Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu vr 20 jun 2025 23:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 08 maart 2007 04:14 
Site Admin

nu breekt mijn klomp! :? kpn adverteerd op hun eigen website dat mine+ipb kan tot 3 mb, en u gaan ze 12 mb lijn geven plus 8 dat nodig is voor mine. dat maakt bij mij nog altijd 20 mb. u heeft 8mb nodig voor mine, 4 mb voor tv, en 4 mb voor als u eventueel tergelijk iets wilt opnemen.

het kan best zo zijn dat kpn ZEGT dat het kan, maar ik zou bijna willen roepen dat het helemaal niet mogelijk is! waarom gaat kpn in hemelsnaam zoiets aanbieden terwijl ze adverteren dat ipb+mine met en 1.5 of 3mb (maximaal) lijn aangeschaft kan worden.

in mijn ogen echt en domme fout van kpn, want zie alhier, u heeft dus wel problemen ermee.

groet marcel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 08 maart 2007 15:41 

dennis673 schreef:
*zucht*

(Bovenstaande vragen heb ik vandaag ook in het KPN IP-TV forum van Tweakers gesteld. Dit even voor de volledigheid.)

Het trainen van de verbinding duurt normaal gesproken ongeveer zeg 1-10 seconden.(het modem onderhandelt dan met de dSLAM in de wijkcentrale )
De signaal/ruis (SNR=signal to noise ratio) verhouding speelt bij de hoeveelheid bits of informatie per toon een belangerijke rol.
Je zult wel weten dat er tijdens de overdracht van informatie fouten ontstaan,die eventueel gekorrigeerd worden.

Kijk eens in je modem welke SNR en CRC (fouten) er staan en post die even op het forum.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 08 maart 2007 18:31 

Ok Maarten, hieronder e waardes van mijn ADSL lijn zoals weergegeven door mijn EBS.

ADSL Line
Status: Cable connected
Line mode: G.992.5 (ADSL2+)
Maximum line rate: 12190 kbps (downstream) / 1028 kbps (upstream)
Noise margin: 8 dB (downstream) / 9 dB (upstream)
Line attenuation: 13 dB (downstream) / 12 dB (upstream)
Output power: 22 dBm (downstream) / 12 dBm (upstream)

Ik weet dat dit goede waarden zouden moeten zijn. Ik kan bijv. uit bovenstaande cijfers concluderen dat ik (grof geschat) op 1,3 km afstand van de telefooncentrale zit. (oude netwerkmonteurstruuk: line attenuation delen door 10).

Edit:

Edit:

De lijn handmatig op ADSL2+ contact laten maken (een tip van Fridge-Raider op het KPN-IP forum van Tweakers) geeft de volgende waardes:

ADSL Line
Maximum line rate: 12343 kbps (downstream) / 1028 kbps (upstream)
Noise margin: 8 dB (downstream) / 10 dB (upstream)
Line attenuation: 14 dB (downstream) / 12 dB (upstream)

Op zich dus weer niet boven de 12 nog wat Mbit. De line rate van 12343 kbps (en zelf nog ietsje hoger) heb ik vaker voorbij zien komen in het verleden...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 09 maart 2007 02:55 
Site Admin

En aantal dingen vallen mij op, waarvan 1 in het bijzonder. de veel besproken noise margin (ruiswaarde) bij veel mensen met mine liggen deze waardes erg uit elkaar. de mijne is bv 31 om 8 down! en de uwe liggen erg laag en dicht bij elkaar.

Ik wil niet stellen dat dit de oorzaak zou kunnen zijn, maar zeker en punt om de 2de lijn hier advies om te vragen.

Ik heb vandaag gebeld met KPN om eens na te vragen hoe het kan dat hun op de site van KPN/planet/hetnet aanbieden dat ibp+mine alleen kan met en 1.5 of 3mb abonnement, en dat er mensen zijn die zonder enige vraagteken en 12mb lijn hebben plus daarbij nog mine? mijn vraag was dan ook of dit niet het kat op het spek binden is gezien KPN zelfs nog de nodige problemen hebben om de 3mb variant goed te laten streamen met mine.

Het antwoord was vaag maar evengoed wel "toegevend" hier komt de verkoopgeest van hogerhand naar voren die expliciet zegt dat indien de lijnmeting aangeeft dat het kan...doen! Verkopen die handel, ook al weten ze bij de technische dienst dat hier geheid problemen uit gaat voortkomen.

