Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu zo 22 jun 2025 23:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 15 sep 2006 22:45 

Hello beste ipb-ers,

Ik wil nu ook het pakket aanvragen maar ik weet niet of mijn situatie geschikt is.
Mijn huidige situatie is dat mijn pc helemaal rechts in de hoek van het huis staat met daarbij de router. Aan deze router is een kabel verbonden voor een andere computer die op de volgende verdieping staat.

Dus rechts in de hoek de router en aan de andere kant van de kamer, links in de hoek de telefoonaansluiting.
De router moet rechts in de hoek blijven ivm de kabel die naar boven gaat. Andere mogelijkheden zijn er niet.

Moet er van de experiabox een kabel lopen naar de telefoon via een splitter en hoe lang mag dat maximaal zijn? Die afstand van hoek naar hoek bedraagt ongeveer 12 meter.

Hopelijk kunnen jullie mij informeren met jullie ervaringen alvorens ik over ga tot ipb.
Hartelijk dank

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 sep 2006 22:49 
Site Admin

waar komt de telefonie de woning binnen; in de meterkast of aansluiting in de woonkamer (zogenaamd varkenssnuitje)
de huidige router is natuurlijk ook aangesloten; hoe loopt dit?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 sep 2006 23:15 

De huidige router komt via de meterkast binnen. Vandaar loopt de kabel naar de rechterhoek van de kamer. In de meterkast is een splitsing gemaakt dus naar de router. Verder zit de aansluiting van de telefoon links in de hoek, het zogenaamde varkenssnuitje

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 sep 2006 23:43 
Site Admin

aangezien de aansluiting in de meterkast binnenkomt, geldt dit wellicht ook voor telefonie. in de meterkast is een splitsing tussen adsl (naar de router) en telefonie (deze laatste komt dan later in de kamer uit).
de oplossing zou kunnen zijn:
- plaats de experiabox (eb) in de meterkast. ik ga er vanuit dat je alleen via netwerkkabels wil werken en niet wireless. indien wireless wel gewenst is, is de meterkast niet de ideale plaats. dan wellicht aan de buitenkant van de meterkast of een andere centrale plek?
- sluit de kabel van de router naar de meterkast aan op de eb.
- sluit de kabel van telefonie (die uiteindelijk naar de kamer loopt) ook aan op de eb.
- router in de kamer moet dan blijven staan om de kabel/pc van boven te kunnen aansluiten. hiervoor degradeer je de router in de kamer tot accespoint/switch. hierdoor heeft hij alleen de functie om het signaal door te geven.

ik hoop dat een en ander duidelijk is. daarnaast is het natuurlijk moeilijk beoordelen vanaf deze plek.
als er nog vragen zijn, dan horen we het wel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 16 sep 2006 00:03 

[quote="- plaats de experiabox (eb) in de meterkast. ik ga er vanuit dat je alleen via netwerkkabels wil werken en niet wireless. indien wireless wel gewenst is, is de meterkast niet de ideale plaats. dan wellicht aan de buitenkant van de meterkast of een andere centrale plek?
- sluit de kabel van de router naar de meterkast aan op de eb.
- sluit de kabel van telefonie (die uiteindelijk naar de kamer loopt) ook aan op de eb.
- router in de kamer moet dan blijven staan om de kabel/pc van boven te kunnen aansluiten. hiervoor degradeer je de router in de kamer tot accespoint/switch. hierdoor heeft hij alleen de functie om het signaal door te geven.
[/quote]

Bedankt voor je antwoord. Dus mijn huidige router kan ik dus blijven gebruiken en op de zelfde plaats laten staan?
Wat bedoel je precies met "- router in de kamer moet dan blijven staan om de kabel/pc van boven te kunnen aansluiten. hiervoor degradeer je de router in de kamer tot accespoint/switch. hierdoor heeft hij alleen de functie om het signaal door te geven".

Verder lees ik steeds over een splitter, wat wordt daarmee bedoeld dan?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 16 sep 2006 00:18 
Site Admin

de eb is een router. dus je huidige router heeft die functie dan niet meer. vandaar het voorstel deze te degraderen naar de functie van accesspoint. hierdoor is hij dus alleen een verbinding van de kabel vanuit de meterkast en de kabel van de pc boven.

een splitter bij ipb wordt alleen in het begin gebruikt om het signaal van adsl en telefonie te splitsen. als alles afgerond is (zogenaamde portering) dan kan de splitter verwijderd worden.

zie ook onderstaande tekening (dit is voor isdn, analoog iets anders, maar geeft een goed idee). voor alle duidelijk: het varkenssnuitje op de tekening is de plek waar de lijn binnenkomt, in dit geval de meterkast).

