Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu di 01 jul 2025 20:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 22 aug 2006 19:43 

Ik heb sedert kort een laptop en wil met het oog op het gebruik op andere plaatsen in binnen- en buitenland met mijn modem gewoon ouderwets kunnen inbellen.

Planet heeft voor ADSL en IPB(???) klanten speciale inbelnummers.
Maar wat ik ook probeer, vooral op de beruchte 21-ste augustus - maar ook nu wil dat nog steeds niet niet lukken. Ik hoor de pulse tonen, ik hoor het bij zo'n verbinding behorende bijna voorhistorische gekraak, gepiep en gezoem maar verder kom ik niet. Het eindigt na een aantal seconden met tuut-tuut-tuut en dan einde verhaal.

Heeft iemand dat eens met een IPB-verbinding (met succes) geprobeerd?
Weet iemand wellicht of een IPB verbinding cq. techniek daartoe niet geschikt is?

Ben benieuwd. Ga in september 2 weken naar Frankrijk en wil zo zeker mogelijk weten dat me dat gaat lukken.

Overigens ben ik - met uitzondering van gisteren 21 augustus - best tevreden met mijn IPB.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 22 aug 2006 19:50 
Erelid

Even gezocht via de zoek optie en kwam dit nog tegen.

Je zal wel de init-string van het modem moeten aanpassen.

Init-string analoge modem op de Experia: AT&TD0

Laat even weten of het lukt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 22 aug 2006 20:20 
Site Admin

inbelnummers daar kan ik in bepaalde gevallen wel iets bij voorstellen, maar ga je nu vanuit frankrijk inbellen naar een nummer in nederland. lijkt mij een vrij dure grap.
tegenwoordig zie je steeds meer op campings, hotels e.d. de mogelijkheden om via hun eigen verbindingen contact te maken met het internet. dit zal natuurlijk ook niet gratis zijn, maar wellicht wel goedkoper en sneller. campings en hotels vermelden deze info ook steeds meer op uw websites.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 22 aug 2006 20:43 

@Joop

Ik heb nog geen IPB maar isdn/adsl en kan inbellen op nummer 0676002505

Ik zag dit staan op de site van Planet misschien kun je dat proberen.

Internetten en bellen: Inbellen ook mogelijk?
Vraag

Kan ik met InternetPlusBellen ook inbellen?
Antwoord

Inbel-modemverkeer wordt niet ondersteund door het VoIP platform van InternetPlusBellen waardoor een goede werking niet kan worden gegarandeerd.

Uit de praktijk blijkt een analoog modem vaak prima te werken op de Tel. poort van de KPN Experia Box . Als u wilt telebankieren dan is het aan te raden om de datadoorvoersnelheid zo laag mogelijk in te stellen (1200 baud).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 22 aug 2006 20:51 
Site Admin

ik heb nog een account bij wanadoo (ups orange dus).
met het modem (hdaudio soft data fax modem with smartcp) in mijn laptop aangesloten op 1 van de tel-aansluitingen bij de eb kan ik inbellen naar 06760 222 12 (abonnement free). er zijn volgens meer providers met dergelijke abonnementen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 22 aug 2006 22:05 

De aangepaste code gaf ook niet het gewenste resultaat. Vervolgens heb ik geprobeerd de Experia box te omzeilen door rechtstreeks in de telefoon wandkontaktdoos "in te loggen" maar ook dat funcioneerde niet. Daarna ben ik naar iemand toe gegaan met een gewone klassieke analoge telefoon aansluiting en het inbellen lukte perfect.

