Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu ma 12 mei 2025 05:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 182 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 21 jul 2010 09:40 

FEC (Forward Error Correction)
ADSL stuurt naast het ATM pakket ook een stukje extra informatie mee voor foutcorrectie. Dit kan zijn volgens Trellis Coded Modulation en/of via Reed Solomon Encoding. FEC fouten worden automatisch hersteld door het modem en/of de lijnkaart en zullen zeer waarschijnlijk geen impact op de performance van een ADSL verbinding hebben.

CRC (Cyclic Redundancy Check)
Hier wordt aan de hand van een rekensom bepaald of een pakket beschadigt is. Als dit het geval is zal het modem of de lijnkaart het pakket droppen / schrappen. CRC fouten zullen altijd leiden tot het opnieuw versturen van een pakket door hogere netwerklagen (zoals TCP/IP), wat betekent dat als je CRC fouten op een lijn hebt je een grote kans hebt performance problemen te ondervinden. Indien een modem teveel CRC fouten in een bepaalde tijd detecteert zal het modem proberen om kanalen af te gaan sluiten om deze te voorkomen. Gevolg kan dus zijn dat de verbinding vanaf het moment van intrainen eerst een hoge snelheid heeft, maar langzaamaan terug zakt tot lagere snelheden). Indien het modem nog steeds problemen detecteert zal het modem overgaan op retrainen. Een verbinding zal dan instabiel worden, ook wel klapperen genoemd indien het modem dit zeer veelvuldig doet.
Edit: Een klein aantal CRC fouten / langzaam toenemend kan in principe geen kwaad.

HEC (Header Error Control)
Aan de hand van een rekensom kan het modem detecteren of 1 bit binnen een header van een ATM pakket beschadigd is ofdat er meerdere bits beschadigd zijn. Indien er 1 bit beschadigd is kan het modem deze zelf herstellen en is het niet nodig dat deze data opnieuw verzonden wordt. In dit geval is het net als bij FEC fouten een corrigeerbare fout en zullen deze errors geen impact op de performance van een ADSL verbinding hebben.
Het is echter ook mogelijk dat er meer dan 1 bit beschadigd is. Als dit het geval is zal het modem het pakket droppen en zal TCP/IP (of andere hogere netwerkprotocollen) het pakket opnieuw laten verzenden. Hierdoor is de kans aanwezig dat er performance problemen op de lijn ontstaan.

FEC fouten en HEC fouten die herstelbaar zijn zonder een pakket opnieuw te hoeven te verzenden worden ook wel correctable of corrigeerbare errors genoemd.
CRC fouten en HEC fouten die niet herstelbaar zijn zorgen dat een pakket opnieuw verzonden moet worden. Om die reden worden ze ook wel uncorrectable of oncorrigeerbare errors genoemd.

Zo, hebben we dat gehad. Gaan we nu wat dieper in op hoe je deze fouten kunt gebruiken in een troubleshoot van performance problemen of klapperende lijnen.

Errors worden zowel voor de downstream (wat de lijnkaart naar je modem toestuurt) bijgehouden, als voor de upstream (wat het modem naar de lijnkaart stuurt). Downstream fouten worden near end errors genoemd. Upstream fouten worden far end errors genoemd.

Er zijn een aantal dingen verder van belang.
- FEC fouten worden automatisch hersteld. Deze kunnen genegeerd worden.
- CRC en HEC fouten zorgen voor problemen. Dit kan zich op allerlei manieren uiten. Een verbinding die traag wordt als het modem een tijdje aan staat, een verbinding die snel intraint, maar data gaat maar langzaam over de lijn, een verbinding waarbij timeouts ontstaan als er pakketten verzonden of ontvangen worden, of een instabiele verbinding. Deze errors moeten vrijwel altijd achterhaald en voorkomen worden.
- Als een apparaat op een adsl lijn wordt aangesloten zal deze altijd iets aan errors op een lijn laten zien. Dit geldt ook voor modems die uit en aan gezet worden.

LET OP: Errors moet je altijd tussen twee tijdstippen meten (met bijvoorbeeld ongeveer een minuut speling). Als het aantal errors in de tussenliggende periode toeneemt heb je daadwerkelijk errors. Blijft het aantal errors gelijk, dan heb je geen errors.

