Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu wo 18 jun 2025 00:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: veilig of onveilig ??
BerichtGeplaatst: vr 15 sep 2006 18:53 

Hallo,

Heb thuis dus ook ipb, en het internetten loopt prima.
Maar nou zou ik ook graag een thuisnetwerkje willen maken, dwz dat de drives van een laptop en een pc voor elkaar bereikbaar zijn.
Dus ik denk eenvoudigweg: de drives 'sharen', zelfde werkgroepnaam en klaar is kees.

Maar: in hoeverre is dit veilig?? Kan ik dit 'zomaar' doen :?:

Kan iemand anders van buitenaf dan niet ook die drives 'zien', ookal is mijn pc/laptop in verbinding met de EB?

En wat, als ik me nu eens elders begeef met m'n laptop, waar een ànder signaal automatisch als sterkste wordt opgepikt... of moet je dan eerst de WLAN van de laptop uitzetten?

Kortom: hoe maak ik (op basis van een EB) een **veilig** thuisnetwerk?

met vriendelijke groeten,

martijn

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 sep 2006 19:17 

Je mag er vanuit gaan dat het veilig is maar een echte hacker komt overal binnen :wink:
Als je draadloze netwerk met WPA beveiliging draait dan is dat behoorlijk afgedekt.

Wat bedoel je precies met de laatste vraag want er valt dan icm de EB toch weinig te sharen ?

Profiel  

Berichttitel: veilig/onveilig
BerichtGeplaatst: vr 15 sep 2006 19:39 

ik ben maar een rookie hoor, op gebied van WIFI. :wink:

Maar wat ik bedoel: als ik nou continue met de draadloos netwerkkaart ben afgestemd op de (beveiligde) EB, bijv. kanaal 1.
En ik heb mijn drives geshared.
is het dan mogelijk dat iemand over een ander onbeveiligd kanaal, bijv. kanaal 2, alsnog mijn drives kan zien?

En wat die laptop betreft: stel ik share alle drives omdat ik er normaliter thuis mee werk, met als enige draadloze verbinding de EB.

Maar ik zit in de trein en zet de laptop aan. Dan is mijn EB natuurlijk niet in de buurt en wordt het dichtstbijzijnde cq sterkste kanaal opgezocht. dit kan ook best een onbeveiligd kanaal zijn.
Moet ik dan eerst de WIFI uitdoen en eerst alle drives UNsharen voordat ik uberhaupt ergens draadloos contact mee maak.
Of zijn daar handiger manieren voor?

Tot slot (en dat bedenk ik me nu) bestaan er misschien binnen WinXP wel methoden om permissies in te stellen wie wèl en wie geen toegang tot gesharede drives krijgen.

vragen... vragen... vragen...

Maar ik krijg nou eenmaal een unheimisch gevoel als ik weet dat ik in een straal van 50-100m zit te broadcasten, maar ik heb er geen controle over

vriendelijke groeten,

martijn

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 sep 2006 20:10 
Site Admin

als je thuis met een beveiligde verbinding werkt, kan een andere gebruiker alleen toegang tot het netwerk krijgen als de naam van de eb (zogenaamde ssid) bekend is en ook de sleutel van de beveiliging. kortom ongeoorloofd toegang is dan dus niet mogelijk. 100% zekerheid is nooit te geven (maar dat geldt voor meer dingen in het leven :wink: ).
om de shares verder te beveiligen kan je ook gebruikers aanmaken met volledige danwel beperkte mogelijkheden.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]