Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu di 06 mei 2025 17:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 09 nov 2006 09:07 

Hallo allemaal,

Na het forum - zover dit mogelijk is - een beetje doorgespit te hebben kan ik helaas niet mijn specifieke situatie bij anderen terug vinden. Daar het toch wel belangrijk is, dan maar een posting.
Krijg als alles goed is deze week het IPB pakket. Na de laatste handleiding van KPN te hebben gedownload, blijkt nog steeds dat er geen duidelijk antwoord gegeven wordt op een ISDN aansluiting zonder huiscentrale en hoe dit aan te sluiten.

Ik bezit namelijk momenteel een Siemens Gigaset 4115 (basisstation) met een extra 4000 handset en heb dus geen ISDN huiscentrale.
Verder heb ik ook al de analoge toestellen aangeschaft, de Siemens E455 plus E45.

Hoe moet ik nu - bij ontvangst van het IPB pakket het geheel aansluiten.
Veel zaken zijn mij al duidelijk, mede door dit forum. Wat dus niet echt duidelijk is, als je geen ISDN huiscentrale hebt.

Van de KPN storingsdienst heb ik het volgende begrepen aangaande het ISDN gedeelte:
- plaats kabeltje tussen hoofdhuistelefoonaansluiting (ISRA type 1) en ISDN splitter ingang LIJN,
- plaats kabeltje tussen ISDN splitter uitgang MODEM en Experiabox ingang ADSL,
- plaats kabeltje tussen ISDN splitter uitgang ISDN NT1 en NT1 kast ingang,
- plaats kabeltje tussen NT1 en Gigaset 4115 basisstation, nodig voor inkomende telefoongesprekken (huidige situatie),
- analoog basisstation Siemens E455 aansluiten op TEL1 uitgang van Experia Box voor uitgaande telefoongesprekken.

Na de porteer fase,
- als het groene lampje van de NT1 kast niet meer brand, kan de stekker uit het stopcontact en NT1 kast kan verwijderd worden,
- alle ISDN apparatuur (Gigaset 4000 Serie) kan verwijderd worden,
- de ISDN splitter kan verwijderd worden en een kabel kan direct getrokken worden van de hoofdhuistelefoonaansluiting (ISRA type 1) naar de Experiabox ingang ADSL.
- analoog Siemens E455 basisstation op TEL1 van EB is nu voor inkomende- en uitgaande telefoongesprekken.

Mensen, klopt het verhaal hierboven?
Zoniet, dan ben ik een ieder heel dankbaar voor de correcties. Wat ik al eerder schreef, de storingdienst was heel behulpzaam en wel duidelijk, maar nu heb ik nog de kans om het nodige zoekwerk te doen om niet voor teveel raadsels te komen staan.

Met vriendelijke groet,

Angelique van Campen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 09 nov 2006 12:40 
Site Admin

het verhaal klopt helemaal. je hebt de zaken goed voorbereidt.
voor alle duidelijkheid onderstaand nog een schema, waarbij in jouw situatie de gigaset 4115 gelezen moet worden als de isdncentrale en kabel 1c dus niet wordt gebruikt. alleen een verbinding tussen nt1 kast en gigaset.
Afbeelding

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 09 nov 2006 13:06 

Dank je wel voor je reactie.

Ik zou zeggen, laat maar komen dat Experia pakket.

Met vriendelijke groet,
Angelique van Campen

Profiel  

Berichttitel: Toch problemen of niet?
BerichtGeplaatst: do 16 nov 2006 08:06 

Hallo allemaal,

Zijn er nu toch problemen na de installatie of niet?
Ik zal het proberen uit te leggen.

Gistermorgen de stouten schoenen aangetrokken en alles geinstalleerd. Binnen 10 minuten klaar. Dat viel dus heel erg mee. :lol: Het router gedeelte van de Experia box (Internet) werkt prima, inclusief aanmelden in mijn geval bij Planet. Alle benodigde lampjes op de EB branden, dus het kon niet beter.

Dan het analoge telefonie gedeelte. :shock:
Daar ik dus een ISDN-1 aansluiting heb, de splitter (NT1 ISDN) aangesloten op de NT1 kast en die gekoppeld aan mijn Siemes Gigaset 4115 (basisstation dus geen huiscentrale). Verder een analoog toestel aangesloten op TEL1 van de EB. Concreet, er zit dus geen kabel op de LIJN ingang van de EB. Bij een ISDN huiscentrale zou dit wel moeten, maar een basisstation heeft deze mogelijkheid niet.

