Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu di 17 jun 2025 23:07

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 28 aug 2006 13:11 

Sinds februari 2006 gebruik ik de EB.
Sindsdien de nodige ervaringen opgebouwd met de EB: spontaan wegvallen van draadloze verbinding vanaf mijn (centrino laptop). Problemen met de firewall Sygate, etc.

Actueel probleem is de toegangsbeveiliging mbv MAC-adressen filter.
Zodra ik de MAC adressen van mijn PC en laptop toevoeg en de EB-configuratie wordt na X seconden geupdate is de verbinding met de laptop verbroken. Alleen een reset van de EB en het opnieuw configureren van de laptop biedt soelaas. Overigens lukt dat pas NA verwijderen van de MAC-adressen uit de EB. Het MAC-adres is overigens goed vastgelegd, dus dat kan de oorzaak niet zijn....
Enig idee wat hierbij het probleem kan zijn...? :?:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 28 aug 2006 14:19 

Het zou wellicht te maken kunnen hebben met het feit dat beveiliging obv MAC-adres alleen,niet door de EB wordt gebruikt,want het "laagste" niveau is WEP.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 28 aug 2006 15:40 

Maarten schreef:
Het zou wellicht te maken kunnen hebben met het feit dat beveiliging obv MAC-adres alleen,niet door de EB wordt gebruikt,want het "laagste" niveau is WEP.

Ik maak gebruik van de (standaard EB) beveiliging op WPA-nivo. Dat kan dus m.i. niet de oorzaak zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 28 aug 2006 18:34 

Noord schreef:
Maarten schreef:

Ik maak gebruik van de (standaard EB) beveiliging op WPA-nivo. Dat kan dus m.i. niet de oorzaak zijn.

OK,dat kon ik niet opmaken uit je eerste topic vandaar de opmerking.

Maak je gebruik van client software voor je interne netwerkkaart of laat je de wireless zero de verbinding met de EB opzetten ?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 29 aug 2006 08:53 

Dat is een goeie: ik maak gebruik van de wizard om de verbinding tot stand te brengen (volgens mij is dat de wireless zero van XP...?).
Is er dan nog een andere manier :?:

Voor de goede orde: het gaat om een laptop met Intel Centrino (Pro/Wireless 2200BG Network Connection).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 29 aug 2006 10:41 

Noord schreef:

Voor de goede orde: het gaat om een laptop met Intel Centrino (Pro/Wireless 2200BG Network Connection).

Ja die is er door namelijk de wireless zero in XP uit te zetten en gebruik te maken van de client software in dit geval de Pro/Wireless 2200BG NC

http://support.intel.com/support/wirele ... pro2200bg/

De wireless zero binnen XP kan soms als stoorzender fungeren en men geeft er meetsal de voorkeur aan om gebruik te maken van de client software.Wellicht iets om te proberen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 29 aug 2006 11:20 

Maarten schreef:
Noord schreef:

Ja die is er door namelijk de wireless zero in XP uit te zetten en gebruik te maken van de client software in dit geval de Pro/Wireless 2200BG NC

http://support.intel.com/support/wirele ... pro2200bg/

De wireless zero binnen XP kan soms als stoorzender fungeren en men geeft er meetsal de voorkeur aan om gebruik te maken van de client software.Wellicht iets om te proberen.

Ok, goeie tip. Hartelijk dank!
Ik zal de wireless zero uitzetten en de Intel client software toepassen. Ik kom daar voorlopig even niet aan toe, maar wil graag mijn bevindingen via deze topic terugkoppelen. Kan de tpoic zolang openblijven...?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 29 aug 2006 11:23 

Geen probleem,we laten het voorlopig open en zien je feedback tzt tegemoet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 02 sep 2006 11:58 

Maarten schreef:
Geen probleem,we laten het voorlopig open en zien je feedback tzt tegemoet.

Laatste software van Intel gedownload: 10.5.0.1 (Intel PROSet/Wireless Software). Geïnstalleerd, geen probleem: werkt netjes.
Vervolgens de MAC-adressen voor de 2 clients ingevoerd via de EB-webinterface en jawel hoor, nu werkt het MAC-filter wel (dus nu ook voor de laptop!!)! Helaas nu een nieuw probleem: kan nu de webpage/interface van de EB niet meer vinden???
Had ik bij de MAC-adressen voor de clients toevallig ook het MAC-adres van de EB moeten toevoegen?
Affijn, even later bleek ook de telefoonverbinding er uit te liggen (noch zelf kunnen bellen noch gebeld kunnen worden....). Direct een harde reset en na 5 minuten doet alles het weer: telefoon, desktop en laptop. Daarbij wel de instellingen teniet: SSID weer van Siemens: 'SX5....', geen MAC-adressen-filter meer actief (en om dat laatste is deze topic uiteindelijk begonnen).

