Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu vr 04 jul 2025 03:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 03 aug 2006 09:40 

Ik heb een aantal vragen over de experiabox, die ik eerst helder wil hebben alvorens over te stappen.
Vraag 1;
Ik lees dat de experiabox op zowel een analoge (pstn|) als op een Isdn lijn kan worden gebruikt, dit is helder.
Maar ik lees dat de Nt1 en de Pabx (centrale) er tussen uit moeten om gebruik te kunnen maken van Voip.
Dus wat is dan het voordeel om nog isdn te hebben, behalve dat het duurder is met het abbonnement.

Vraag 2;
Is er een mogelijheid om een Isdn pabx achter een experia box te plaatsen, zodat mijn pabx met de systeemtoestellen met telefoonboek blijft werken.
Dit kan met de Fritz modem dacht ik wel daar komen ook So bussen uit.
Is dit eventueel te maken, en is een Fritz box compatible om te gebruiken.
Als ik naar het isdn en pstn schema kijk zie ik dat de automaat tussen het isra punt en de experia komt ??? dit schema is mij vreemd.
Kan ik hier wat uitleg over krijgen.

Vraag 3;
Ik lees dat een experiabox geen UDP poorten kan verwerken of dit zeer slecht doet, is dit zo en wordt er hier nog een oplossing voor aangedragen.

Vraag 4;
Is het met een experiabox inderdaad zo dat een analoog modem om een externe verbinding te maken met een externe Pabx niet meer mogelijk.
Dit omdat ik diverse automaten en centrales programmeer vanaf thuis.
De apparaten die met isdn aangroepen dienen te worden wil ik gaan doen met een vpn naar de zaak, en vanuit daar de met isdn verder.

Vraag 5;
Als ik mijn isdn terug wil zetten naar pstn, hoe pak ik dit aan, en hoe lang gaat dit normaal duren, en hoelang zit ik zonder telefoon en internet.
Ik wil gebruik gaan maken van planet, omdat ik dit nu ook heb en tevreden ben.

U ziet nogal wat vragen, ik heb er zo nog wel een paar, maar die komen nog wel aan bod.
Ik hoop dat ik reacties krijg over mijn vragen.
Ps een superpagina
Groet Nowtv

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 03 aug 2006 10:46 

Nowtv schreef:
Ik heb een aantal vragen over de experiabox, die ik eerst helder wil hebben alvorens over te stappen.
Vraag 1;
Ik lees dat de experiabox op zowel een analoge (pstn|) als op een Isdn lijn kan worden gebruikt, dit is helder.
Maar ik lees dat de Nt1 en de Pabx (centrale) er tussen uit moeten om gebruik te kunnen maken van Voip.
Dus wat is dan het voordeel om nog isdn te hebben, behalve dat het duurder is met het abbonnement.

Vraag 2;
Is er een mogelijheid om een Isdn pabx achter een experia box te plaatsen, zodat mijn pabx met de systeemtoestellen met telefoonboek blijft werken.
Dit kan met de Fritz modem dacht ik wel daar komen ook So bussen uit.
Is dit eventueel te maken, en is een Fritz box compatible om te gebruiken.
Als ik naar het isdn en pstn schema kijk zie ik dat de automaat tussen het isra punt en de experia komt ??? dit schema is mij vreemd.
Kan ik hier wat uitleg over krijgen.

Vraag 3;
Ik lees dat een experiabox geen UDP poorten kan verwerken of dit zeer slecht doet, is dit zo en wordt er hier nog een oplossing voor aangedragen.

Vraag 4;
Is het met een experiabox inderdaad zo dat een analoog modem om een externe verbinding te maken met een externe Pabx niet meer mogelijk.
Dit omdat ik diverse automaten en centrales programmeer vanaf thuis.
De apparaten die met isdn aangroepen dienen te worden wil ik gaan doen met een vpn naar de zaak, en vanuit daar de met isdn verder.

Vraag 5;
Als ik mijn isdn terug wil zetten naar pstn, hoe pak ik dit aan, en hoe lang gaat dit normaal duren, en hoelang zit ik zonder telefoon en internet.
Ik wil gebruik gaan maken van planet, omdat ik dit nu ook heb en tevreden ben.

U ziet nogal wat vragen, ik heb er zo nog wel een paar, maar die komen nog wel aan bod.
Ik hoop dat ik reacties krijg over mijn vragen.
Ps een superpagina
Groet Nowtv

1. Niets, ISDN vervalt dus automatisch je abbo daarvoor ook.

Ik ben niet exact op de hoogte van het ISDN verhaal met IPB nog maar ik begrijp wel dat ISDN apparatuur vaak niet of helemaal niet werkt.
Je noemt allerlei zaken op na punt 1 waarin ik vooral lees dat het met ISDN te maken heeft.
Persoonlijk zou ik het eerst allemaal navragen bij KPN hoe dat dan precies zit.
Als je veel ISDN diensten gebruikt moet je niet aan IPB beginnen om teleurstelling of hoge kosten voor apparatuur te vermijden.
Van ISDN naar analoog is een migratie die meestal na een week wordt uitgevoerd en een paar uur duurt.
Maar dat is een migratie en ga ervan uit dat ADSL via analoog dan door KPN wordt gezien als een nieuwe aanvraag met dito wachtweken.
Daarom gaan mensen die ISDN hebben dus liever gelijk over naar ADSL/IPB ipv naar analoog te migreren en dan ADSL/IPB te nemen.
voor alleen ADSL is het wel logisch dat je migreert van ISDN naar analoog immers blijf je een telefoonabbo houden die voor analoog nu eenmaal goedkoper is dan voor ISDN.

