Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu di 01 jul 2025 17:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Lijn waardes
BerichtGeplaatst: ma 20 nov 2006 18:36 

Ik heb gisteren mijn Experiabox aangesloten (de Siemens ISDN versie)
De box heeft firmware version 1.40.9c-iptv (Nov 6 2006 13:58:55).
In de webinterface kwam ik een aantal waarden tegen waarvan ik niet weet of deze goed of slecht zijn.

ADSL Line
Status: Cable connected
Line Mode: G.992.3 (ADSL2)
Maximum line rate: 3074 kbps (downstream) / 513 kbps (upstream)
Noise margin: 31 dB (downstream) / 32 dB (upstream)
Line attenuation: 11 dB (downstream) / 11 dB (upstream)
Output power: 18 dBm (downstream) / 12 dBm (upstream)

Wie kan mij e.e.a. uitleggen?

Alvast bedankt.

Profiel  

Berichttitel: Re: Lijn waardes
BerichtGeplaatst: di 05 dec 2006 14:34 

Gevaarlijke_Gek schreef:
ADSL Line

prima lijn, zo te zien. en ik heb als servicemedewerker van KPN al heel wat lijnen voorbij zien komen. Ik zal er het een en ander van uitleggen.

Line mode is het verbindingstype, het soort ADSL-connectie waar je op zit. ADSL(1) is voor snelheden van 8-8 Mbit/s, ADSL2 is voor snelheden van 8-12 Mbit/s, ADSL2+ is voor 12-~20 Mbit/s.

Maximum line rate is de snelheid waarmee je modem intraint op het DSLAM-modem (onze wijkcentrale). Het is de afgeknepen snelheid over de koperkabel tussen DSLAM en IS/RA, natuurlijk wel beperkt door het abonnementstype wat je hebt.

Noise margins zijn de signaal-ruisverhoudingen over de lijn. Ze moeten onder de 50 dB liggen, en de waarden moeten dicht bij elkaar liggen (up- en downstream). hoe verder van elkaar, hoe slechter de (binnen-)bekabeling

Line attenuation is de vermindering van amplitude en intensiteit van het door het DSLAM-modem afgegeven signaal over de lijn. hoe hoger de attenuation, hoe zwakker het signaal dus. Voor PSTN-lijnen kan je de attenuation delen door 10 en voor ISDN kan je het delen door 11. De waarde die je dan krijgt is de lengte van de koperkabel tussen DSLAM-modem en IS/RA punt.

Profiel  

Berichttitel: Re: Lijn waardes
BerichtGeplaatst: di 05 dec 2006 14:56 

Dominion schreef:
Gevaarlijke_Gek schreef:
ADSL Line

prima lijn, zo te zien. en ik heb als servicemedewerker van KPN al heel wat lijnen voorbij zien komen. Ik zal er het een en ander van uitleggen.

Line mode is het verbindingstype, het soort ADSL-connectie waar je op zit. ADSL(1) is voor snelheden van 8-8 Mbit/s, ADSL2 is voor snelheden van 8-12 Mbit/s, ADSL2+ is voor 12-~20 Mbit/s.

Maximum line rate is de snelheid waarmee je modem intraint op het DSLAM-modem (onze wijkcentrale). Het is de afgeknepen snelheid over de koperkabel tussen DSLAM en IS/RA, natuurlijk wel beperkt door het abonnementstype wat je hebt.

Noise margins zijn de signaal-ruisverhoudingen over de lijn. Ze moeten onder de 50 dB liggen, en de waarden moeten dicht bij elkaar liggen (up- en downstream). hoe verder van elkaar, hoe slechter de (binnen-)bekabeling

Line attenuation is de vermindering van amplitude en intensiteit van het door het DSLAM-modem afgegeven signaal over de lijn. hoe hoger de attenuation, hoe zwakker het signaal dus. Voor PSTN-lijnen kan je de attenuation delen door 10 en voor ISDN kan je het delen door 11. De waarde die je dan krijgt is de lengte van de koperkabel tussen DSLAM-modem en IS/RA punt.

De deling in Kilometers neem ik aan? Dus het PSTN voorbeeld geeft een lengte van 1.1KM.

Hoe krijgen jullie deze grafiek? Zit dit ook in een Thomson modem? Zal eens gaan snuffelen thuis.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 05 dec 2006 15:03 

daar hebben we een paar applicaties voor, die vanuit onze kant van het netwerk de lijn doormeten. Deze klant heeft ISDN, dus je komt bij plusminus 1 km afstand tot de DSLAM.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 05 dec 2006 16:48 

Dominion schreef:
daar hebben we een paar applicaties voor, die vanuit onze kant van het netwerk de lijn doormeten. Deze klant heeft ISDN, dus je komt bij plusminus 1 km afstand tot de DSLAM.

Dat hoeft niet een definitief uitsluitsel te geven want er zijn gevallen waarbij een 3 mb lijntje op korte afstand tot de centrale direct terugzakt tot 1,5 mb terwijl doormeten van de lijn niks merkwaardigs aangeeft.
Tool zal op zich prima zijn maar is zeker niet zaligmakend.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 05 dec 2006 17:31 

Citaat:
Ruismarge: 11 dB (downstream) / 20 dB (upstream)

Krijg ik hier. Betekent dat, dat mijn lijn vrij slecht is, omdat de waardes vrij ver uit elkaar liggen? Ik ben nog niet geporteerd, dus misschien ligt het daar aan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 13 dec 2006 18:14 

@Dominion:
Bedankt voor je antwoord.

Trouwens, m.b.t. de afstand tot de centrale, http://www.adslcentrale.nl zegt:
"De afstand vanaf uw postcode naar de telefooncentrale is naar schatting: 503 meter.
Volgens een andere, minder betrouwbare, berekening bedraagt de afstand 640 meter hemelsbreed."

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 26 dec 2006 00:07 
Kevin schreef:
Citaat:

Krijg ik hier. Betekent dat, dat mijn lijn vrij slecht is, omdat de waardes vrij ver uit elkaar liggen? Ik ben nog niet geporteerd, dus misschien ligt het daar aan.

heeft niks met de portering te maken kan ook aan je splitter liggen, met en zonder splitter heb je andere waardes.

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 26 dec 2006 09:42 

AK47 schreef:
Kevin schreef:
Citaat:

heeft niks met de portering te maken kan ook aan je splitter liggen, met en zonder splitter heb je andere waardes.

Maar heb je ook inhoudelijk advies namelijk of deze waardes goes dan wel slecht zijn :?:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 28 dec 2006 11:09 
Maarten schreef:
AK47 schreef:
Kevin schreef:
Citaat:

Maar heb je ook inhoudelijk advies namelijk of deze waardes goes dan wel slecht zijn :?:

ja zonder splitter moeten db en ruisverhouding up en down tussen 10 en 20 db liggen, onder de 10 laat we zeggen 2 is heel slecht en laat we zeggen 60 is nog slechter.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]