ik kan weer bellen.
Toch het wachten zat zelf maar weer 0800etc... gebeld, na 8 minuten wachten (we gaan vooruit) een medewerker 1ste lijn die er zin bleek te hebben: reset na reset! Telefonie bleef echter stil. Geen voip lampje, in gesprek toon als ik iemand probeer te bellen... Jammer
Ons dan maar geconcentreerd op wifi. Waarom is mijn oude 11Mbps routertje gemiddeld 3 to 4x zo snel als de 54Mbps Experia?
Nieuwe instellingen gemaakt en getest en getest en getest... met als gevolg dat als ik m'n Experia wifi op b (11 Mbps) zet (dus niet mixed en niet g/54 Mbps) dan is-ie net zo snel als m'n 11Mbps Sitecom - gemiddeld 300 KB/sec - een ok waarde voor mijn abo. Zet ik 'm echter op g (54) of mixed (11/54) dan zakt de snelheid weer naar rond de 100 of minder. (BTW kan
iemand dit verklaren?)
Opgelucht dat iig 1 probleem getackeld was, plots een brainwave

Toen ik de nieuwe Experiabox kreeg moest die voor telefonie aangemeld worden met z'n MAC adres. Dat had niemand me verteld maar daar kwam ik achter toen ik met de nieuwe box niet kon bellen. Zo gezegd zo gedaan, en dus aangemeld en dus kunnen bellen. Tot we keer op keer van de lijn werden geknikkerd en ik zag dat we 3 geregistreerde accounts hadden (is hier eerder niet relevant genoemd, maar ja...).
Nadat ik de helpdesk daar op 9/11 over had gebeld, is geruisloos 1 account verdwenen maar daarna konden we ook niet meer bellen of gebeld worden.
Wat nou, dacht ik, als dat verdwenen account nou net het nieuwe account was, gebaseerd op het nieuwe MAC adres van de nieuwe EB. Dan zouden die andere 2, je weet maar nooit, wel eens oude accounts kunnen zijn van de oude box?...
Die had ik uit voorzorg nog niet teruggestuurd, dus heb ik 'm tevoorschijn gehaald, aangesloten en getest. Bingo! Ik kan weer bellen, ik kan weer gebeld worden. En na ook op deze oude EB de wifi op b (11Mbps) gezet te hebben, kan ik ook draadloos internetten tegen een fatsoenlijke snelheid.
Succesverhaal? Deels/voorlopig.
Alles doet het nu, maar voor hoelang? Wanneer gaat iemand bij de KPN de instellingen toch weer resetten naar m'n 2de EB? Hoe komt het dat de b modus wél ok werkt en g en mixed veel langzamer terwijl ze in theorie veel sneller zouden moeten zijn.
Kortom ik verwacht binnnkort weer ellende, want het is duidelijk dat er op verschillende niveaus allerlei niet klopt en als het goed is zouden mensen daar uiteindelijk iets aan moeten doen - wat in dit geval jammer voor mij zal zijn want, he..., hoe krijg ik het dan ooit nog eens uitgelegd allemaal?
En uiteindelijk een (gedeeltelijk?) antwoord op de beginvraag: begin november zijn een grote groep gebruikers (waaronder ik) overgezet op een ander netwerk. Dat is om het zachtjes uit te drukken niet rimpelloos verlopen. M.a.w. begin november was er geen landelijke storing IPB. Er was een herstrukturering die fout liep en tot storingen heeft geleid.
Ook het updaten van de firmware in de Siemensboxjes begin november is met storingen gepaard gegaan.
Beste, beste KPN openheid daarover zou zoveel ergernis schelen en uren tijd op en van de helpdesk. Je kan best op begrip rekenen van klanten bij zulke ingrijpende operaties, mensen worden alleen maar redeloos als je ze, zoals o.a. met mij gebeurd is, zonder beleid en zonder begleiding van het kastje naar de muur stuurt!
PS: en verder lijken de nieuwe(re) Alcatel modems (veel) minder problemen te geven dan de zilveren IPB boxjes van Siemens. Maar dat heb ik van horen zeggen...