Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu vr 29 maart 2024 01:34

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 18:38 
Offline

Geregistreerd: do 20 apr 2006 17:43
Berichten: 12
Hallo mensen,

Ik heb een probleem met het aanleggen van een draadloos netwerk met de Experiabox en hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen. Een kennis van mij heeft namelijk pas Internetplusbellen van KPN aangeschaft en heeft gevraagd of ik wilde helpen met het installeren van het draadloze netwerk.

KPN heeft hiervoor een usb-adapter van Siemens meegeleverd met installatie cd (van kpn). Dit heb ik geprobeerd te installeren op een laptop, maar ik kom het installatie proces niet goed door, omdat de experiabox niet gevonden kan worden volgens de installatie. De usb-adapter wordt wel goed gevonden en ook kloppen de SSID-code en de beveiligingscode. De installatie wil niet verder als de Experiabox niet wordt gevonden, dus ik kan alleen nog de installatie beëindigen. ( De firewall staat op dat moment overigens uit )

Het vreemde is dat ik hierna wel een groen icoontje (“trappetje”) zie die aangeeft dat de signaalsterkte goed is. Ik zie echter dat de laptop problemen heeft met het toewijzen van een IP, dit duurt erg lang en resulteert in een vreemd IP en verkeerd subnet-masker (255.255.0.0) die buiten het bereik van de Experiabox vallen. Het lijkt er dus op dat het signaal van de Experiabox wel wordt gezien, maar dat er geen goede communicatie plaatsvindt.

De helpdesk van KPN dacht dat er een (driver) fout in de laptop zou zitten, maar nadat ik hetzelfde op een 2e laptop heb geprobeerd bleek dit niet het geval te zijn.

Verder werkt het netwerk prima als ik een netwerkkabel gebruik in plaats van draadloos. Dan kan ik op normaal internet komen via de experiabox. Ik kan dan alleen niet in de webinterface komen via het IP 192.168.2.1 ( ik weet niet zeker of dat zo hoort )

Het is wat lastig om dingen uit te proberen aangezien het niet m’n eigen netwerk is, maar weten jullie wat ik kan proberen om het op te lossen of waar het aan kan liggen?

B.v.d.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 18:47 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 04 apr 2006 17:38
Berichten: 2511
Woonplaats: hoofddorp
het radiosignaal van de expariabox staat uit. hierdoor is deze box niet standaard zichtbaar. vul bij de configuratie van "het groene trappetje" de ssid in (zie onderkant experiabox) en het wachtwoord (zie brief van provider).
als de gebruikers een isdn-lijn heeft is de webinterface (192.168.2.1) op dit moment nog niet mogelijk. dit zal binnenkort wel mogelijk zijn als een nieuwe softwareupdate beschikbaar is. succes :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 19:09 
Offline
Erelid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 maart 2006 22:38
Berichten: 810
Woonplaats: Sleeuwijk
Je kan het Wifi gedeelte ook via Mijn KPN/beheer telefonie aan en uit zetten als het een isdn versie van de EB is en je nog niet in de webinterface kan komen.


Onderstaande staat dus in de help daar via Mijn KPN

Meer info

Hier ziet u of het Wi-Fi signaal van de KPN Experia Box aan- of uitstaat. Als Wi-Fi aanstaat, is het mogelijk om apparatuur draadloos aan te sluiten op de KPN Experia Box. Als Wi-Fi uitstaat, kunt u apparatuur alleen gedraad aansluiten op de KPN Experia Box.

_________________
Luctor et Emergo.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 19:31 
Offline

Geregistreerd: vr 17 maart 2006 16:09
Berichten: 3547
Base schreef:
Hallo mensen,

Ik zie echter dat de laptop problemen heeft met het toewijzen van een IP, dit duurt erg lang en resulteert in een vreemd IP en verkeerd subnet-masker (255.255.0.0) die buiten het bereik van de Experiabox vallen.

B.v.d.


Bedoel je hiermee dat je een IP-adres krijgt in de range van 169.254 etc ?

Overigens komt het genoemde subnetmask wel vaker voor maar hoort idd niet bij de EB.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 19:40 
Offline

Geregistreerd: do 20 apr 2006 17:43
Berichten: 12
Bedankt voor de snelle reacties.

jwagenaar:
De SSID en het wachtwoord zijn ingevuld in de configuratie van de "Adapter Monitor", maar hiermee werkt het helaas niet. :(

Het gaat inderdaad om een isdn-lijn (die is nu aangesloten met een splitter), dus dat de webinterface niet werkt is dus niet verwonderlijk!