ADSL werkt met een frequentiesprectrum. De upstream frequenties gebruiken lage frequenties, die over het algemeen stabieler en minder storingsgevoelig zijn dan downstreamfrequenties (die hoger in het spectrum zitten).

Vanaf dit punt zal ik met errors constant bedoelen HEC of CRC fouten, die niet corrigeerbaar / correctable zijn, tenzij specifiek anders aangegeven.

Verbinding heeft op de downstream geen errors, maar op de upstream wel:
Wat is de afstand tot de wijkcentrale? Indien de afstand over de 3 km is kan het mogelijk zijn dat het standaardprofiel van 1 mbit upstream te hoog staat ingesteld en dient de ISP (bijvoorbeeld Telfort) een lager profiel toe te passen voor de upstream. Een grove schatting van de afstand is de upstream demping/attenuation maal 2/10 te doen. Je krijgt dan de afstand in kilometers. 15 dB is daarmee dus ongeveer 3 km. Let op: Problemen met de lijn, of verkeerd aansluiten kunnen er voor zorgen dat de demping veel hoger gemeten wordt dan dat de afstand tot de colo in werkelijkheid bedraagt. Het is altijd verstandig om met twee verschillende korte kabeltes (ja, ook als het altijd gewerkt heeft) het modem direct op het is/ra punt aan te sluiten zonder andere apparatuur tussen is/ra en modem en beide keren te kijken of de errors toenemen. Upstreamerrors worden vaak veroorzaakt doordat het adsl abonnement gedeeld wordt met een vast telefoonnummer van KPN, waarbij er een aansluitfout gemaakt is, zoals telecom apparatuur voor de splitter aangesloten (fax/alarm/extrabel/kostenteller uit verleden).

Verbinding heeft op de downstream en op de upstream errors:
Dit is 9 uit de 10 keer interne bekabeling/apparatuur tussen het is/ra punt en het modem die niet in orde is. Zorg altijd dat er op errors gecontroleerd wordt met twee verschillende kabels, direct op het is/ra punt gecontroleerd. Nemen de errors toe dan is de lijn of het profiel van de lijn vermoedelijk niet in orde en zal de ISP een onderzoek moeten starten.
Zie ook het punt onder verbinding heeft op de downstream geen errors, maar op de upstream wel over telecomapparatuur.

Verbinding heeft alleen op de downstream errors:
Dit is bijna altijd een profiel wat te hoog staat ingesteld voor de snelheid die daadwerkelijk behaald kan worden ivm de afstand tot de wijkcentrale. Doe de hierboven beschreven is/ra test en controleer of de errors toenemen. Zo ja, dan zal de ISP een onderzoek moeten starten, waarbij vermoedelijk het profiel van de lijn gedowngrade gaat worden om de stabiliteit te vergroten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 18 aug 2010 19:04 

Hoe kom je erachter of je wel of niet vdsl kan krijgen en zo hopelijk ook een hogere snelheid. Want naar mijn mening is mijn abbo omlaag gegaan ipv omhoog. Ik betaal voor extra maar dat krijg ik bij lange na niet. Ik kom maar aan de 6 en een beetje mb.

Kan iemand voor mij uitzoeken of het op mijn postcode mogelijk is om vdsl te krijgen en ook een hogere snelheid, ik upgrade er graag voor naar premium. Mijn postcode is het volgende xxxxxx huisnummer ?? plaats Rhoon.

Alvast bedankt voor de info

groetjes mark

Postcode verwijderd ivm privacy Maarten 18-10

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 18 aug 2010 19:22 

@mark1979
Je kan beter postcode met huisnummer per pb naar KPNwebcare sturen. Het is niet verstandig om op een forum te plaatsen, vandaar dat ik het huisnummer heb weggehaald.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 22 aug 2010 11:16 

Vandaag gebeld met de helpdesk omdat de upload snelheid met mijn extra abbo niet hoger komt dan 0.87 mbs. Reactie van helpdesk: U heeft nog een adsl2 aansluiting en zullen we per 3 september 2010 omzetten naar een VDSL. Tevens zult u een nieuwe modem en splitter ontvangen. Na 3 september zal ik jullie vertellen of ik daadwerkelijk ben omgezet aar VDSL. So far so good.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 05 sep 2010 07:48 

In plaats van 3 september is de lijn vandaag omgezet naar VDSL. Upload snelheid komt nu op 1,3 mb. Dat is dus beter maar helaas niet de mogelijk 2 mb. Download snelheid is een drama, varieert tussen de 2 mb en de 13 mb. Kan dit komen doordat dit een nieuwe lijn is?