Nieuwe aanpak: via onbeveiligd netwerk op 'mijn.kpn' de gewenste instellingen gemaakt: SSID aangepast en MAC-adressen toegevoegd. Vervolgens een harde reset van de EB (de zoveelste...niet alleen vandaag maar al vele sinds feb. 2006: start EB-tijdperk). Alle instellingen worden dan vanuit de KPN-database overgenomen (heb ik begrepen). Inderdaad de desktop (PC) doet het weer, de laptop dus niet: EB-signaal zelfs niet meer zichtbaar (wel de buren en nog enkele netwerken in de buurt, maar geen EB). Kortom, helemaal terug bij af (dus hiermee sluit ik uit dat de wireless zero van XP enige invloed had, met de Intel-drivers dus hetzelfde liedje blijkt nu....). Ik word er moedeloos van: dan maar geen MAC-adressen filter?! (maar het zit er toch niet voor niets op???)
Wat is hiervan toch de oorzaak: een defecte EB...?
Ook het helemaal niet vinden van een EB-signaal verbaast me. Zelfs netstumbler en look@lan zien GEEN signaal... Maar de PC (met de Siemens adapter) op de 1e etage WEL en die werkt gewoon goed. Dan MOET er toch iets m.b.t. de laptop-ontvanger zijn...
Ik kom er niet achter, HELP!

Vervolgaanpak:
Later weer naar 'mijn KPN', ik dacht laat ik de MAC-adressn maar gaan verwijderen...: wat zie ik tot mijn grote verbazing: de eerder ingestelde MAC-adressen zijn -spontaan- verdwenen???? Alleen het aangepaste SSID is onberoerd? Dat moet dus met de reset van de EB zijn gebeurd... terwijl ik juist begrepen had dat instellingen via 'mijn KPN' leidend waren, niet dus!!
Nu ook handmatig de SSID naar 'SX5....' teruggezet. Vervolgens KPN verlaten en wat blijkt: EB-signaal wordt weer opgepikt door de laptop onder de SX5-naam zonder dat ik de EB heb gereset??????????
Ik ben helemaal los....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 02 sep 2006 18:01 

Klassiek probleem, zie: viewtopic.php?t=239

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 sep 2006 12:14 

Marcel schreef:
Klassiek probleem, zie: viewtopic.php?t=239

Ik wou dat het waar was en zo simpel kon worden verklaard!!

Ik heb dit 'klassieke probleem' eerder al gelezen op dit forum en elders en de situatie bij mij gecontroleerd. Mijn EB pakt standaard kanaal 1. Dat kan het dan niet zijn, toch?
Bovendien lijkt me het wegvallen van de telefoonverbinding (terwijl het netwerk in de lucht blijft en het 'telefoonlampje'op de EB gewoon brandt...) ook iets wat hier niet bijpast?! Dan ook nog het niet (eenduidig) óvernemen van de settings vanuit 'mijn KPN' na een harde reset blijft voor mij een vraagteken.
Bovendien werkt het resetten (met paperclips, dus niet via aan/uit) ook niet altijd in 1 keer goed. Soms blijven het WiFi-lampje en het telefoon-lampje gewoon uit (meest linker 3 gaan wel aan): geen netwerk en geen telefoonverbinding in dat geval. Opnieuw resetten tot ie het wel doet.

Vooral het feit dat de EB niet wordt waargenomen door de laptop (Windows XP home) en wel door de PC (Windows XP Prof) blijft een cruciaal raadsel (nogmaals: netstumble en look@lan 'zien'de EB ook niet). Conclusie: de EB en de Centrino werken 'soms' gewoon langs elkaar heen (ingeval de MAC-adressen worden geconfigureerd op de EB of via 'mijn KPN', maar sinds februari ook al diverse keren 'zomaar'). Zeer onbevredigend als er geen eenduidige oorzaak-gevolg ituatie kan worden vastgesteld!

Wellicht kan ik dat verklaren/vaststellen door de Siemens adapter een keer op de laptop aan te sluiten (en de centrino uit te schakelen). Of is daar al eens mee geexperimenteerd?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 sep 2006 13:12 

Noord schreef:
Ik heb dit 'klassieke probleem' eerder al gelezen op dit forum en elders en de situatie bij mij gecontroleerd. Mijn EB pakt standaard kanaal 1. Dat kan het dan niet zijn, toch?
Niet als je de EB op kanaal 1 hebt vastgezet, wel als de EB nog steeds op automatisch staat. Je moet trouwens als je het kanaal controleert eerst scannen, anders krijg je steeds het oude kanaal te zien. En als je scant en je ziet wel de buren dan betekent dit meestal dat de EB op kanaal 12 of 13 uitzend.

