal ze ook beide tot eind feb 2007 maar dan zou hier het verhaal "lijn vrij" niet op gaan omdat er nu dus twee aanbieders op mijn lijn zitten met beide KPN als medium.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 09 jan 2007 17:26 

Of is het wellicht 1 grote samenzwering :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 09 jan 2007 17:56 

:arrow: Tja... Ik ben nu 7 jaar klant bij Planet. Eerst met een inbelabonnement, later een gemakkelijke overstap naar ADSL-met-introductie-korting-van-274.95 (half jaar moeten knokken met Planet om deze korting te krijgen...) Sinds vorig jaar april de eveneens zeer gemakkelijke enkele-muisklik-overstap gewaagd naar IPB. Hier al eerder vermeld, mijn drama met dat netwerk. De service er omheen van Planet was (is) eveneens dramatisch gebleken... Maar goed, onlangs is de monteur van de KPN langs geweest. Hij heeft veel verteld over de techniek in en rondom de EB zodat ik mijn (negatieve) beeld over IPB heb kunnen bijstellen naar een meer positief beeld. Dat neemt niet weg dat ik uiterst teleurgesteld ben over de serviceverlening van Planet. Ik overweeg echter wel IPB aan te houden, gezien m'n homepage en e-mail. Dit is bij Planet goed geregeld en hier heb ik in 7 jaar ook nooit klachten / problemen mee gehad.

Gek genoeg is overstappen altijd heel gemakkelijk maar iets opzeggen kan heel wat voeten in de aarde hebben...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 09 jan 2007 21:21 
Site Admin

zoals hier eerder gesteld, geldt dit oerwoud van opzeggen bij het veel leveranciers. het zou de leveranciers sieren duidelijker te zijn over dit traject en tevens met elkaar er voor te zorgen dat het tijdstip van "wal tussen het schip" minimaal zal zijn.
maar zoals vaker; met 1 klik kan van alles besteld worden, maar opzeggen c.q. beeindigen moet wel schriftelijk met behoorlijk lange opzegtermijnen.
wellicht dat de consumentenprogramma's binnenkort in het vervolg op "de problemen met ipb" hier ook eens aandacht aan besteden en de leveranciers daar ook maar eens een caseteam :wink: aan wagen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 10 jan 2007 12:57 

jwagenaar schreef:
zoals vaker; met 1 klik kan van alles besteld worden, maar opzeggen c.q. beeindigen moet wel schriftelijk met behoorlijk lange opzegtermijnen.

Schriftelijk?... Klopt niet hoor, kijk maar bij de voorwaarden: IPB bij Planet kan alleen opgezegd worden via 0900-1905
Planet schreef:
InternetPlusBellen abonnementen kunnen uitsluitend telefonisch worden opgezegd. Neem hiervoor contact op met onze Servicelijn op 0900-1905 (€ 0,01 per minuut) en kies voor optie 3.

Nou ja dat van die 3 klopt dan wel weer niet, maar uiteindelijk kom je er wel.
Maar dat is niet de reden dat ik reageer. Na 1 dagje rust aan het hoofd, vond ik het toch werkelijk al te dol dat ik over exact 2 maanden, als mijn IPB afloopt, niet min of meer direct over mijn oude lijn/nummer zou kunnen beschikken en gedwongen ben een nieuwe lijn/nummer te nemen.
Dus vanochtend maar weer gebeld dat het m.i. mogelijk moét zijn om alles zo te plannen dat over 2 maanden een lijn weer analoog te gebruiken is. En na verschillende malen verzekerd te hebben dat het echt niet kan, is de medewerkster, die gaandeweg begrip kreeg voor mijn standpunt, toch op onderzoek uitgegaan en belde ze me terug :o met de mededeling dat het wél mogelijk was kort na/de dag na beëindiging IPB weer analoog te bellen via 'n oude nummer.
:D
Bijna 1 uur later weer 'n telefoontje en van dezelfde medewerkster: of ik even Planet 0900-1905 wil bellen want daar staat alles nu op opgezegd en KPN kan mijn nummer niet 'importeren'. M.a.w. Planet moet eerst mijn opzegging intrekken, dan stuurt KPN mij een importeringsformulier, dat moet ik invullen en terugsturen en dan komt alles goed .
:oops:
Alarmbellen alom in mijn hoofd: Planet bellen? opzegging intrekken? daarna alsnog IPB opzeggen? Mijn ervaringen van de laatste maanden http://www.ipbforum.nl/experiaboxforum/viewtopic.php?t=1409 hebben, merk ik, mijn laatste restje vertrouwen weggenomen... ik geloof nooit dat wat deze aardige medewerkster zo vriendelijk voorstelt, ooit goed kan komen en stel haar de vraag op de man af: als ik absoluut niet zonder telefoon wil zitten na beëindiging IPB raadt u me dan aan nu inderdaad Planet te bellen en uw voorstel uit te voeren, of denkt u dat het uiteindelijk toch beter is om alsnog genoegen te nemen met (en te betalen voor) een nieuwe lijn/nummer. Even wachten -waarin ik haar op de achtergrond duidelijk hoor overleggen met een man en ik hoor dus ook het antwoord van de man, ze zijn het snel eens met elkaar- en de uitkomst is even simpel als helder: als ik zeker wil zijn dat het uiteindelijk goed komt, kan ik maar best een nieuwe lijn/nummer voor lief nemen; met de bijhorende kosten, uiteraard, jammer...

Ik ben er weer zowat de hele ochtend zoet mee geweest en geen stap verder dan ik al was, en toch deed de vriendelijke en zorgvuldige behandeling van deze KPN-ster (en collega) me goed: ze waren behulpzaam en realistisch tegelijkertijd. :idea: Een aantal van haar collega's -zeker bij Planet- (en bazen) zouden bij haar in de leer moeten.

Het is jammer dat mijn ervaringen met de Planet helpdesk me zo slecht zijn bevallen dat ik alleen al bij het getal 0900-1905 acute acné krijg, anders was het misschien gelukt om op een fatsoenlijke manier over te stappen van IPB op vervangend telefoon- en internetverkeer. Nu is dit einde verhaal, einde topic toch alles bij elkaar teleurstellend...
(Het kan nog erger natuurlijk, als de nieuwe lijn niet tijdig wordt aangelegd - maar da's dan weer voor een ander forum)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]