Heeft u problemen met langzaam laden van webpagina's, het niet compleet laden van webpagina's (rode kruizen op de plek van plaatjes enzo) of het helemáál niet laden van een webpagina?
Dit zou de sensatie kunnen geven dat "je geen internet of slecht internet hebt" wat echter niet zo is. (Het lijkt namelijk een SX552 probleem te zijn)
Affijn, het internet kwam dus nogal hakkelig en brokkelig c.q. "slechte verbindingachtig" over, ftp downloads echter niet.
Het leek dus op een MTU probleem, ik kon echter niet precies achterhalen waar het probleem zat .
Thuis (ipb) had ik last van bovenstaande problemen, zowel via wifi als bedraad. Op mijn zaak (adsl en isdn) had ik daar, met dezelfde laptop, echter géén last van. (héééé......)
Zoek de 7 verschillen dus...
Nou het was even zoeken, maar we waren er toch redelijk snel uit.
Bij het laden van een webpagina onderhandeld windows met het modem over de grootte van de MTU packets. However: Standaard staat de MTU packet grootte van Windows XP op 1500 en de MTU van de SX552 op 1492.
Zou géén probleem moeten zijn!:
De SX552 router zou Windows de opdracht moeten geven om de packet grootte terug te regelen naar een lager niveau, een en ander naar de door de SX552 gemeten fragmentatie en/of verloren packets
Dáár lijkt het echter fout te gaan!! De zogenaamde MTU negotiating tussen SX552 en Windows XP blijkt (bij mij althans) niet goed te werken, vanwege het eenvoudige feit dat Windows default een hogere standaardwaarde hanteerd (1500 bytes) dan de SX552 (1492).
Daar is de SX552 het blijkbaar niet mee eens en gaat over zijn nek, met als resultaat: Consistent gefragmenteerde pakketjes met alle ellende van dien: Gebrekkige en traaaaaag ladende webpagina's.
Ik kan me trouwens heel goed voorstellen, dat al die oeverloze negotiation pogingen en gefragmenteerde/lost packets, de bandbreedte flink te grazen nemen, wat wellicht ook een hakkelige telefonie tot gevolg zou kunnen hebben (telefoon gelijktijdig met internet)
De ingestelde MTU waarde van de SX552 kun je overigens zien in het modem: Even inloggen>advanced settings>internet>internet connection, en daar zie je de waarde 1492 staan.
Voor het modale PPPoA/PPPoE (standaard Wink Wink ) protocol is 1492 een comfortabele en gestandariseerde MTU waarde.
Ok, als Mozes niet naar de berg komt, dan komt de berg naar Mozes. Dan maar de MTU waarde van XP met behulp van het programmaatje "TCP Optimizer" aanpassen naar 1492 dus.... (
http://www.speedguide.net/files/TCPOptimizer.exe)
Nb!! Probeer maar eens een testje met TCP Optimizer achter het tabblaadje "Largest MTU" hier zou als uitkomst 1492 uit moeten komen. Ga dan naar het tabblaadje "General Settings", vink "optimal settings"aan, vink PPPoE aan, vermoedelijk staat er dan al 1492 in het vakje "MTU" zoniet vul dan 1492 in. !!Kies de juiste netwerkadapter!! ("dont modify network adapters" en "modify all network adapters" NIET aanvinken), daarna "apply changes" en de pc opnieuw oplaten starten.
Mocht je bedraad en via wifi verbinding met internet maken, vergeet dan niet BEIDE network adapters volgens bovenstaande procedure in te stellen.
Voor mij was dit dé oplossing. Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen en ook of bovenstaande van nut is geweest.
Conclusie: Suckt de SX552 alléén bij mij, of suckt de SX552 in general?