Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu wo 25 jun 2025 23:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kabels
BerichtGeplaatst: wo 06 dec 2006 20:37 

Hallo!
Ik heb op dit moment IPB geinstalleerd zoals vermeld in het eerste boekje. Alles ligt zoals aangegeven op het kabeloverzicht in de bijlage van dat boekje.

Wanneer ik boekje 2 lees moet ik enkele kabels gaan verwisselen, met name om de telefoon ook te activeren volgens IPB (dan moet ik er nog een kabel neer aan leggen...).

Omdat ik de box niet naast de hoofdaansluiting heb staan in de woonkamer (maar op de bovenverdieping op een slaapkamer), heb ik 2 langere kabels aangelegd ipv de korte meegeleverde kabels.
In het boekje staat dat je het beste een CAT5 kan gebruiken; maar als ik me niet vergis zijn die toch 8-dradig met zo'n breed stekkertje eraan en geen ministekker toch?
In de winkel hebben ze me dan ook een 4-dradige meegegeven waarvan ze de rode en blauwe draad in een ministekker hebben aangesloten (zoals ook het geval bij de meegeleverde kabeltjes).

Deze kabels liggen er nu en internet werkt inmiddels prima via deze kabels, hoop dat dat zo blijft als ik de telefoon erbij ga aansluiten.
Wat voor kabel kan ik nu het beste gebruiken als ik de telefoon wil aansluiten op de phone-aansluiting op de box? Kan ik dan dezelfde kabel nemen als er nu reeds ligt?
Dit zou ik graag zeker weten; zou er enorm van balen als ik een hoop moeite doe om de kabel te leggen en uiteindelijk een verkeerde heb gelegd...

Zoals jullie zien ben ik nogal zelf aan het hobbyen geweest, maar ik wil m'n ouders graag geld uitsparen (installatie door monteur). Hoop ook echt dat alles werkt en dat ik ze dan idd geld heb uitgespaard, haha!

Groeten, Marlies

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 06 dec 2006 20:52 

Om een anologe of DECT-telefoon aan te sluiten op de Tel1 aansluiting van de ExperiaBox, kun je gewoon normaal telefoondraad gebruiken.
De kabeltjes die ze je in de winkel hebben meegegeven zijn goed, voor zover ik kan beoordelen.

Je kunt je telefoonaansluiting natuurlijk ook even testen, als je het allemaal hebt aangesloten. Dan hoor je gauw genoeg of de draden goed zijn aangesloten.

Succes!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 06 dec 2006 20:56 

Voor de telefoonaansluiting maakt het niet zoveel uit wat voor type kabel je gebruikt. Belangrijkste is dat je CAT5 of standaard KPN kabel(norm88) gebruikt tussen het ISRA-punt en de splitter en het modem.

Plaats de splitter dichtbij de Experiabox, de splitter kan na de portering(ongeveer 2 weken na de VRS call 1369) verwijderd worden.

Zorg er wel voor dat er geen telefoons zijn aangesloten tussen de ISRA en de EB. De telefoons moeten allemaal via Tel1 van de EB worden aangesloten.

Profiel  

Berichttitel: splitter
BerichtGeplaatst: wo 06 dec 2006 21:03 

Hmmm, de splitter ligt op dit moment 16 meter van de box af.... De splitter ligt bij de wandcontactdoos (lasdop) in de woonkamer. Vanuit de splitter zit nu de telefoon aangesloten en de box (welke 16 meter kabel verderop ligt). Maakt dit veel uit?

En euhm... als je de splitter verwijderd op de duur... waar blijven de kabeltjes dan? Sorry, stel misschien stomme vragen, maar ben ook huis-tuin-keuken-installateur zeg maar.

Profiel  

Berichttitel: Re: splitter
BerichtGeplaatst: wo 06 dec 2006 21:09 

Mliesje schreef:
Hmmm, de splitter ligt op dit moment 16 meter van de box af.... De splitter ligt bij de wandcontactdoos (lasdop) in de woonkamer. Vanuit de splitter zit nu de telefoon aangesloten en de box (welke 16 meter kabel verderop ligt). Maakt dit veel uit?

Ik ben er niet mee bekend wat voor effect dit zal hebben op de kwaliteit van de lijn, maar het zal er niet veel beter op worden. Probeer daarom de ExperiaBox altijd zo dicht mogelijk bij de hoofdaansluiting (ISRA-punt) en splitter te plaatsen met zo kort mogelijke kabels.

Mliesje schreef:
En euhm... als je de splitter verwijderd op de duur... waar blijven de kabeltjes dan? Sorry, stel misschien stomme vragen, maar ben ook huis-tuin-keuken-installateur zeg maar.

Dan loopt er nog maar één kabel van de hoofdaansluiting, naar de ADSL-lijningang van de ExperiaBox. De splitter en de kabeltjes die tussen de ExperiaBox en splitter lopen kun je na de portatie verwijderen.

Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel :wink:

Profiel  

Berichttitel: Re: splitter
BerichtGeplaatst: wo 06 dec 2006 21:12 

Mliesje schreef:

De telefoonuitgang van de splitter moet op de lijningang van de EB worden aangesloten, dus niet op een telefoon! Kijk goed naar de gebruikershandleiding, het staat er duidelijk in.

Profiel  

Berichttitel: telefoon
BerichtGeplaatst: wo 06 dec 2006 21:14 

I know, maar ben pas bij boekje 1, boekje 2 volgt nog... en dan klopt het wat je zegt.

Profiel  

Berichttitel: Re: telefoon
BerichtGeplaatst: wo 06 dec 2006 21:50 
Site Admin

Mliesje schreef:
I know, maar ben pas bij boekje 1, boekje 2 volgt nog... en dan klopt het wat je zegt.

dat heb je als je enthousiast bent; maar het best blijft eerst de handleidingen door te nemen en dan aan de slag te gaan, maar ja enthousiasme .. :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 06 dec 2006 21:52 

Klopt helemaal! Op dit moment is de status: werkende telefoon, werkend internet. Nog niet volgens IPB, maar we zijn op weg! Zaterdag volgt de volgende stap! Ik houdt jullie op de hoogte (mits het de moeite waard is).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 06 dec 2006 21:54 
Site Admin

Mliesje schreef:
Nog niet volgens IPB, maar we zijn op weg!

zijn dan toch benieuwd wat je anders hebt aangesloten?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 06 dec 2006 22:06 

Even een poging doen: moet het even uit mn hoofd doen, ben namelijk niet op het adres waar het om gaat:

lasdop --> wandcontactdoos

wandcontactdoos --> splitter

splitter --> icoon telefoon --> siemens toestel
--> modem -->DSL-poort experiabox (althans, zwarte versie)

experiabox --> ethernet poort 1; pc windows 2000
--> ethernet poort 2; pc windows 2000

Alle lampjes van box branden, behalve usb. Dit is aansluiting volgens boekje 1 als ik het goed heb.

Volgens mij dus niet heel bijzonder anders aangesloten, maar goed; alles werkt nu nog op oude abbonnement. IPB moet nog geactiveerd worden.

Wat er nog gedaan moet worden:

kabel tussen icoon telefoon (splitter) verbinden aan PSTN-poort én

kabel tussen phone 1 en siemens toestel

Dan is ook boekje 2 voltooid. En dan wachten op portering....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 06 dec 2006 23:03 

Net een spannende roman!!!!!!! :lol:

Profiel  

Berichttitel: aansluiting
BerichtGeplaatst: za 09 dec 2006 17:53 

Even een korte update:

Ik heb een uurtje geleden alles aangesloten volgens boekje 2; heb ook 1369 gebeld.
Op dit moment kan ik wel uitbellen.
Inbellen hapert; als ik met mijn mobiel de vaste aansluiting bel, dan hoor ik dat de telefoon overgaat, maar bij de vaste aansluiting 'rinkelt' niets.

Volgens mij heeft dit te maken met die porterings-periode (8-10 dagen). Toch maar even storingslijn gebeld van KPN en zij bevestigen dit. De aankomende 10 dagen adviseren zij mij de telefoon gewoon nog even op de splitter aan te sluiten. Na 10 dagen even opnieuw proberen.

Heb nog even bevestiging van jullie nodig; kan dit idd te maken hebben met de porteringsperiode?
En ontvang je een bevestiging als die portering / het omzetten naar digitaal voltooid is?

Alvast bedankt!

Profiel  

Berichttitel: Re: aansluiting
BerichtGeplaatst: za 09 dec 2006 18:11 

Mliesje schreef:
Even een korte update:

Heb nog even bevestiging van jullie nodig; kan dit idd te maken hebben met de porteringsperiode?
En ontvang je een bevestiging als die portering / het omzetten naar digitaal voltooid is?

Alvast bedankt!

Ja voor je portering komt je INKOMENDE gesprek binnen op analoog waardoor je dus je splitter moet hebben, uitgaand ga je over VOIP

Als je geporteerd bent (lees in centrale kpn omgezet van analoog naar digitaal voor jouw telefoonnummer) dan gaat beiden over VOIP

Profiel  

Berichttitel: Re: aansluiting
BerichtGeplaatst: za 09 dec 2006 18:28 

Mliesje schreef:
Inbellen hapert; als ik met mijn mobiel de vaste aansluiting bel, dan hoor ik dat de telefoon overgaat, maar bij de vaste aansluiting 'rinkelt' niets.

Heb je wel de telefoonuitgang van de splitter met de lijn(pstn) ingang van de EB verbonden?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]