Ok, een lang verhaal maar nu komt het ...@#$%^&*
Sinds gistermorgen en nu dat ik dit schrijf, heb ik dus geen VoIP lampje op de EB. Gistermorgen en namiddag met KPN gebeld (wel lekker met z'n gratis nummer) en dit probleem voorgelegd. Eerst kreeg ik te horen dat het wel een halve dag kan duren voordat een VoIP lampje gaat branden terwijl ik in de namiddag ineens te horen kreeg dat er wel een kabeltje van de Gigaset 4115 naar de LIJN ingang van de EB moet. Getracht met veel geduld de persoon wijs te maken dat dit niet kan omdat de 4115 helemaal geen analoge aansluitingsmogelijkheid heeft, omdat het geen huiscentrale is.

Jee, einde in zicht!
Is het nu zo dat ik toch iets vergeten ben (zie voor mijn aansluitingen eerste bericht hierboven) of blijkt nu dat deze opstelling niet kan of kan het heel lang duren dat een VoIP lampje gaat branden. Los van het feit dat ik niet kan oordelen of de EB wel/niet goed functioneert.
:roll:

Nou, ik hoop dat het een beetje duidelijk is en wat van iemand te vernemen, want ik wordt er toch wel een beetje moe van, zeker als de ene KPN medewerker dan andere tegenspreekt.

Met vriendelijke groet,

Angelique van Campen

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 16 nov 2006 08:32 

Angelique.v.Campen schreef:
Alle benodigde lampjes op de EB branden, dus het kon niet beter.

Sinds gistermorgen en nu dat ik dit schrijf, heb ik dus geen VoIP lampje op de EB.

Als alle lampjes branden dus ook het VoIP lampje zijn de gegevens goed in de EB geladen geweest. Anders had je de activering en de VRS-call(1369) niet kunnen doen.

Heb je de EB al eens uitgezet en aan? Als dit niet helpt, dan een harde reset geven d.m.v. de resettoets met een puntig voorwerp min. 20sec. ingedrukt houden. Het duurt een tijdje voordat de EB weer geactiveerd is, alle gegevens worden namelijk opnieuw geladen vanaf de KPN servers.

Opmerking KPN medewerker van aansluiten lijningang heeft niets te maken met het VoIP lampje.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 nov 2006 08:45 

Hallo Marcel,

Dank je voor je snelle reactie.

Goed, even iets verduidelijken.
Ik had - na het aansluiten van de EB gistermorgen - een POWER-, ADSL- en ONLINE lampje. Dit is nog steeds zo. V.w.b. dat VoIP lampje, dat heb ik nog nooit zien branden. Als ik, ter verduidelijking, de hoorn van het analoge toestel afneem, dan komt het TEL1 lanpje aan (zal wel normaal/vanzelfsprekend zijn) alsmede dat ik een kiestoon heb, echter als ik 1369 draai (nou ja, druk), dan krijg ik "een in gesprek toon".
Dus de VRS-activatie (1369) lukt mij dus niet.

Ik heb de EB diverse malen uitgezet en inderdaad ook gisteravond de reset gedaan zoals jij omschrijft, maar zonder het gewenste resultaat.

Even terzijde, ik heb op Martkplaats iemand gevonden die 2 km van mij vandaan woont heel brutaal aangeschreven. Hij heeft namelijk een ISDN huiscentrale te koop. Ik ga kijken of het mogelijk is dat ik die mag uitproberen. Ik hoop dan niet hiermee, dat het dan ineens werkt want dan zou je dus nooit kunnen overstappen van ISDN-1(2) naar IPB zonder ISDN huiscentrale.

Net weer gekeken - geen VoIP lampje - en zal straks maar weer KPN bellen over het hoe en wat.
Weet jij Marcel, kan het lang duren voordat een VoIP lampje gaat branden, zoals ik te horen kreeg. Op het forum heb ik wel gelezen dat er verschillende tijden zijn voor het porteren, maar dat is volgens mij nog steeds niet aan de orde.

Eerst maar eens de VoIP lampje krijgen !@#$%^

Met vriendelijke groet,

Angelique

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 nov 2006 12:22 
Site Admin

bel met de helpdesk en vraag of de 2e lijn zo vriendelijk wil zijn om het voipgedeelte te laden op de eb. als dat gerealiseerd is, kan verder gekeken worden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 nov 2006 12:37 

Ga ik doen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Met vriendelijke groet,
Angelique van Campen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 nov 2006 13:07 

Nou, net contact gehad met KPN maar helaas, ik sta in de wachtrij met een maximum duur van 7 werkdagen. De 2e lijn blijkt niet beschikbaar te zijn wegens storingen, waardoor zelfs dit niet eens mogelijk is.