Is het gewoon niet beter de huidige standaard aan te houden? Dus echt alleen 1.5 of Max. 3mb? het antwoordt was hierop wel ja, maar nogmaals, als de lijnmeting aangeeft dat het kan moet het verkocht worden. op mijn stelling dat de lijnmeting kan afwijken omdat de lijn misschien in de buitenste kern zit geprikt kwam wat gekreun maar geen antwoordt.

Het lijkt mij dan ook erg raadzaam KPN eens aan de mouw te trekken dat u weet dat mine kan met Max 1.5 of 3mb abonnement en dat u niet helemaal snapt dat u toch en 12mb lijn is aangesmeerd en dat het niet naar behoren werkt. De kans is zeker aanwezig dat wordt voorgesteld de lijn te downgraden naar acceptabele normen die wel gehaald kunnen worden.

Groet Marcel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 09 maart 2007 11:26 

dennis673 schreef:
Ok Maarten, hieronder e waardes van mijn ADSL lijn zoals weergegeven door mijn EBS.

ADSL Line
Maximum line rate: 12190 kbps (downstream) / 1028 kbps (upstream)
Noise margin: 8 dB (downstream) / 9 dB (upstream)
Line attenuation: 13 dB (downstream) / 12 dB (upstream)

Ik weet dat dit goede waarden zouden moeten zijn. Ik kan bijv. uit bovenstaande cijfers concluderen dat ik (grof geschat) op 1,3 km afstand van de telefooncentrale zit. (oude netwerkmonteurstruuk: line attenuation delen door 10).

Edit:

Edit:

De lijn handmatig op ADSL2+ contact laten maken (een tip van Fridge-Raider op het KPN-IP forum van Tweakers) geeft de volgende waardes:

ADSL Line
Maximum line rate: 12343 kbps (downstream) / 1028 kbps (upstream)
Noise margin: 8 dB (downstream) / 10 dB (upstream)
Line attenuation: 14 dB (downstream) / 12 dB (upstream)

Op zich dus weer niet boven de 12 nog wat Mbit. De line rate van 12343 kbps (en zelf nog ietsje hoger) heb ik vaker voorbij zien komen in het verleden...

Ik begin even van onder naar boven:

Output power down is optimaal bij ongeveer 15dBm.
Line attenuation:is prima
Noise margin:6 wordt wel eens aangegeven als ondergrens door fabrikanten van een modem om te kunnen synch.Bij jou zijn de waarden laag en laten weinig ruimte over als het gaat om variaties in de variabelen.

En dan natuurlijk de grote zoektocht,want er kunnen vele oorzaken aan te gronslag liggen.

Het aantal crc en hec fouten is laag ? Bekabeling zal allemaal wel in orde zijn ?!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 21 maart 2007 12:15 

Hoi jongens, ik was een weekje op vakantie. Daarna heb ik een nieuwe pc in elkaar gebouwd, waarbij ik enkele problemen tegenkwam waardoor ik enige dagen niet online kon.
Maar vanaf nu ben ik er weer...!!!

Allereerst hartstikke bedankt voor het meedenken met me en de serieuze antwoorden! Dat wilde ik even gezegd hebben.

@ Marcel234: ik snap helemaal wat je bedoeld, maar als het puntje bij paaltje komt wil ik liever een zo snel mogelijke downloadsnelheid hebben. Ik heb altijd al de snelste abbonnementsvorm van Planet ADSL gehad sinds het voor het eerst beschikbaar kwam.
Dus liever dan maar wat minder hard als de tv aan staat, maar wel 12 Mbit wanneer Mine niet wordt gebruikt.

@ Maarten: de bekabeling is door 2 Mine monteurs aangelegd.
Van IS/RA naar EBS is de afstand minder dan een meter, zonder splitter. Ze waren speciaal monteir voor Mine met extra trainingen doe i.v.m. de bijkomende problemen van Mine installaties komen kijken.

Nou ben ik een redelijke PC kenner en weet ik wat CRC fouten zijn. Maar wat hec fouten zijn weet ik toch echt niet. Tevens waar je dit zou moeten kunnen vinden. In het log van de EBS staat er i.i.g. niets over.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 21 maart 2007 20:01 
Site Admin

toch blijf ik het apart vinden dat kpn mensen een 12mb lijn geven met mine erbij terwijl op de site van kpn/planet/hetnet duidelijk word gezegd dat mine allen is te verkrijgen met little of go. dat kpn "buiten de boot gaat plassen"" door mensen tòch en 12mb lijn te geven vind ik buiten alle perken.

maar verder sluit ik aan bij maarten dat er veel te grondslag kan zijn aan uw probleem. natuurlijk is het kpn die dit voor u goed moet gaan oplossen onder het mom "wie zijn kont brand moet op de blaren zitten" ik hoop dat u ons op de hoogte houdt van verdere ontwikkelingen.

groet marcel.