Afbeelding

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 16 sep 2006 15:13 

Het wordt steeds duidelijker, bedankt!!

De telefoonlijn komt idd binnen via de meterkast en vandaar gaat ie naar binnen via het varkenssnuitje, hoe dat loopt kan ik niet zien. Om nu het adsl signaal naar dat varkenssnuitje te krijgen is mij nog de vraag hoe dat moet. Dat moet zeker via een monteur geschieden?

Er nl loopt een blauwe kpn kabel naar een wit doosje. Dit doosje zit dus in de meterkast. Loopt er dan via de achter kant van het doosje een draad naar het varkenssnuitje toe, wat ik niet kan zien?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 16 sep 2006 15:16 
Site Admin

hoe is de router nu aangesloten. kortom waarheen loopt de kabel?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 16 sep 2006 15:33 

vanuit de meterkast loopt een draad, uit dat witte kpn kastje, naar de router toe die rechts in de hoek van de kamer staat.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 16 sep 2006 15:49 
Site Admin

die witte draad zal je bij de overgang naar ipb moeten vervangen door een netwerkkabel. aan de ene kant aangesloten op de router (die dan gedegradeerd is tot accesspoint/switch) en aan de andere kant in 1 van de 4 netwerkaansluitingen van de eb.
van tel1 van de eb gaat de aansluiting naar de kamer (varkenssnuitje).
kijk ook eens naar viewtopic.php?t=108 of viewtopic.php?t=107

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 16 sep 2006 15:50 
Erelid

Dat witte kastje is volgens mij je huidige splitter, waaruit een draadje naar de varkensnuit gaat en een draadje naar de router. Volgens mij kun je de huidige splitter vervangen door de bijgeleverde splitter in het Internetplusbellen pakket wat je dus krijgt toegezonden. Je zou dus de Experiabox op de plaatst kunnen zetten van je huidige router (die kan dan vervallen) en je telefoon op de Tel 1 poort van de EB aansluiten (wat toch moet) als dat geen probleem is. Je moet dan alleen even kijken of het mogelijk is vanuit de varkensnuit een tijdelijk kabeltje aan te sluiten op de lijnaansluiting van de EB. Dit kabeltje kan later vervallen als je nummer geporteerd is en de splitter in de meterkast ook.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 16 sep 2006 16:09 
Site Admin

willy, jouw voorstel zou kunnen. alleen zal dan een snoertje moeten lopen van tel1 van de eb naar de telefoon.
de vraagsteller geeft aan dat de router rechts staat en de telefoon links.
nogmaals het kan, maar dan wel een extra kabeltje in de kamer volgens mij. tenzij ... de telefoon verplaatst wordt naar de rechterkant.
kortom rose; keuze genoeg :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 16 sep 2006 19:33 

Bedankt voor de nuttige informatie.
Na het lezen van de installatie kan ik al zeggen dat ik al reeds over een splitter beschik omdat ik al asdl heb via Planet. Ik heb trouwens een ISRA type 1 telefoonaansluiting.

Sluit telefoon aan op de KPN EB.
Dit is nog even onduidelijk, uitgaande dat ik een ISRA type 1 aansluiting heb.
Moet ik alleen een draadje vanuit het bijgeleverde “aansluitdoosje” maken naar de EB en niet via de ISRA?

Vanaf de EB moet ik dus nog alleen een kabel laten lopen naar mijn oude router. Ik neem aan dat ik de huidige kabel kan gebruiken die ik al heb voor asdl want daar zitten ook de stekkers aan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 16 sep 2006 20:36 
Site Admin

- gebruik voor alle zekerheid bij ipb de bijgeleverde splitter in plaats van de huidige splitter.
- de telefoon (kabel vanuit de kamer) wordt aangesloten op de tel1 van de eb.
- de kabel naar de oude router moet een netwerkkabel zijn (bv. utp cat5) en dus geen wit draadje met stekkertjes :wink: .

de verdere aansluiting van isra naar eb is afhankelijk van het feit of je nu een analoge of isdn aansluiting hebt. zie de handleidingen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 16 sep 2006 21:47 

[quote="de telefoon (kabel vanuit de kamer) wordt aangesloten op de tel1 van de eb.[/quote]

Dit gedeelte snap ik nog niet. Moet ik een draad van de ISRA aansluiten op de tel1 van de EB.?
:oops:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]