Willy:
Moet er voor het wifi gedeelte iets aangezet worden? Want de uitleg geeft aan dat het na installatie klaar is voor gebruik, er staat niet bij dat wifi er eerst iets in Mijn KPN gewijzigd moet worden.

Maarten:
Het verkregen ip-adres ligt draadloos inderdaad in het bereik van 169.254.*.* Met netwerkkabel wordt er wel het juiste IP verkregen (192.168.2.*)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 20:36 
Offline
Erelid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 maart 2006 22:38
Berichten: 810
Woonplaats: Sleeuwijk
Base, Wifi staat standaard uit en via Mijn KPN kun je het dus ook aan zetten. Bij mij staat hij in ieder geval uit daar, maar ik werk bedraad en heb dus ook de instal cdrom van kpn er niet ingehad. Misschien dat die hem toch aanzet via de wizzard. Maar de moeite waard om daar even te kijken toch.

_________________
Luctor et Emergo.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 21:59 
Offline

Geregistreerd: vr 17 maart 2006 21:09
Berichten: 1657
Citaat:
jwagenaar:
De SSID en het wachtwoord zijn ingevuld in de configuratie van de "Adapter Monitor", maar hiermee werkt het helaas niet. Sad
Bij winXP moet je eerst Wireless Zero Configuration stoppen en uitzetten in services.msc.

Vervolgens de juiste SSID en WPA-PSK TKIP encryptie(0 t/m 9 en a t/m f) ingeven. Win98 werkt overigens alleen met WEP encryptie, je zal dan deze ook in de Experia moeten aanpassen.
Voor alle OS geldt dat de laatste servicepacks cq. updates geinstalleerd moeten zijn.

Via inloggen bij "Mijn KPN" kan je de SSID broadcasting ook even aanzetten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 22:10 
Offline

Geregistreerd: do 20 apr 2006 13:38
Berichten: 24
Woonplaats: Leeuwarden
Dat je gedraad wel kunt internetten komt omdat je dan je netwerkkaart gebruikt. Ik denk dat die in de weg zit. Schakel die eerst eens uit. Mogeliijk geeft dat een conflict. Probeer ook eens alleen de installatie van het Siemens apparaat. Dus niet de KPN CD maar die andere.

Probeer op die manier verbinding te maken met de experiabox. Lukt dat niet, gebruik dan de volgende instellingen:

Ga naar netwerkverbindingen, eigenschappen draadloos, internet protocol (TCP/IP), eigenschappen, wijzig: instelling automatisch verkrijgen naar zelf instellen: ip adres 192.468.2.220, snm 255.255.255.0, sgw 192.168.2.1, dns 195.121.1.34, altdns 195.121.1.66.

Dan hoeft het apparaat niet langer te zoeken naar een ipadres. Succes!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 23:29 
Offline

Geregistreerd: do 20 apr 2006 17:43
Berichten: 12
Bedankt voor tips, ik ga het nakijken en proberen! (kan wel enkele dagen duren voordat ik daaraan kan beginnen)

KPN heeft overigens een mooie USB adapter meegeleverd voor het draadloos netwerk (waar ik het tot nu toe mee geprobeerd heb), maar het moet toch ook mogelijk zijn om verbinding te maken met een interne draadloze netwerk adapter van een laptop? (Ondanks dat dit niet ondersteund wordt door KPN)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 23:42 
Offline

Geregistreerd: vr 17 maart 2006 16:09
Berichten: 3547
Base schreef:
maar het moet toch ook mogelijk zijn om verbinding te maken met een interne draadloze netwerk adapter van een laptop? (Ondanks dat dit niet ondersteund wordt door KPN)


Dit zou in theorie ook moeten kunnen,als die ook maar WPA ondersteunt.
Anders zul je de beveiliging naar beneden moeten bijstellen.Welke netwerk adapter/kaart praten we over ? Hen je daar ook de clientsoftware op een cd-rom bij ?

