Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu za 21 jun 2025 19:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 11 jan 2007 11:46 

sinds gisteren heb ik een probleem met het versturen van mail via een andere mailserver dan die van kpn/planet of andere binnen het kpn netwerk.
Ik gebruik verificatie voor het aanmelden op de mailserver en heeft zo ook altijd gewerkt.
Op de mailserver is niks te zien en er komt ook niks in de log te staan.
verbinden bijv. naar de chello mailservers werkt ook niet.

mijn ip: 86.83.163.x

Zijn er meer mensen met dit probleem?

Laatst bijgewerkt door cisco op za 13 jan 2007 10:38, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 11 jan 2007 12:11 

Volgens mij ben je verplicht om in zo'n geval de relaysevers van KPN te gebruiken.

Wellicht heb je daarom iets aan de volgende PDF-file:
http://www.kpnadsl.nl/support/downloads ... (mailrelay).pdf

* Hele link a.u.b. copy & pasten (incl. (mailrelay).pdf ) *

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 11 jan 2007 12:13 

De mailserver staat wel buiten he KPN netwerk (in een datacenter)
En sluit ik deze pc (laptop) aan op een andere internet verbinding dan gaat het wel goed.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 11 jan 2007 15:44 

smtp = mail.kpnplanet.nl

denk eraan dat je inlognaam (acountnaam) hetzelfde moet zijn als je email adres. dus: xxx@kpnplanet.nl

mocht je een foutmelding krijgen, zou je die dan hier kunnen posten? Misschien kunnen we het dan verhelpen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 11 jan 2007 16:00 

Ik wil juist geen gebruik maekn van de smtp server van kpn maar van een eigen server in het datacentrum via bijv. mail.domeinnaam.xxx
Ik maak daarbij gebruik van aanmelding op smtp server met wachtwoord verificatie. De exacte melding zal ik vanavond posten want ik zit nu op m'n werk (en daar werkt het wel met deze instellingen)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 11 jan 2007 16:05 

hmm ik ben bang dat het niet gaat werken, omdat de smtp server controleert welke verbinding je heeft.

smpt is alleen voor het verzenden van mail, pop3 voor ontvangen. De pop3 server kan je altijd veranderen, zolang je er een gebruikersnaam en wachtwoord voor hebt, maar smtp helaas niet. Dat het wel heeft gewerkt heeft eerder te maken met de server dan met je verbinding.

Maar misschien geeft de foutmelding iets heel anders aan.. :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 11 jan 2007 16:43 

poort 25 is voor epb gebruikers behoorlijk dichtgespijkerd door kpn. dit houdt in dat je een van hun servers als relay moet gebruiken. andere adressen zijn gewoonweg niet bereikbaar via poort 25. probeer eerst eens op poort 25 een telnet sessie naar een bepaalde server te openen. als dat werkt, kan je de betreffende smtp-server gebruiken

Laatst bijgewerkt door dhr-de op do 11 jan 2007 17:00, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 11 jan 2007 16:48 

Dan hebben ze dit sinds gisteren veranderd. Dit heeft ruim een jaar gewerkt via ipb en daarvoor ruim 3 jaar via adsl-direct.
Aan de serverkant is niks veranderd (eigen beheer)
telnet naar andere smtp servers werkt inderdaad niet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 11 jan 2007 17:06 

vreemd! het zou bij adsl-direct al niet werken om via een andere smtp-server mail te versturen en ontvangen. zelfs als je een eigen smtp-server wil draaien, moet dit via een smtp-server van kpn. zie de eerder geplaatste link in een van de reacties.
had je misschien een ondernemersversie van direct-adsl?
het enige wat ik kan bedenken is dat jouw ip-adres altijd uitgezonderd is geweest (wel tot een range behoorde die poort 25 kon gebruiken) en dat ze hebben gemerkt dat op die range ook eindgebruikers zitten en vervolgens ook voor die range poort 25 hebben geblokkeerd.
is je ip-adres al die jaren hetzelfde gebleven?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 11 jan 2007 17:21 

nog even aan het snuffelen geweest, wellicht dat je wel kan verzenden via smtp op poort 587:
http://www.mostlygeek.com/2006/12/06/sm ... teresting/

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 11 jan 2007 22:02 

sazzefraz schreef:
hmm ik ben bang dat het niet gaat werken, omdat de smtp server controleert welke verbinding je heeft.

smpt is alleen voor het verzenden van mail, pop3 voor ontvangen. De pop3 server kan je altijd veranderen, zolang je er een gebruikersnaam en wachtwoord voor hebt, maar smtp helaas niet. Dat het wel heeft gewerkt heeft eerder te maken met de server dan met je verbinding.

