Hallo allen,
ik heb sinds kort (2 dagen geleden) mijn speedtouch 780 experia box aangesloten. Met enige tegenzin overigens - als het aan mij had gelegen waren we gewoon op ADSL gebleven. Maar ja, een HetNet medewerker had m'n vader opgebelt, zei iets over goedkoper bellen, nee hoor meneer geen veranderingen nodig. Natuurlijk niet waar; d'r loopt nu een dikke UTP kabel door het halve huis & m'n ouders worden s'nachts wakker gehouden door knipperende groene lampjes. Zucht.
De afgelopen dagen ben ik bezig geweest m'n speedtouch in m'n bestaande netwerk te passen. IP ranges aanpassen, rottige DHCP uitzetten, WPA sleuteltje wijzigen, etc. Het instellen van m'n oude, €20 kostende el-cheapo modem ging een stuk makkelijker. Dat KPN een username/password combo ingebouwd heeft die ik niet weet of kan wijzigen vind ik maar niks; dat derden met m'n configuratie kunnen rommelen via een webinterface die ik niet open heb gezet zint me ook niet. En ik irriteer me mateloos aan de matige upload snelheid - vroeger was 't 512 kbps.
Maar om terug te komen op het onderwerp van deze post; de webinterface van de speedtouch valt regelmatig stil. Probeer port te forwarden, klik op toepassen, pagina blijft maar laden... maar er gebeurt niks. Terug naar
http://192.168.1.254/ (beginpagina), laad ook niet. Loop naar speedtouch, power uit & weer aan, webinterface weer bereikbaar. Port nog niet geforward, dus opnieuw proberen. Gebeurt weer hetzelfde. En een tijdje later loopt alles weer soepel. En plotseling (bij een andere functie) gaat ie weer haperen.
Waarom werkt dat ding zoveel slechter als die goedkope Vivanco rommel die ik eerst had?
Rogier de Groot