3. welke UDP poorten bedoel je? voor streaming video of audio bedoel je?

4. VPN hoeft niet uit maken daar dit ook via internet kan en dan maakt het niet uit hoe je daarmee verbinding maakt of de "andere" kant (lees: VPN Server oid) kan geen connecties via een internetverbinding ontvangen maar alleen via een inbel of ISDN telefoonlijn.
Dit hangt dus van je mogelijkheden af die je op je werk dan hebt.

Ik heb je verhaal nog eens doorgelezen en ik begrijp dat je afhankelijk bent van je huidige infrastructuur.
Bedenk goed wat je zou willen en waarvoor.
Goedkoper uit zijn door over te gaan naar IPB is natuurlijk meegenomen maar als je daarmee bepaalde dingen niet meer kan doen moet je daar natuurlijk niet aan beginnen.

Suc6!

Pinolief

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 03 aug 2006 10:56 
Site Admin

even een algemene reaktie op jouw vragen.
wanneer iemand overgaat naar ipb is de situatie van pstn of isdn alleen van belang bij de aanvraag van ipb. bij de levering wordt dan een eb geleverd die te gebruiken is bij pstn of isdn.
na de overgang na ipb wordt de lijn digitaal en de oorspronkelijk situatie (pstn of isdn) is dan niet meer interessant.
bij de aanvraag van ipb hoeft de lijn niet eerst te worden omgezet van isdn naar pstn.
achter een eb kan alleen sprake zijn van analoge telefoons en/of analoge telefooncentrales.
ik zelf kan via de analoge lijn van mijn laptop naar buiten bellen; dat is geen probleem. in hoeverre de ontvangen partij (de door jouw genoemde systemen) dit kunnen ontvangen is niet aan te geven. nogmaals gebruik analoog modem naar buiten kan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 03 aug 2006 11:16 

De antwoorden:

Vraag 1: De EB kan aangesloten worden op een PSTN of ISDN lijn, maar als IPB werkt dan vervalt de PSTN of ISDN lijn. Alles van IPB gaat dus via de EB.

Vraag 2: Nee, zie vorig antwoord de ISDN lijn vervalt bij IPB.

Vraag 3: Voor zover bekend geen problemen met UDP of TCP poorten. Er zijn wel problemen met IPB wanneer er bepaalde torrent programma's draaien op veel poorten. Dit gaat ten koste van telefonie, wordt aangewerkt door KPN.

Vraag 4: Modemverbindingen kunnen problemen opleveren.

Vraag 5: Migreren van ISDN naar PSTN duurt ongeveer 2 weken. Telefonie gaat naadloos over, alleen ADSL moet je opnieuw aanvragen(duurt min. 2 weken) en je hebt een ADSL modem voor PSTN nodig.

Ik zit met dezelfde situatie. Gebruik ISDN-modem om centrales op afstand te programmeren, daarom heb ik voorlopig nog geen IPB.

Profiel  

Berichttitel: Reactie
BerichtGeplaatst: do 03 aug 2006 11:17 

Heren bedankt voor u reacties.
Ik heb nu betreffende de reactie nog vragen.
Als ik mijn isdn overzet naar ipb vervallen dan de kosten van de isdn lijn, lees ik dat goed.
Dus heb ik alleen het abbonement van ipb en geen verdere kosten.
Dus zou het met isdn exact net zo duur zijn als met pstn, Klopt dit ???
Dus dan zou terugmigreren naar pstn geen meerwaarde hebben, behalve dan dat een pstn wat stabieler zou zijn als ik het zo lees.

Is een fritz voip adsl modem met interne So bus ook te gebruiken dan kan mijn huidige pabx hier gewoon achter komen te zitten.

Heren alvast bedankt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 03 aug 2006 11:23 

Je betaald alleen het IPB abo.

Remigreren naar PSTN heeft geen zin als je overstapt naar IPB. IPB via ISDN of PSTN maakt niet zoveel uit na de portering.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 03 aug 2006 21:37 

Het is wel mogelijk om naast IBP ook nog een pstn of isdn lijn te krijgen als men dit wil. Uiteraard betaal je hier dan het gewone tarief voor. Je kan bijvoorbeeld je isdn2 lijn om laten zetten naar een idsn1 lijn. (goedkoopste versie) Je behoud dan alle isdn faciliteiten maar kan maar één geprek voeren ipv de twee bij isdn2.

Flappie

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 03 aug 2006 23:34 

Natuurlijk kan je meerdere lijnen naast IPB aanvragen, maar IPB op dezelfde PSTN of ISDN lijn is niet mogelijk na de portering.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2006 23:29 

Marcel schreef:
Natuurlijk kan je meerdere lijnen naast IPB aanvragen, maar IPB op dezelfde PSTN of ISDN lijn is niet mogelijk na de portering.

Zou niet weten waarom niet! Technisch geen enkel probleem. Alleen wel een ander nummer. Je "oude" nummer is geporteerd en komt via IP nu binnen. Een nieuw nummer kan gewoon op de IPB lijn geschakeld worden. Moet je wel even de splitter terugplaatsen. Telefoon of NT op het laagdoorlaat kant en bellen maar. Dit wordt zelfs door KPN aangeraden als je de telefoon nodig heb voor alarm installatie bijvoorbeeld.

Flappie

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]