Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu do 28 maart 2024 15:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: dhcp conflict
BerichtGeplaatst: wo 10 aug 2011 17:19 
Offline

Geregistreerd: wo 10 aug 2011 09:47
Berichten: 1
Goedemiddag


Ik heb sinds een week een Arcadyan modem, in bruikleen van KPN bij een internetabonnement in combinatie met interactieve tv. Nu heb ik een probleem; TV werkt prima. Draadloos internet werkt prima. Daarnaast heb ik (zaak aan huis) een server staan, waaraan een aantal pc's gekoppeld zitten (via een switch). Als ik dit netwerk aansluit (door de kabel in t modem te prikken) is er geen toegang meer mogelijk naar het internet. Volgens een bevriende systeembeheerder komt dit doordat de dhcp-functie in het modem ervoor zorgt dat er door zowel de server als door het modem ip-adressen worden uitgedeeld en ze beiden de baas willen zijn. Ik het menu van het modem is het niet mogelijk deze functie uit te zetten. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit probl;eem op kan lossen?


m.vr.gr. Jan Diepvries


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: dhcp conflict
BerichtGeplaatst: do 11 aug 2011 21:11 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 aug 2010 00:34
Berichten: 107
Je moet de DHCP functie van je eigen server uitschakelen. Daarna de machines die van deze machines een lease hebben gekregen de lease laten vervallen en opnieuw ophalen.

2 DHCP servers binnen 1 netwerk gaat zelden foutloos. Daar was ik ook al achter gekomen toen ik overstapte van UPC naar KPN (waar ik inmiddels ontzettend veel spijt van heb).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: dhcp conflict
BerichtGeplaatst: zo 14 aug 2011 16:14 
Offline

Geregistreerd: do 09 jul 2009 07:58
Berichten: 132
DHCP uitzetten op de server en de apparaten een vast ip adres geven is een optie

andre optie is om het bereik van de server anders neer te zetten

Ik heb zelf een 789vn en die is alleen voor de doorgifte van internet de rest hangt aan router die als uitgan 10.10.0.1 en verder heeft
Zo heb je nooit conflichten met dhcp omdat het bereik van de IP's anders is


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: dhcp conflict
BerichtGeplaatst: do 09 feb 2012 11:54 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 aug 2010 00:34
Berichten: 107
Aangezien de huidige DNS servers van KPN wel eens problemen opleveren (in mijn regio) ben ik aan het experimenteren geweest. Dit heeft geresulteerd in een voor mij voorlopig werkbare oplossing. Het grote probleem was dat als je de Arcadyan (en andere Experiaboxen) gebruikt als DHCP 'server' je dan geen invloed hebt op de invulling van de te gebruiken DNS servers. Da's opzich best wel jammer, helemaal als je binnen je lokale netwerk specifieke vereisten had hiervoor (pre KPN).

Zoals ik dus al zei, ben ik aan het pielen geweest en heb de volgende work-around opgezet:

Gebruikte Experiabox: Arcadyan AVR7519 met firmware 01.01.113

Log in op je Arcadyan middels IE (Firefox 10.x werkt niet meer met de Arcadyan hier)
Ga naar Start -> LAN en vul voor de Adres pool (start en eind) hetzelfde IP adres in. In mijn geval heb ik het vaste ip-adres van mijn werkstation gebruikt. Lease tijd op 'Oneindig' (Forever) instellen. Eventueel je werkgroep of domein naam invullen.

Vervolgens vul je op dezelfde pagina het ip-adres van (in mijn geval weer mijn eigen werkstation) je machine in inclusief het MAC adres. Als je die niet weet kun je die middels ipconfig /all achterhalen. Vul deze in en klik op 'Toepassen' (Apply)

Nadat deze instellingen zijn bewaard door de Experiabox en getoond worden op het beeld, kun je dit deel afsluiten. Op dit moment heb je wel DHCP met een bereik van slechts 1 ipadres wat ook nog eens ingebruik is en is vastgezet maar deze zal verder niets doen. Een eventueel aanwezige machine/laptop/tablet/smartphone welke gebruik maakt van DHCP zal nu geen ip-adres verkrijgen na opnieuw opstarten als die puur alleen gebruik maken van DHCP en GEEN vast ip-adres hebben. Dit is goed. Geen verbinding mogelijk dan zit je goed.

Je kunt nu je 'oude' DHCP server weer in gebruik nemen en het bereik aanpassen met de door jou gewenste specifieke instellingen (zoals DNS en dergelijke). In mijn geval had ik mijn oude server nog actief in het netwerk staan omdat deze de mail netjes ophaalt uit de diverse externe mailboxen en deze deed in de tijd voor KPN ook dienst als DNS met een lokale game-server (Q3A OSP).
Geef je server een nieuw bereik qua ip-adressen en zorg ervoor dat je eerder in de Experiabox ingestelde IP-adres daar niet invalt. In mijn geval heb ik gekozen voor 192.168.2.50 - 192.168.2.99. Stel eveneens in (indien mogelijk) van welke DNS servers je gebruik wilt maken voor de machines die gebruik maken van DHCP.
Als je je 'oude' DHCP server correct heb ingesteld (naar jouw wensen) start de service dan of start de server opnieuw (net wat je normaal gesproken ook doet na het wijzigen van instellingen) en DHCP (je eigen) zou nu actief moeten zijn.

Dit kun je testen door de machines die na de aanpassingen in de Experiabox niets meer deden qua ip-adres nu wel weer werken.

Let op: ik heb dit niet getest met de ingebouwde draadloze verbinding van de Arcadyan omdat deze bij mij uitstaat en ik gebruik maak van een apart accesspoint, in dit geval een NetGear WNR2000v2. Deze doet alleen maar het draadloze netwerk en deelt ook geen DHCP uit. Is wel mogelijk maar dan zou ik de 'oude' DHCP server weer uit moeten zetten en van de NetGear de instellingen moeten aanpassen (wat feitelijk op nagenoeg hetzelfde neerkomt).

Het bovenstaande werkt echter alleen als je de DHCP instellingen in de Experiabox kunt wijzigen. Dit kan bv niet met de Thomson TG789 (mijn oude modem). Van de andere oudere en nieuwere Experiaboxen weet ik dit helaas niet.

Hopelijk hebben jullie iets aan bovenstaande. Voor mij werkt het goed en ben ik niet afhankelijk van de instellingen die de Arcadyan geeft als je gebruikt maakt van DHCP.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: dhcp conflict
BerichtGeplaatst: ma 28 mei 2012 11:50 
Offline

Geregistreerd: zo 20 mei 2012 12:01
Berichten: 9
ik vind het nogal triest dat KPN je niet de mogelijkheid geeft zelf DHCP uit te schakelen..
De beperkte DHCP server in de Experiabox kan niet tippen aan een echte DHCP server.
Bij mij werkt DNS geeneens in die gare experiabox (waar overigens geen support op wordt geleverd dus ik moet't zelf maar uitzoeken) dus binnen een zakelijk netwerk is die experiabox gewoon ***.
Puur en alleen omdat KPN zijn gebruikers als domme zielen ziet en de meeste functies dus onbereikbaar heeft gemaakt.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB? Forum Software ? phpBB Group  | Hosted by 123-webhost
phpBB.nl Vertaling