Danim

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 07 sep 2010 16:19 

Marcel schreef:
@ Lexibel,

Het beste kan je jouw klacht hier indienen. Tenminste als KPN het URL weer niet eens wijzigt, want om de paar maanden is het zoeken waar je je klacht kan indienen.

Vandaag kreeg ik bericht van KPN Klantenservice dat ze de kosten die ik heb gemaakt met het veelvuldig bellen naar de Klantenservice vrijwel volledig vergoeden...Toch nog een leuke afloop... Nog bedankt voor de link Marcel! Ik krijg echter geen antwoord op de vraag waarom het in mijn situatie zo fout ging met de communicatie..Ik vrees dat ze het zelf ook niet weten...
In elk geval wens ik de mensen die in een vergelijkbare situatie zitten met het wisselen van modems of overgang van ADSL naar VDSL veel geduld en incasseringsvermogen...
Bij mij werkt het tot op heden weer goed: iPB Extra+iTV over VDSL...Mijn uploadsnelheid is zelfs nog een klein beetje omhooggegaan.. "Afkloppen"...:D

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 07 sep 2010 20:19 

Gisteren ben ik over gegaan van Extra naar Premium na een aanbod van de klantenservice van KPN. Alleen ben ik nu niet tevreden met de geleverde snelheid.
De capaciteit van mijn lijn zou 31 mb zijn, maar mijn modem traind nu in op bijna 25 mb. Als ik daad werkelijk de 25 mb zou halen met downloaden, zou ik hier ook te vrede over zijn. Alleen wordt door iTV hier ook nog wat van af gesnoept, en red ik 16 a 20 mb. Een reset heeft niets geholpen. Nu hoop ik via dit forum antwoordt te krijgen op mijn volgende vraag. Is het zo dat mijn intrain snelheid nog omhoog kan gaan door DLM? Of is dit het?

De heldpdesk heeft mij niet verder kunnen helpen:
Ik heb gisteren aan de telefoon gehangen met de helpdesk en die vertelde dat ik moest afwachten op status geleverd stond. Deze persoon vond wel dat mijn intrain snelheid aan de lage kant zat en dat ik eigenlijk 31 mb zou moeten kunnen halen. Vandaag heb ik weer aan de telefoon gehangen met KPN om dat nu de status op geleverd stond. Helaas was deze persoon die ik aan de lijn had, kort af in zijn antwoorden en vertelde dat het probleem bij mij lag en dat het klopt dat mijn lijn een capaciteit heeft van 31mb maar dat dit niet gehaald kon worden door andere factoren buiten KPN. Mijn Isra punt is verlengt waarna het is gecontroleerd door een KPN monteur die het geheel heeft goedgekeurd begin dit jaar. De waardes die de monteur meten op de lijn was het zelfde als gemeten direct op het Isra punt. De afstand tot de centrale is minder dan 600 meter. Maar gemeten is de afstand tussen de 1 en 1.5 km. (bij elk telefoontje aan helpdesk veranderde dit)

Als ik niet tevreden ben kon ik terug naar extra, meer kon KPN niet voor mij doen omdat de intrain snelheid binnen de marge ligt voor het Premium pakket. Ook kreeg ik het idee dat deze persoon niets wist over DLM. Nadat ik hierna vroeg, kreeg steeds als antwoord dat er niets in het systeem stond. Dit vind ik wel jammer omdat ik ook anders heb meegemaakt en dan heb ik wel idee dat de persoon aan de andere kant mij daadwerkelijk wil helpen.

Ik hoop zelf dat Webcare mij wil helpen met mijn vraag over mijn lage intrain snelheid en of de DLM hier nog wat aan gaat doen.
Mijn upload snelheid is wel oke en heb dan bijna 3mb up.

Alvast bedankt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 sep 2010 12:45 

Niet iedereen binnen KPN kan de exacte afstand zien.
Via familie die toegang heeft tot Canvas geeft mijn andere waardes dan de klantenervice qua afstand.

