Hallo Maarten, bedankt voor je respons.
Maarten schreef:
Ik ken het programma niet maar zou het via dezelfde poort kunnen lopen als het voip gedeelte van KPN ?
Dat is zeker het geval, maar iChat biedt geen enkele mogelijkheid om de poort instellingen te wijzigen. iChat stelt zelf het modem (de EB) in op de juiste poorten met het UPnP protocol. Dat protocol is daarom door mij geactiveerd met de webinterface van de EB en daarna heeft iChat zoals gemeld enkele maanden probleemloos gewerkt.
De helpdesk van KPN adviseert om de benodigde poorten zelf open te zetten middels NAT maar omdat ik iChat gebruik vanaf 3 verschillende computers in een mini netwerk is het niet zo handig om dat via NAT te doen, bovendien geeft het kans op conflicten als naast NAT ook UPnP is geactiveerd.
Ik weet van VoIP niks af, alleen dat de kans op conflicten met iChat levensgroot aanwezig is. Maar ik snap niet dat als er inderdaad een poort/protocol conflict is dat ik dan toch enkele maanden zonder probleem iChat heb kunnen gebruiken met alle computers.
Wie het weet mag het zeggen.
Groet Wim.