Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu vr 29 maart 2024 12:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 07 apr 2010 18:53 
Offline

Geregistreerd: za 01 aug 2009 20:52
Berichten: 82
Beste helpdesk,

Ik heb zelf mijn eigen interne DNS-server. Ik zou graag de DNS-instelling van de DHCP-server van de Experiabox laten verwijzen naar mijn eigen recursive DNS-server. Dit is echter niet mogelijk.

Dus kwam ik op het idee om zelf een DHCP-server op te zetten ... Leuk en wel, maar dan moet ik de DHCP-server van de Experiabox uitschakelen.

Echter is dit niet mogelijk.

Mijn vraag is dus eigenlijk: hoe los ik dit op?

Verder zou ik graag de poolgrootte van 192.168.2.1-253 willen verkleinen naar 192.168.2.1-200 om ruimte te maken voor statische apparaten.

Groeten,


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 08 apr 2010 10:18 
Offline

Geregistreerd: ma 25 jan 2010 12:40
Berichten: 23
Tja, en dat is weer dichtgetimmerd :cry:
Oplossing: Gewoon statische adressen instellen op je apparaten.

De DHCP server checkt dit en zal deze adressen niet voor de pool gebruiken. DNS is een kwestie van handmatig instellen, hoewel ik het inderdaad ook graag zie (lees: zelf configureren).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 08 apr 2010 11:34 
Offline

Geregistreerd: za 01 aug 2009 20:52
Berichten: 82
silvans schreef:
Tja, en dat is weer dichtgetimmerd :cry:
Oplossing: Gewoon statische adressen instellen op je apparaten.

De DHCP server checkt dit en zal deze adressen niet voor de pool gebruiken. DNS is een kwestie van handmatig instellen, hoewel ik het inderdaad ook graag zie (lees: zelf configureren).

Dit is alles behalve handig. Als er een willekeurige computer hier komt en die moet snel op het netwerk kunnen, dan moet die gewoon de interne DNS-instelling automatisch toegewezen kregen! Is toch belachelijk, elke computer statisch instellen?

Nog maar niet te spreken over laptops die zich aanmelden op verschillende netwerken, waar een statische instelling al helemaal doelloos is (immers, bij elk wireless netwerk waar je je dan aanmeld moet je dan de DHCP-client weer aan zetten).

Helpdesk: wat is jullie advies?

Dank u. :)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 08 apr 2010 16:24 
Offline

Geregistreerd: ma 25 jan 2010 12:40
Berichten: 23
Neem een ethernet-ethernet router (draytek, linuxbakje, cisco) en richt daarvan het LAN-segment in naar eigen smaak. Laat de WAN-poort daarvan via een NAT constructie uitkomen op het LAN-segment van de Experiabox, en maak de Experiabox de default-gateway voor je eigen router.

Het kost je een extra doos maar je hebt het gezeur niet in je eigen LAN-segment. Je eigen router maak je dan ook DHCP sever met jouw prefered settings.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB? Forum Software ? phpBB Group  | Hosted by 123-webhost
phpBB.nl Vertaling