Uiteraard kenbaar gemaakt dat ik heel ongelukkig ben met deze gang van zaken maar ook terdege besef dat de medewerker hier niets aan kan doen, dus schreeuwen heeft geen zin of kwaad worden.

Ik hou jullie wel op de hoogte als er een positieve ontwikkeling is.

Met vriendelijke groet,
Angelique van Campen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 nov 2006 17:26 

ik sta in de wachtrij met een maximum duur van 7 werkdagen. De 2e lijn blijkt niet beschikbaar te zijn wegens storingen, waardoor zelfs dit niet eens mogelijk is.

Met vriendelijke groet,
Angelique van Campen

Er schijnt idd een storing te zijn,maar wel jammer dat je dan zolang moet wachten,zou zeggen probeer het toch nog eens vroeg in de ochtend of laat op de avond !

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 nov 2006 18:26 

Hallo Maarten,

Zal ik zeker doen want ook ik vind het te gek voor woorden dat zoiets zolang moet duren. Wel wordt ik in de gelegenheid gesteld om bij iemand in mijn woonwijk een ISDN huiscentrale te lenen, om dit eventueel nog uit te proberen. Eingelijk is/wordt dit meer een bevestiging voor mijzelf dat een huiscentrale overbodig is i.v.m. dat ik geen LIJN ingang op de EB heb.

Ik zal inderdaad je raad opvolgen en ook maar einde van de week Planet inlichten omtrent dit en het over een week automatisch te starten abonnement met aanbieding.

Met vriendelijke groet,
Angelique

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 17 nov 2006 01:13 

Nou, net contact gehad met KPN maar helaas, ik sta in de wachtrij met een maximum duur van 7 werkdagen. De 2e lijn blijkt niet beschikbaar te zijn wegens storingen, waardoor zelfs dit niet eens mogelijk is.

Uiteraard kenbaar gemaakt dat ik heel ongelukkig ben met deze gang van zaken maar ook terdege besef dat de medewerker hier niets aan kan doen, dus schreeuwen heeft geen zin of kwaad worden.

Ik hou jullie wel op de hoogte als er een positieve ontwikkeling is.

Met vriendelijke groet,
Angelique van Campen

Net in dat uurtje was er een algehele storing met de helpdesk. Helaas zijn er onlangs veel functies afgenomen bij de 2e lijns helpdesk. Je moet nu afwachten wanneer de 3e lijns jouw probleem behandeld. Ik weet dat er ongeveer 2000 tickets in de wacht staan, dus dat kan wel een weekje duren. :cry:

Voorlopig je Gigaset basisstation rechtstreeks op de ISDN lijn gebruiken totdat je geporteerd bent. Porteren ongeveer 10 werkdagen na de VRS-call.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 17 nov 2006 06:44 

Hallo Marcel,

Dat iets langer duurt dan normaal, daar kan ik mee leven.
Wel ben ik en waarschijnlijk vele met mij, van mening dat dit is een KPN probleem en niet die van de klant.
Het meest jammerlijke van het geheel vind ik, dat ik niet eens die VRS-call kan geven, dus concreet zal dit na een week nog eens 10 dagen of langer duren voordat die ISDN apparatuur weg kan. Nog maar niet te denken dat de EB problemen geeft en dit nog eens een week duurt voordat er een nieuwe EB wordt geleverd!
Ok, wat dan wel zo is, is dat na die VRS-call je kan bellen tegen VoIP tarief.

Nou, ik zal in ieder geval wel Planet benaderen over de inwerkintreding van het IPB abonnement inclusief dat gratis half jaar bellen, want dat spoort helaas niet helemaal meer met de capaciteit van de KPN.

En ach, wat mopper ik nu eigenlijk!
Ik kan gewoon Internetten, bellen dan wel via ISDN alleen nog niet gratis bellen via VoIP.
Zodra ik wat weet of iets veranderd is, dan laat ik het je weten.

Kan ik intussen eens rommelen met draadloos netwerk, want dat gaat toch niet zo gemakkelijk als ik dacht.

Met vriendelijke groet,
Angelique

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 17 nov 2006 12:19 

Marcel schreef:
Helaas zijn er onlangs veel functies afgenomen bij de 2e lijns helpdesk. Je moet nu afwachten wanneer de 3e lijns jouw probleem behandeld.

Enig idee waarom dit is ?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 17 nov 2006 12:40 
Site Admin

Kan ik intussen eens rommelen met draadloos netwerk, want dat gaat toch niet zo gemakkelijk als ik dacht.

Met vriendelijke groet,
Angelique

als je vragen hebt, dan weet je ons te vinden.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]