Quote:
Als de ingebouwde wireless adapter volgens de Wi-Fi of Atheros standaard werkt dan kan deze werken in combinatie met de KPN Experia Box. Voor het aanmelden van uw wireless verbinding dient u de gebruiksaanwijzing te raadplegen welke meegeleverd is bij uw laptop. Voor het aanmelden heeft u de SSID van de KPN Experia Box nodig, deze bevindt zich op de sticker op de onderzijde van de KPN Experia Box. Ook heeft u de WEP of WPA sleutel nodig, heeft u deze nooit gewijzigd dan wordt er een WPA sleutel gebruikt. Deze WPA sleutel is u per brief toegezonden. Eventueel kunt u deze sleutel via "Mijn KPN" op http://www.kpn.com wijzigen
Unquote.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 23:46 
Offline

Geregistreerd: do 20 apr 2006 13:38
Berichten: 24
Woonplaats: Leeuwarden
Bij mij lukte het niet met de ingebouwde adapter van mijn laptop, die ving wel allerlei signalen uit de buurt op maar niet die vanuit mijn meterkast.
De Siemens Gigaset heeft als voordeel dat alle instellingen door de bijgeleverde software worden gedaan en dat lukt niet met een andere adapter.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 21 apr 2006 00:03 
Offline

Geregistreerd: do 20 apr 2006 17:43
Berichten: 12
Het type adapter weet ik zo niet, maar ik weet wel dat deze WPA-PSK TKIP encryptie ondersteund.

Maar ik zal het eerst met de Gigaset adapter proberen, want als het daarmee niet lukt dan zal het met de interne adapter waarschijnlijk al helemaal niet lukken.

Het OS is overigens WinXP SP2.


Laatst bijgewerkt door Base op vr 21 apr 2006 16:12, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 21 apr 2006 12:01 
Offline

Geregistreerd: vr 17 maart 2006 16:09
Berichten: 3547
Base schreef:
Bedankt voor de snelle reacties.

Maarten:
Het verkregen ip-adres ligt draadloos inderdaad in het bereik van 169.254.*.* Met netwerkkabel wordt er wel het juiste IP verkregen (192.168.2.*)


Dat betekent dus dat je van de server geen geldig ip adres krijgt om op internet te kunnen communiceren.De 169.254 is een door windows gemaakt niet bruikbaar ip adres.De oorzaken hiervan kunnen op meerdere vlakken liggen.Meestal even zoeken,maar nu dus vrijwel zeker veroorzaakt door het draadloze stuk.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 21 apr 2006 22:24 
Offline

Geregistreerd: vr 17 maart 2006 21:09
Berichten: 1657
Citaat:
Bij mij lukte het niet met de ingebouwde adapter van mijn laptop, die ving wel allerlei signalen uit de buurt op maar niet die vanuit mijn meterkast.
Dit komt omdat de Experia uitzendt op kanalen 1 t/m 13 en de meeste laptops maar 1 t/m 11 kunnen ontvangen/zenden. En de SSID broadcasting staat standaard uit, je moet het SSID(SX551xxxxxx) handmatig invoeren.

Ga via "Mijn KPN" > InternetPlusBellen > service en support en zet daar de channel(auto) op een vast kanaal tussen 1 en 11, het liefst 4 kanalen verwijderd dan die van draadloze netwerken in de omgeving.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 24 apr 2006 19:15 
Offline

Geregistreerd: do 20 apr 2006 17:43
Berichten: 12
Ik heb nu de software opnieuw geinstalleerd met de software van Siemens, de WPA-PSK met TKIP ingesteld en de SX55... en beveiligingscode ingegeven. De signaalsterkte en verbinding zijn wederom goed, maar het IP kon niet worden toegewezen dus heb dit handmatig ingegeven. Er staat nu wel dat het draadloze netwerk verbonden is, maar toch heb ik geen netwerk verbinding.

Ik heb Mijn KPN nog niet eerder gebruikt, dus moet nog even wachten totdat ik deze kan activeren (geeft een foutmelding vanwege de drukte volgens KPN). Wifi blijkt al aan te staan, want het lampje op de EB brandt gewoon, maar SSID Broadcasting kan ik dus nog niet aanzetten.

KPN raad dit aan als laatste optie en denkt dat er anders bij hun misschien iets fout zit, wat denken jullie hiervan?

Edit:
Heb inmiddels toegang tot Mijn KPN, kan ik SSID Broadcasting uberhaupt wel aan of uitzetten via Mijn KPN?


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB? Forum Software ? phpBB Group  | Hosted by 123-webhost
phpBB.nl Vertaling