Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu ma 23 jun 2025 09:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: iChat voor OSX probleem
BerichtGeplaatst: za 14 okt 2006 12:17 

Hallo Forum,

Bijna een half jaar geleden ben ik overgestapt op InternetPlusBellen Lite van KPN. Direct daarna kon ik geen audio en videochat ( iChat op OSX 10.4.8 ) meer gebruiken.

Toen na een maand de ExperiaBox kapot ging en door de monteur werd vervangen door een nieuwe was ineens iChat wel mogelijk, ik denk dat dit iets te maken had met de firmware in de nieuwe EB die een nieuwere versie heeft (12 juni) dan de defecte EB.

Na ongeveer 2 maanden probleemloos gebruik was het van het ene op het andere moment over met iChat. Aan mijn kant was er niets veranderd aan de instellingen hardware of software dus het moet te wijten zijn aan aanpassingen/updates of whatever dat KPN heeft gewijzigd. De firmware van de EB is nog steeds dezelfde versie dus daar ligt het ook niet aan.

Wie weet wat hier aan te doen is ?

Alvast bedankt voor jullie reakties, groet Wim.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 14 okt 2006 14:57 

Ik ken het programma niet maar zou het via dezelfde poort kunnen lopen als het voip gedeelte van KPN ?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 14 okt 2006 15:13 

Hallo Maarten, bedankt voor je respons.

Maarten schreef:
Ik ken het programma niet maar zou het via dezelfde poort kunnen lopen als het voip gedeelte van KPN ?

Dat is zeker het geval, maar iChat biedt geen enkele mogelijkheid om de poort instellingen te wijzigen. iChat stelt zelf het modem (de EB) in op de juiste poorten met het UPnP protocol. Dat protocol is daarom door mij geactiveerd met de webinterface van de EB en daarna heeft iChat zoals gemeld enkele maanden probleemloos gewerkt.

De helpdesk van KPN adviseert om de benodigde poorten zelf open te zetten middels NAT maar omdat ik iChat gebruik vanaf 3 verschillende computers in een mini netwerk is het niet zo handig om dat via NAT te doen, bovendien geeft het kans op conflicten als naast NAT ook UPnP is geactiveerd.

Ik weet van VoIP niks af, alleen dat de kans op conflicten met iChat levensgroot aanwezig is. Maar ik snap niet dat als er inderdaad een poort/protocol conflict is dat ik dan toch enkele maanden zonder probleem iChat heb kunnen gebruiken met alle computers.

Wie het weet mag het zeggen.

Groet Wim.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 14 okt 2006 15:20 

MacUser schreef:
Maar ik snap niet dat als er inderdaad een poort/protocol conflict is dat ik dan toch enkele maanden zonder probleem iChat heb kunnen gebruiken met alle computers.

Groet Wim.

En wat zegt of heeft KPN daarop gezegd ?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 14 okt 2006 15:39 

Maarten schreef:
MacUser schreef:
Maar ik snap niet dat als er inderdaad een poort/protocol conflict is dat ik dan toch enkele maanden zonder probleem iChat heb kunnen gebruiken met alle computers.

Groet Wim.

En wat zegt of heeft KPN daarop gezegd ?

Daar heb ik geen reaktie op gekregen, alleen de mededeling dat na een update (wat voor soort en waarvan laten ze in het midden) alle poorten in het modem worden gereset en dat de benodigde poorten daarna handmatig weer moeten worden ingesteld. Ook heb ik geen reaktie van KPN gehad op mijn weerwoord dat het instellen van de juiste poorten met UPnP gebeurd.

Overigens werkt iChat prima onderling tussen de computers in het netwerk, maar zodra er een verbinding naar buiten moet worden gemaakt, maakt niet uit via welke computer, dan gaat het mis.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 14 okt 2006 15:51 

MacUser schreef:

Overigens werkt iChat prima onderling tussen de computers in het netwerk, maar zodra er een verbinding naar buiten moet worden gemaakt, maakt niet uit via welke computer, dan gaat het mis.

Jammer dat je geen antwoord heb gekregen want het blijft zo een beetje gissen.Dat het naar buiten toe fout gaat is begrijpelijk want je komt dan in "aanvaring" met de gereserveerde poort voor het voip gedeelte van de EB en die kun je normaal gesproken ook niet zomaar even wijzigen.

Er is geen enkele optie om iChat anders te laten lopen ? Daar staat ook niks over op de site http://www.macmiep.nl/

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 14 okt 2006 16:30 

Hallo Maarten,

Maarten schreef:
Er is geen enkele optie om iChat anders te laten lopen ? Daar staat ook niks over op de site http://www.macmiep.nl/

Nee, je kunt op geen enkele manier iChat via andere porrten laten lopen.
Omdat het een tijdje goed is gegaan (vanaf het moment dat ik een nieuw modem met nieuwe firmware had) hoop ik nu dat er snel een nieuwe firmware update voor de Experiabox wordt uitgebracht, misschien is het probleem dan over. Helaas is het niet mogelijk om zelf nieuwe firmware te downloaden en te installeren, er schijnt eenn truc te zijn om de KPN server te forceren tot een nieuwe upload maar hoe dat in zijn werk gaat weet ik niet. Bovendien weet ik ook niet welke versie er op dit moment dan wordt geupload.

In ieder geval bedankt voor je moeite om me te helpen, groet Wim.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 14 okt 2006 19:45 

Ik denk dat firmware 1.38.6-iptv geladen zal worden ?!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]