Noord schreef:
Bovendien werkt het resetten (met paperclips, dus niet via aan/uit) ook niet altijd in 1 keer goed.
Beter is de aan/uit schakelaar(zachte reset)te gebruiken, dan blijven diverse gegevens zoals o.a. VoIP settings in de EB. Als je een harde reset(paperclip) gebruikt dan wordt de EB weer teruggezet naar fabrieksinstellingen. Dit betekent dat de EB weer de firmwareversie moet updaten en de WiFi en VoIP gegevens uit de KPN/Siemens servers moet laden. Dit kan fout gaan o.a. door overbelasting van die servers of andere oorzaken. Wij raden aan deze vorm van resetten alleen te gebruiken op advies van de helpdesk.

Noord schreef:
Wellicht kan ik dat verklaren/vaststellen door de Siemens adapter een keer op de laptop aan te sluiten (en de centrino uit te schakelen). Of is daar al eens mee geexperimenteerd?
Als je de Siemens 108 USB aansluit op de Centrino en WZC uitzet zal het zeker werken, mits je alle updates(SP2) van Windows hebt[/quote]

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 sep 2006 19:59 

Marcel schreef:
Noord schreef:
Niet als je de EB op kanaal 1 hebt vastgezet, wel als de EB nog steeds op automatisch staat. Je moet trouwens als je het kanaal controleert eerst scannen, anders krijg je steeds het oude kanaal te zien. En als je scant en je ziet wel de buren dan betekent dit meestal dat de EB op kanaal 12 of 13 uitzend.

Noord schreef:
Bovendien werkt het resetten (met paperclips, dus niet via aan/uit) ook niet altijd in 1 keer goed.
Beter is de aan/uit schakelaar(zachte reset)te gebruiken, dan blijven diverse gegevens zoals o.a. VoIP settings in de EB. Als je een harde reset(paperclip) gebruikt dan wordt de EB weer teruggezet naar fabrieksinstellingen. Dit betekent dat de EB weer de firmwareversie moet updaten en de WiFi en VoIP gegevens uit de KPN/Siemens servers moet laden. Dit kan fout gaan o.a. door overbelasting van die servers of andere oorzaken. Wij raden aan deze vorm van resetten alleen te gebruiken op advies van de helpdesk.

Noord schreef:
Als je de Siemens 108 USB aansluit op de Centrino en WZC uitzet zal het zeker werken, mits je alle updates(SP2) van Windows hebt
[/quote]

Marcel dank voor je reactie(s).
In volgorde van jouw antwoorden:
1. Ik heb inderdaad de kanaalkeuze nog niet vastgezet. Dat ga ik nog proberen!

2. Gezien je reactie zit je 'dicht bij het vuur' van KPN-EB?! Klinkt nl. geloofwaardig. Wel vreemd dat dit niet door KPN 'onder controle is' ...

3. Het inzetten van de Siemens 108 USB probeer ik nog als punt 1 niet lukt. Laptop en PC is 100% Windows-ge-update. Dat zal het probleem niet zijn.

Blijft toch nog steeds mijn (eerste) punt openstaan van het toepassen van de MAC-adressen en het vervolgens 'crashen'van de EB-software....? Heeft dat iets te maken met het vastzetten van het kanaal...?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 sep 2006 20:19 

Zorg er eerst voor dat je laptop zijn verbinding met de EB blijft behouden, daarna kan je MAC-adres filtering toepassen. Na sommige software wijzigingen gaat de EB zich resetten, dit is normaal.

De instellingen op "MijnKPN" zijn niet leidend. Dit komt omdat er nog geen link is tussen de database van "MijnKPN" en de servers van KPN/Siemens. In de nabije toekomst zal dit wel zo zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 05 sep 2006 14:50 

Ik heb het kanaal nog niet vastgezet op de EB, maar wel nog even de "Intel(R) PRO/Wireless 3945ABG Network Connection User Guide" (zie de link na de tekst) er op nageslagen. Op blz 144 staat vermeld (voor de "Intel PRO/Wireless 2200BG Network Connection", en die zit in mijn ACER-laptop) dat er sprake is van "Full 14 channel support".
Daarmee lijkt de geoemde oplossingsrichting niet langer 'houdbaar?

Link: http://support.intel.com/support/wireless/wlan/pro2200bg/sb/cs-008179.htm

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]