Voor het Premium ( misschien overbodig ) wel de zwarte splitter gebruiken

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 sep 2010 18:25 

vddikken schreef:
Niet iedereen binnen KPN kan de exacte afstand zien.
Via familie die toegang heeft tot Canvas geeft mijn andere waardes dan de klantenervice qua afstand.

KANVAS is een netwerk-administratiesysteem. In dit systeem staan de administratieve gegevens van alle verbindingen die vanaf de KPN openbare telefoon centrale(OTFC) naar buiten lopen. Met KANVAS kan je dus geen lijnmetingen uitvoeren.

Afstand meten kan o.a. via ANNET of viertel. Viertel kan alleen PSTN en ISDN(MP) verbindingen meten met of zonder breedband. De afstand verschilt tussen viertel en ANNET, omdat ze verschillende meet methode gebruiken. Viertel is over het algemeen nauwkeuriger dan ANNET. Buiten viertel en ANNET zijn er nog andere systemen die een lijnmeting kunnen uitvoeren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 10 sep 2010 18:33 

Gisteravond is er een KPN monteur bij mij thuis geweest.
Hij vond geen problemen bij mij thuis, wel moest ik de zwarte splitter verwijderen. Blijkbaar is hier onduidelijkheid over het wel of niet plaatsen van de zwarte splitter, omdat wel wordt aangeraden om de zwarte splitter te gebruiken door de helpdesk en ook op dit forum. Oorzaak van mijn te lage snelheid is de grondkabel van de centrale naar mijn huis, die is gewoon in een slechte staat, waardoor ik nooit een goede stabiele lijn krijg bij hoge snelheden.
Er is wel een 24 uurs meting in gezet op mijn lijn om te zien of er nog andere oorzaken gevonden konden worden. En als er niks gevonden wordt zou mijn lijn omgestoken worden.
Vandaag heeft KPN mijn voice mail ingesproken met de mededeling dat de storing is verholpen. Maar omdat er niks was veranderd aan mijn lijn heb ik de helpdesk gesproken en die zij dat mijn ticket nog open stond.
En vanavond heb ik ook weer sms gehad dat mijn ticket was gesloten. Maar is nog steeds niets gebeurd aan mijn lijn, die is niet weg gevallen, dus omsteken is waarschijnlijk nog niet gebeurd.
Ik wacht nog even af en anders bel ik weer de helpdesk hoe met het omsteken zit en anders laat ik mij terug zetten op het plus abbo.
Wat ik erg jammer vind is dat het Premium pakket mij is aangeboden met de beloftes dat ik ook daad werkelijk een hoge snelheid zou halen. Ik heb specifiek nog gevraagd of het wel op mijn adres kon omdat ik begin dit jaar het zelfde probleem had bij het Premium pakket en me toen heb laten terug zetten naar Plus abbo . Maar de helpdesk medewerker garandeerde mij dat het nu wel hogere snelheden zou halen omdat het nu VDSL is. Ik ben weer een illusie rijker.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 12 sep 2010 16:20 

Gisteravond heb ik weer KPN gebeld om te vragen of mijn ticket wel of niet was afgesloten. De helpdesk medewerker vertelde mij dat er iets fout was gegaan bij het afmelden, waardoor mijn ticket werd gesloten.
Hij heeft opnieuw mijn ticket geopend. Ik had hem wel verteld dat op deze manier de kabel concurrent wel heel erg aantrekkelijk werd. Deze ochtend ben ik weer door KPN gebeld dat het probleem is opgelost en dat mijn lijn nu wel goede kwaliteit heeft om de 31 Mb te halen. De DLM zal in stappen de snelheid op mijn lijn aanpassen tot de hoogste snelheid die te halen valt op mijn lijn. Dit zal een week in beslag nemen. Vanochtend was mijn snelheid weer omhoog gegaan en traind mijn modem in op bijna 23mb. Hopelijk blijft mijn lijn stabiel zodat aan het einde van de week de DLM mijn intrain snelheid op 31mb heeft gezet. Mocht het zo zijn dat de snelheid weer niet stabiel is dan zal ik alsnog besluiten om over te stappen naar de kabel. Maar ik heb goede hoop.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 22 sep 2010 07:50 