Laatst bijgewerkt door marcel234 op wo 21 maart 2007 20:16, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 21 maart 2007 20:10 
Site Admin

marcel blijft altijd wel beleefd met zijn U-vorm :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 21 maart 2007 20:15 
Site Admin

haha...sorry sorry. dat heb ik spijkerhard mee gekregen in mijn opvoeding :lol: maar zal trachten mijn te verbeteren :P

groet marcel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 21 maart 2007 21:39 

dennis673 schreef:
@ Maarten: de bekabeling is door 2 Mine monteurs aangelegd.
Van IS/RA naar EBS is de afstand minder dan een meter, zonder splitter. Ze waren speciaal monteir voor Mine met extra trainingen doe i.v.m. de bijkomende problemen van Mine installaties komen kijken.

Nou ben ik een redelijke PC kenner en weet ik wat CRC fouten zijn. Maar wat hec fouten zijn weet ik toch echt niet. Tevens waar je dit zou moeten kunnen vinden. In het log van de EBS staat er i.i.g. niets over.

Ik heb geen enkele twijfel aan de vakkundigheid van de monteurs.De complexiteit van het geheel en het zelf niet kunnen zien wat de tweede of derde lijns wel kan maakt het altijd wat gecompliceerder.

HEC staat voor Header Error Check.Deze waarde zou onder de 200 moeten zitten,daarboven wordt het merkbaar.Als ze niet in het overzicht staan dan worden ze blijkbaar niet standaard meegenomen.Probleem bij deze fouten is bij mijn weten dat ze niet of bijna niet "reparabel" zijn.Eigenlijk is het bij veel fouten een rotte lijn.
Is je Isra-punt al eens vervangen en gaat er een twisted snoertje vanuit je isra naar de EB ?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 22 maart 2007 23:21 

Beste collega Mine bezitters,

Het hele dB verhaal gaat een beetje aan me voorbij; zou ik me ergens druk om moeten maken met onderstaande waarden?

Maximum line rate: 12301 kbps (downstream) / 517 kbps (upstream)
Noise margin: 9 dB (downstream) / 26 dB (upstream)
Line attenuation: 18 dB (downstream) / 17 dB (upstream)
Output power: 21 dBm (downstream) / 12 dBm (upstream)

Mine werkt (op de "gewone" storingen na.. :wink:) normaal.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 23 maart 2007 00:09 
Site Admin

als alles goed funtioneert, hoef je niet echt zorgen te maken om deze waardes. om zelf te controleren, zie viewtopic.php?t=1857
alleen de verschillen bij noisemarge tussen download en upload is wel vrij groot.
maar nogmaals: als alles goed werkt geen zorgen maken :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 23 maart 2007 01:56 
Site Admin

ik sluit mij volledig aan bij mijn collega mod. de ruis waarde liggen desondanks ver uit elkaar, maar als het verder goed werkt niets aan doen :wink:

groet marcel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 27 maart 2007 22:51 

Maarten schreef:
Ik heb geen enkele twijfel aan de vakkundigheid van de monteurs.De complexiteit van het geheel en het zelf niet kunnen zien wat de tweede of derde lijns wel kan maakt het altijd wat gecompliceerder.

HEC staat voor Header Error Check.Deze waarde zou onder de 200 moeten zitten,daarboven wordt het merkbaar.Als ze niet in het overzicht staan dan worden ze blijkbaar niet standaard meegenomen.Probleem bij deze fouten is bij mijn weten dat ze niet of bijna niet "reparabel" zijn.Eigenlijk is het bij veel fouten een rotte lijn.
Is je Isra-punt al eens vervangen en gaat er een twisted snoertje vanuit je isra naar de EB ?

Ik woon in een nieuwbouw flat van 10 jaar oud. De kabel van de IS/RA naar de EBS hebben de monteurs (net zoals alle oude bekabeling m.b.t. ADSL, etc.) toen vervangen.
De IS/RA zelf is bij mijn weten nooit vervangen.

Ik weet niet hoe een 'twisted' snoertje eruit ziet.
Maar probleem is dat ik in een rolstoel zit en niet fysiek dat kan controleren.

Aangezien die kabel max. 1,5 maand oud is ga ik ervan uit dat dat wel ok is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 27 maart 2007 23:01 
Site Admin

Afbeelding

ik heb even gegoogles en dit is en voorbeeld van en twisted utp kabeltje.

groet marcel.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]