Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu do 28 maart 2024 13:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: printer aansluiten
BerichtGeplaatst: vr 03 apr 2009 22:35 
Offline

Geregistreerd: vr 03 apr 2009 15:29
Berichten: 4
ik heb een netwerkprinter gekocht een Xerox Phaser 6130N. Deze wil ik aansluiten op de experia (de zwarte). Ik heb een draadloze laptop. Nu ben ik bezig geweest de printer aan te sluiten, maar het lukt me niet om de printer aan de praat te krijgen (via een rechtstreekse ethernet-kabel is geen probleem, maar er moeten in totaal 4 laptops kunnen printen via de speedtouch. Iemand ervaring met de instellingen? Help! ik ben al een paar dagen bezig met proberen, maar het lukt niet en verlies langzamerhand mijn geduld.

Groet
Albert


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: printer aansluiten
BerichtGeplaatst: vr 03 apr 2009 23:26 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 04 apr 2006 17:38
Berichten: 2511
Woonplaats: hoofddorp
zorg via de instellingen van de printer dat de printer een vast ipnummer krijgt in de range van de speedtouch.
ik begrijp alleen de opmerking ""4 laptops moeten printen via de speedtouch"" niet. de speedtouch heeft 4 netwerkaansluitingen en 1 daarvan moet je gebruiken voor de printer. minimaal 1 laptop zal dan draadloos moeten werken. of als je alle laptops vast wil aansluiten dan zal je een switch moeten aansluiten op de speedtouch zodat het totaal aantal aansluitingen meer wordt.

_________________
waren de oplossingen van een helpdesk maar net zo talrijk als de antwoorden


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: printer aansluiten
BerichtGeplaatst: za 04 apr 2009 09:54 
Offline

Geregistreerd: vr 03 apr 2009 15:29
Berichten: 4
we hebben 1 desktop en 3 laptops die allen draadloos communiceren met de speedtouch. Nu heb ik die printer aangesloten, de ethernet kabel ingestoken, het lampje brandt, vast IP-adres gegeven:192.168.001.071. Daarna de installatie software geinstalleerd op de laptop, ook hetzelfde Ip-adres gegeven, maar nu vind ik de printer niet terug. Heb je nog zaken waar ik naar zou kunnen kijken/proberen? In het menu van de printer zijn menu-items bijv.:
- Ethernet, TCP/IP (->get Ip-address, IP asdresss, networkmask, gateway address)
- Protocol (->o.a. LPR, Port9100, IPP, FTP, Netware, snmp enz.)

Alvast bedankt
Albert


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: printer aansluiten
BerichtGeplaatst: za 04 apr 2009 10:43 
Offline

Geregistreerd: vr 17 maart 2006 21:09
Berichten: 1657
IP adres 192.168.1.71 is de eerste IP-adres die de ST780WL uitdeeld. Hierdoor kan het zijn dat 2 apparaten hetzelfde IP-adres hebben waardoor er conflicten ontstaan. Het is beter de printer b.v. 192.168.1.150 als vast IP-adres te geven. Subnetmask: 255.255.255.0 en Gateway: 192.168.1.254.

Je moet ook zorgen dat het IP-adres van de printer in de aanwezige firewalls aangemeld is. Daarna kan je via Windows van iedere pc de netwerkprinter toevoegen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: printer aansluiten
BerichtGeplaatst: za 04 apr 2009 10:51 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 18 jun 2006 03:05
Berichten: 1730
Woonplaats: nieuwegein
Ik had altijd al mijn apparaten via een vast ip aangesloten op de experia. Op 1 of andere vage reden gaf een vast dhcp adres problemen bij mij. Ik adviseer de mensen op dit forum ook altijd hun pc`s of rand apparatuur een vast adres te geven.



Groet Marcel.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: printer aansluiten
BerichtGeplaatst: za 04 apr 2009 11:44 
Offline

Geregistreerd: vr 03 apr 2009 15:29
Berichten: 4
Ok, Het werkt!! Bedankt jwagenaar/marcel, ik heb het IP-adres aangepast naar 150 en nu werkt het. Doe ik nu hetzelfde met de andere computers?

Groet
Albert


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: printer aansluiten
BerichtGeplaatst: za 04 apr 2009 11:55 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 04 apr 2006 17:38
Berichten: 2511
Woonplaats: hoofddorp
Albert schreef:
Ok, Het werkt!! Bedankt jwagenaar/marcel, ik heb het IP-adres aangepast naar 150 en nu werkt het. Doe ik nu hetzelfde met de andere computers?

Groet
Albert

inderdaad hetzelfde uitvoeren voor de andere computers.