Ik heb toch het idee dat het via IPB niet zal lukken. Wat op zich niet erg is want daar heb je nooit behoefte aan. Mij ging het er alleen maar om om te testen of ik gewoon kan inbellen als er geen andere aansluiting voorhanden is. In Franrijk heb ik freesurf.fr als - gratis - provider genomen en die hebben ook een centraal inbelnummer waar je tegen lokaal tarief kunt inbellen. Het "probleem" is dus eigenlijk opgelost.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 22 aug 2006 22:07 
Site Admin

en nu maar hopen dat ze in frankrijk tegen die tijd ook niet allemaal op een experiabox zitten :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 15 sep 2006 08:17 

Hi all,

Jawel dat werkt zonder enig probleem, ook al is dit niet iets wat men graag ziet gebeuren. Omdat je weinig of geen antwoord krijgt op deze vragen, heb ik bij mijn moeder IPB aangesloten (ze had een analoge lijn met adsl). Na 1369 en ok van KPN was alles vrij snel werkend en kon mijn test beginnen. Wat mij opviel is dat na de laatste reset (vorige week) er een update binnen kwam op de EB (versie heb ik niet nagekeken) en de kwaliteit van het gesprek was enorm goed (met kiestoon). Ik heb de telefoons uit Tel1 gehaald en gewoon het modem van de IBM T41 laptop direct op Tel1 aangesloten. Ik heb dat wel eens nodig voor mijn werk (IT) dus je begrijpt dat moet getest worden. Inbellen op beheer systeem was geen probleem (met welke instelling dan ook). Het zou kunnen dat dit te maken heeft met de kraakheldere verbinding via Voip (echt hetzelfde als de voorgaande analoge lijn). Ik heb wel alle verbindingen opnieuw gemaakt, dus stekkertjes vernieuwd. Soms is de telefoonkabel al wat ouder, kost niet veel dus gelijk vernieuwen, etc. Al met al is IBP een enorm goed product, ik had dit niet verwacht (zeker niet na al de aanloop problemen die er geweest zijn).

De doorlooptijd voor goede spraak moet ongeveer binnen de 300 ms zitten, wanneer pakket geschakelde netwerken spraak vervoeren dan komt die grens redelijk in gevaar. De Kwaliteit van deze verbinding wordt meestal subjectief bepaald (of door een groep mensen die ongezouten hun menig geven). Het zou verstandig zijn om te kijken wat er aan bits over de lijn kan. Dus strat je modem zo laag mogelijk (de snelheid bedoel ik). 9600 is waarschijnlijk teveel, zo hard praat waarschijnlijk een opgewonden schoonmoeder nog niet .

Er bestaat op het internet een leuk document (kun je via google wel vinden) genaamd “voip-alg-theorie_NL” van de vrije universiteit. Hier staat exact in wat Voip is en hoe het werk (gaat wel ver, maar is erg duidelijk). Daar zal je ook vinden hoe complex Voip is en waarom dit niet gemaakt is voor data overdracht (dus ook niet wordt ondersteund), maar dat met wat testen alles mogelijk is als je maar weet waar het probleem ongeveer moet zitten.

Veel plezier

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 sep 2006 10:05 

Wat staat er op bladzijde 122 ? :wink:

Bedankt voor je feedback,en als de herfst in aantocht is zal ik het eens gaan doornemen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 sep 2006 20:24 

Het schijnt wel te kunnen als je je modem op tel1 aansluit van de EB.
Ik heb overigens nog niet gehoord dat het ook is gelukt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 25 sep 2006 03:38 

het is inderdaad aan te raden om tel1 te gebruiken en niet tel2, ivm met zelfde reden dat een fax vaak beter op 1 werkt, andere frequentie van het signaal

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 25 sep 2006 12:23 
Site Admin

MR. IPB schreef:
Het schijnt wel te kunnen als je je modem op tel1 aansluit van de EB.
Ik heb overigens nog niet gehoord dat het ook is gelukt.

volgens mij hebben enkele leden hier al aangegeven dat een dergelijke oplossing wel degelijk werkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 25 sep 2006 13:08 

Ik kan via Het Net inbellen of via Tiscali nog mijn oude inbelmodem aan de praat krijgen ! Zo kon ik nog wel via de nieuwserver van Het Net de nieuwsgroep planet.internetbellen benaderen :lol: ofschoon ze me daar hebben geblocked omdat ik te veel reclame voor dit forum maakte ! :twisted:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]