Daar ik van de snelheidsverhoging niets had gemerkt, heb ik een mail naar de KPN gezonden.
Van de KPN een mail ontvangen, dat met ADSL geen snelheidverhoging op mijn adres mogelijk was. (postcode 1749HJ)
Ik moest de verkoop vragen of ik over kon stappen op VDSL.
Dat heb ik gedaan. Nu heb ik VDSL en een ander modem. (Thomson TG789VN)
Mijn Download snelheid zit nu rond de 13000 kbit en upload rond de 1900kbit.
Het heeft dus best zin om de KPN een bericht te sturen, wanneer je geen voordeel hebt van de snelheidsverhogingen.
En als je niet te ver van de centrale zit, is er dan de mogelijkheid om over te stappen op VDSL.
Ik ben hier best blij mee.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 25 sep 2010 01:21 

Ik ben inmiddels een week verder, en mijn intrain snelheid is nu 17 mb.
Helaas voor KPN stop ik met KPN, en ga per 23 November over op de kabel.
Op de kabel zal het ook niet alleen roze geur en maneschijn zijn, maar ik hoor op dit moment weinig tot geen problemen met de kabel in mijn omgeving.
En voor bijna het zelfde bedrag wat ik nu aan KPN betaal, krijg ik nu het alles 1 pakket met 10 mb up en 120 mb down.
Het is alleen jammer dat ik mijn ITV kastje en mijn digitenne kastjes niet meer kan gebruiken en zal deze na 23 November te koop zetten.
Dan kan met het geld wat ik hier nog voor krijg, de nieuwe decoder die ik heb moeten kopen gedeeltelijk compenseren.
Als mijn lijn niet brak was en mij niet meerdere keren de hogere snelheid was toegezegd dan was ik nog bij KPN gebleven.
KPN moet eerst zorgen dat hun infrastructuur wel de hoge snelheden aan kan, voordat er reclame gemaakt voor de nieuwe te halen snelheden.
Hopelijk gaat dit in de toekomst nog gebeuren, en zal iedereen die nu nog problemen heeft met zijn snelheid toch de snelheid halen die wordt geadverteerd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 25 sep 2010 21:57 
Site Admin

nalekx schreef:
Ik ben inmiddels een week verder, en mijn intrain snelheid is nu 17 mb.
Helaas voor KPN stop ik met KPN, en ga per 23 November over op de kabel.
Op de kabel zal het ook niet alleen roze geur en maneschijn zijn, maar ik hoor op dit moment weinig tot geen problemen met de kabel in mijn omgeving.
En voor bijna het zelfde bedrag wat ik nu aan KPN betaal, krijg ik nu het alles 1 pakket met 10 mb up en 120 mb down.
.

Maak u borst maar nat, door heel nederland zijn er stabiliteits problemen op de kabel, ik heb afgelopen week 27.50 restitutie gekregen vanwege de hele maand gerommel en gerotzooi, telefonie 3 dagen eruit geweest, snelheid om te huilen, interactieve tv 5 dagen plat. lees tweakers maar eens en zie wat voor wanboel er momenteel op de kabel gaande is :(

dus ik ga niet zeggen sucses, maar sterkte :( (loop zelf bij ziggo :wink: )

Gr marcel234.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 26 sep 2010 01:52 

Ik heb het tweakers.net forum ook gelezen en ook de Ziggo gebruikers forum, en ik begrijp dat het op dit moment problemen zijn. Maar ik heb al een geschiedenis van problemen met KPN vanaf begin dit jaar. Oorzaak is de brakke lijn vanaf de centrale naar mijn huis. Dit is niet zomaar op te lossen of ze moeten de gehele straat opengooien. Dit is trouwens nog niet door KPN voor gesteld. Waar het kort op neer komt is dat ik nu de kabel een kans wil geven. Want wat ook begrijp uit de forums is dat het een hele tijd weinig problemen zijn geweest bij Ziggo. Ik denk dat hier ook de snelheids verhoging naar 10/120 mb hier iets mee te maken heeft, en dat het op den duur de problemen weer minder worden. Gelukkig heb ik nog tot 23 november en hopelijk zijn dan de problemen weer opgelost bij de Ziggo. En mocht het erger zijn dan bij KPN dat kan ik na een maand weer terug. Al ga ik hier niet vanuit.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 182 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]