_________________
waren de oplossingen van een helpdesk maar net zo talrijk als de antwoorden


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: printer aansluiten
BerichtGeplaatst: za 04 apr 2009 12:59 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 18 jun 2006 03:05
Berichten: 1730
Woonplaats: nieuwegein
Even ter aanvulling, iedere pc of wat dan ook krijgt een ander nummer hé dus niet allemaal op 150 zetten :mrgreen: :wink:


Groet Marcel.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: printer aansluiten
BerichtGeplaatst: za 04 apr 2009 13:21 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 04 apr 2006 17:38
Berichten: 2511
Woonplaats: hoofddorp
marcel234 schreef:
Even ter aanvulling, iedere pc of wat dan ook krijgt een ander nummer hé dus niet allemaal op 150 zetten :mrgreen: :wink:


Groet Marcel.

het genoemde nummer 150 is voor de printer :wink:

_________________
waren de oplossingen van een helpdesk maar net zo talrijk als de antwoorden


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: printer aansluiten
BerichtGeplaatst: za 04 apr 2009 18:57 
Offline

Geregistreerd: vr 03 apr 2009 15:29
Berichten: 4
Hoi,

Ik heb nu een desktop en een laptop allebei ingesteld met hetzelfde IPadres 192.168.001.150 en dat gaat goed. Nu wil ik dat ook doen bij de volgende laptop en bij het installeren voer ik dan het IP-adres in, maar dan lukt het niet. Doe ik iets niet goed of kan het eraan liggen dat het een Vista-machine is en at het net iets anders gaat?

Groet
Albert


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: printer aansluiten
BerichtGeplaatst: za 04 apr 2009 20:48 
Offline

Geregistreerd: vr 17 maart 2006 21:09
Berichten: 1657
marcel234 schreef:
Even ter aanvulling, iedere pc of wat dan ook krijgt een ander nummer hé dus niet allemaal op 150 zetten :mrgreen: :wink:


Groet Marcel.


Dit betekent dat je printer een vast IP-adres 192.168.1.150 heeft en de andere PC's een ander IP-adres bv. 192.168.1.71 en 192.168.1.72 enz.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: printer aansluiten
BerichtGeplaatst: za 04 apr 2009 21:46 
Offline

Geregistreerd: vr 21 maart 2008 08:26
Berichten: 62
Ik heb drie PC's en een netwerk printer ( HP )op een bedraade experiabox ( zwarte ) aangesloten.
En via de software van de printer deze geïnstalleerd op alle drie de PC's.
Het dhcp protocol staat op automatisch.
Waar je wel voor moet zorgen dat het mac. adres bij allemaal goed wordt ingevoerd tijdens de installatie.
Dit werkt bij mij al ruim twee jaar, en zonder problemen.
Zo wel met XP als met Vista

gr. Arie


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: printer aansluiten
BerichtGeplaatst: wo 08 apr 2009 15:54 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 sep 2007 21:12
Berichten: 74
Woonplaats: Amsterdam
Even nog een aanvulling op het geheel.
Inderdaad moet je aangeven wat de dhcp-server is. Bij de ST780 is dat 192.168.1.254 subnet: 255.255.255.0. geef je netwerk ook gewoon even een netwerknaam (zelfde als de werkgroep) zo maak je het makkelijker voor jezelf. Daarna kun je kiezen wat de (grootte) van je adrespool is bijvoorbeeld 192.168.1.70 / 79 je kunt zo 10 apparaten (laten) toewijzen.

Netwerkcomponenten: pr, nd, pc, nb geef je ook allemaal een netwerknaam. Gewoon weer om het voor jezelf makkelijker te maken. Je ziet namelijk direct de netwerknamen en op de EB en in je netwerkomgeving.

Printer: pr-netwerknaam;
NeDisk: nd-netwerknaam;
PC: pckees-netwerknaam;
NB: nbpiet-netwerknaam. etc.

De vaste compneneten; printer(s) en netdisk geef je óók een vast IP adres en wel de laagste in de range. Starten dus bij: 192.168.1.70 en dan verder....
Alhoewel, in principe een PC en een NB ook gezien kunnen worden als "vast". Kun je ook gewoon random IP adressen laten toewijzen door de dhcp. Zet de lease op de kortste tijd (half uur).

Ja, zul je nu denken. Maar als ik de eerste keer verbinding maak, met de EB, dan krijg ik een dhcp toegewezen IP. Dat kun je voorkomen door eerst op die eerste PC een vast en nu hoger IPadres (bv 192.168.1.100) even in te voeren binnen de range van de EB. Die range weet je want staat in de handleiding. Je maakt verbinding. configureerd nu eerst de vaste componenten (printer en netdisk) op de EB en apparaten. Daarna zet je in die eerst PC weer even dhcp aan. En alles werkt.

Althans, zo werk het bij mij, met verschillende IP ranges en met en zonder dhcp en natuurlijk steeds nieuwere apparatuur al vanaf ongeveer 1988 zonder enig probleem.

_________________
Denk je ff over te stappen van ADSL en Telefonie (een sneltrein)
Kom je in een IPB omgeving waar bij de minste tegenwind (bellen) je beter naar de kroeg kunt gaan dan internetten.
En het is nog lekker ook, een pilsje bij de pieper.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB? Forum Software ? phpBB Group  | Hosted by 123-webhost
phpBB.nl Vertaling