Maar misschien geeft de foutmelding iets heel anders aan.. :P

Hierbij de foutmelding: The connection to the server has failed. Account: 'mail.xxxxxx, Server: 'mail.xxxxx, Protocol: SMTP, Port: 25, Secure(SSL): No, Socket Error: 10060, Error Number: 0x800CCC0E

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 11 jan 2007 22:31 

dhr-de schreef:
vreemd! het zou bij adsl-direct al niet werken om via een andere smtp-server mail te versturen en ontvangen. zelfs als je een eigen smtp-server wil draaien, moet dit via een smtp-server van kpn. zie de eerder geplaatste link in een van de reacties.
had je misschien een ondernemersversie van direct-adsl?
het enige wat ik kan bedenken is dat jouw ip-adres altijd uitgezonderd is geweest (wel tot een range behoorde die poort 25 kon gebruiken) en dat ze hebben gemerkt dat op die range ook eindgebruikers zitten en vervolgens ook voor die range poort 25 hebben geblokkeerd.
is je ip-adres al die jaren hetzelfde gebleven?

Toen ik IPB kreeg heb ik ook een ander ip nummer gekregen en ik had gewoon een particuliere versie van diect-adsl.

Ik hoorde trouwens vandaag van meer mensen die gebruik maken van een externe mail server dat ze er ineens niet meer op kunnen komen.

Als ze het inkomende verkeer blocken vind ik tot daar aan toe maar het uitgaande vind ik niet kunnen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 11 jan 2007 22:54 

cisco schreef:
...Als ze het inkomende verkeer blocken vind ik tot daar aan toe maar het uitgaande vind ik niet kunnen...

Daar gaat het nu juist om.
Uitgaande mail (poort 25) is gewoon dicht om misbruik door o.a. spammers te voorkomen.
Ik vind dan weer dat ze het blocken van inkomend verkeer horen over te laten aan de gebruiker.

Ik heb echter geen ervaring met een smtp server buiten het KPN netwerk om.
Maar om voor mijn website een eigen server te laten werken, moest ik gebruik maken van de server die KPN daarvoor beschikbaar stelde.

dhr-de schreef:
...smtp-on-port-587-this-is-very-interesting...

Geen echte on topic reactie maar:
de naam van die link! Afbeelding

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 19 jan 2007 17:32 

ben het wel aardig met jullie eens. als je je mailserver goed opzet, kan je misbruik als mailrelay zelf aardig uitsluiten. bijvoorbeeld door je routing, firewall en smtp zo in te stellen dat je alleen mail vanuit je privé netwerk kan doorsturen. echter de gemiddelde gebruiker snapt daar wellicht niet zo veel van en gaat het wel eens mis. mensen die wel netjes en veilig te werk gaan zijn hier de dupe van.

nog even kort over smtp, ik kon overigens nog steeds een aantal andere smtp-servers benaderen. wellicht niet alle. bijvoorbeeld de ouwe trouwe mailrelay van directadsl werkt bij mij niet meer. die van kpnplanet wel. maar die van luna ook. mijn ip-adres is overigens niet gewijzigd nadat ik ben overgestapt van adsl naar ipb. en nog steeds niet. hoop dat dat zo blijft.

ik zal binnenkort eens gaan testen met die zooi (mailserver binnen eigen netwerk).

en die link... tja, heb ik ook niet bedacht. werkt overigens lang niet bij iedere smtp-server

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 19 jan 2007 17:50 

dhr-de schreef:
ben het wel aardig met jullie eens. als je je mailserver goed opzet, kan je misbruik als mailrelay zelf aardig uitsluiten. bijvoorbeeld door je routing, firewall en smtp zo in te stellen dat je alleen mail vanuit je privé netwerk kan doorsturen. echter de gemiddelde gebruiker snapt daar wellicht niet zo veel van en gaat het wel eens mis. mensen die wel netjes en veilig te werk gaan zijn hier de dupe van.

nog even kort over smtp, ik kon overigens nog steeds een aantal andere smtp-servers benaderen. wellicht niet alle. bijvoorbeeld de ouwe trouwe mailrelay van directadsl werkt bij mij niet meer. die van kpnplanet wel. maar die van luna ook. mijn ip-adres is overigens niet gewijzigd nadat ik ben overgestapt van adsl naar ipb. en nog steeds niet. hoop dat dat zo blijft.

ik zal binnenkort eens gaan testen met die zooi (mailserver binnen eigen netwerk).

en die link... tja, heb ik ook niet bedacht. werkt overigens lang niet bij iedere smtp-server

dhr-de, kun je deze server wel bereiken met telnet op poort 25?
mail.wenters.com (de mailserver waarover het gaat)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]