Maarten schreef:
Wellicht heeft eea daarom ook invloed gehad op het plotselinge vertrek ?!
voor zover ik weet niet, ik heb er inter althans niets over vernomen. ik zou niet kunnen zeggen waarom zij weg zijn gegaan, wellicht vonden ze het niet meer 'leuk en spannend'. dat ze spanning zochten was ook wel een beetje te zien aan de manier van posten, dat puberale competitieve gedoe....
anyway, om op het onderwerp van de portering terug te komen: KPN houdt een periode van ongeveer 7 dagen aan voor de overzetting van het teleoonnummer(s) van het oude netwerk (PSTN of ISDN) naar het nieuwe VOIP-platform. In deze periode heeft de klant de twee systemen naast elkaar draaien, het oude systeem verzorgt het inkomende telefoonverkeer en het nieuwe systeem verzorgt het uitgaande telefonieverkeer. Zie hier ook de noodzaak van de splitter, deze moet nog voor de eerste 5 à 10 dagen het oude signaal splitsen van het nieuwe, omdat de klant dus anders geen inkomend telefonieverkeer heeft.
De portering wordt in gang gezet doordat de klant de zogeheten VRS-call pleegt, waarbij VRS staat voor het Voice Response Systeem, ofwel het bandje wat je aan de lijn krijgt. Het nummer van de VRS call is voor KPN en Planet 1369, voor HetNet 1368 en voor Slim 1365. Doordat de klant de call pleegt, worden er intern bij KPN een aantal processen in werking gezet die de portering starten. De VRS-call dient altijd gepleegd te worden vanaf een telefoon die is aangesloten op een werkende Experiabox op Tel1.
Na ongeveer 7 dagen valt de oude lijn (PSTN of ISDN) weg, en belt de klant volledig over het VOIP-platform. Het proces kan helaas niet versneld worden, op last van de OPTA. De OPTA stelt dat als het proces sneller loopt, er sprake is van oneerlijke concurrentie. Alas, KPN kan het proces verder dus ook niet versnellen.