Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu di 19 maart 2024 13:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 22 jan 2011 17:08 
Offline

Geregistreerd: ma 10 jan 2011 22:34
Berichten: 19
Sinds begin december heb ik glasvezel via Tweak (die het weer bij kpn inkoopt). Ik ontkwam in eerste instantie helaas ook niet aan de Experiabox... Na wat zoeken en met de vriendelijke medewerking van de Tweak helpdesk heb ik de experiabox gelukkig kunnen uitbannen.

De oplossing:

de Genexis (het modem) bridged 3 vlans op poort 1:

vlan 4 televisie
vlan 6 internet
vlan 7 telefonie

Dit houdt in dat er bij elk pakketje wat ontvangen of verzondern wordt er nog een extra tag zit voor welk vlan het pakket bestemd is. Hier ligt ook meteen het probleem waarom je niet direct een router op de Genexis aan kunt sluiten... De meeste routers kunnen niet met vlans overweg.

Om het werkend te krijgen moet deze tag dus uit de pakketjes verwijderd worden wat met een managed switch (ikzelf heb een linksys slm2008) gedaan kan worden.
Je zet dan tagged vlan 4,6 en 7 op een poort (bv nr 1). sluit hier poort 1 van de genexis op aan.
Vervolgens zet je vlan 4 untagged op een andere poort (bv nr 4) waarna je hier de STB op aan kunt sluiten.
Voor internet zet je vlan 6 untagged op weer aan andere poort (bv nr 6) waarna je de wan poort van een router er op aan kunt sluiten. A
ls laatste zet je voor de telefoon vlan 7 tagged weer op een andere poort (bv nr 7). hier kun je de wan van de experiabox op aansluiten.

Voor internet stel je WAN in op PPoE met als gebruiker:

KPN: xxx@direct-adsl.nl
Tweak: xxx@cambrium-access.nl
(voor andere providers die via het kpn netwerk glasvezel leveren weet ik het stuk achter de @ niet, maar dat is makkelijk terug te vinden in de experiabox)

xxx mag alles zijn, maar het gebruik van het mac adres van de experiabox is aan te raden.
Het wachtwoord is altijd 'kpn'

Verder blijkt het niet altijd te kukken om de experiabox voor de telefoon te gebruiken. Bij mij wilde die geen verbinding maken, maar van sommige mensen heb ik wel gehoord dat het werkte. In mijn geval is het niet erg omdat Tweak een eigen SIP dienst heeft.


Laatst bijgewerkt door Guido op wo 02 maart 2011 23:55, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 27 jan 2011 14:08 
Offline

Geregistreerd: vr 17 maart 2006 16:09
Berichten: 3547
Dank voor het delen van deze informatie.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 03 maart 2011 16:38 
Offline

Geregistreerd: wo 02 maart 2011 15:53
Berichten: 1
Hallo Guido

Ik heb dit ook geprobeerd, krijg echter geen verbinding
In mij tomson staat mac@direct-adsl dus zonder .nl er achter
wachtwoord kpn moet dat met hoofdletters?
Heb je anders 2 scherm afdrukken met de vpn instellingen van de linksys switch??

Harrie J


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 03 maart 2011 22:07 
Offline

Geregistreerd: ma 10 jan 2011 22:34
Berichten: 19
het wachtwoord moet met kleine letters. Als het goed is zou het niet uit moeten maken of er wel of geen .nl achter de @ staat.
Ik heb van de linksys switch 2 screenshots gemaakt met de Vlan instellingen die bij mij werken:

Afbeelding

Afbeelding

Wat ik pas wel gemerkt heb is dat je eerst de router een PPoE verbinding moet laten maken alvorens je de settopbox aansluit.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 25 maart 2011 15:56 
Offline

Geregistreerd: vr 17 maart 2006 16:09
Berichten: 3547
Wat zijn je ervaringen met je router ?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 12 apr 2011 23:34 
Offline

Geregistreerd: ma 10 jan 2011 22:34
Berichten: 19
Ik ben zeer tevreden met de huidige setup. Mijn linksys router houdt zonder problemen een stabiele connectie (nu 60 dagen zonder onderbreking) met de beloofde snelheid. TV werkt ook prima.

De telefoon is een ander verhaal. Ik heb het wachtwoord van mijn sip account van tweak gekregen en in eerste instantie een sip telefoon vanachter de router aangesloten. Dit werk helaas niet omdat sip niet fatsoenlijk met NAT overweg kan. Uiteindelijk kwam ik erachter dat je (in ieder geval bij tweak) via vlan 7 ook een PPoE verbinding kan maken (met <mac>@voip als gebruiker en weer kpn als wachtwoord). Hierdoor krijg je een 2e ip adres met beperkte bandbreedte en na aansluiten van mijn sip telefoon werkt dat ook als een trein :)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2011 09:19 
Offline

Geregistreerd: vr 17 maart 2006 16:09
Berichten: 3547
Dank voor je feedback,dat klinkt goed !


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 24 mei 2011 21:47 
Offline

Geregistreerd: di 24 mei 2011 08:40
Berichten: 3
Hallo Guido,

Ik heb nu ook sinds een paar dagen KPN Glasvezel. Werkt prima, maar de mogelijkheden van de ZTE H220N zijn me iets te beperkt. Ik ben dus ook van plan de EB te vervangen door een managed switch. Ik heb hierover echter nog de volgende vragen:

1. Waar / hoe stel je de PPPoE settings in in jouw Cisco switch?
2. Ik ben op zoek naar een switch met 16 poorten en kwam uit op de Cisco SG300-20. Wat vind je van die keuze?
3. Gebruik je zelf nog een router voor NAT / port forwarding om meerdere computers achter je switch te verbinden met internet? In mijn geval zou het gaan om één server die poorten 22, 25, 80, 143, 443, 465, 993 moet afvangen.
4. Ik zou het liefst geen extra router nodig hebben. Denk je dat het mogelijk is om m.b.v. ACL het verkeer voor bovenstaande TCP poorten te blokkeren op alle Cisco poorten gekoppeld aan VLAN 6 (internet), op één na waar de server aan gekoppeld is?
5. In mijn geval moet ik de EB nog aan de switch koppelen voor telefonie en als wireless access point. Dat eerste zal wel lukken, maar hoe zorg ik ervoor dat het wireless internet verkeer door de switch wordt afgehandeld?

Bedankt voor je informatie.

Met vriendelijke groeten,


Jeroen


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 08 jun 2011 12:18 
Offline

Geregistreerd: ma 10 jan 2011 22:34
Berichten: 19
Dag Jeroen,

Wat je in gedachte hebt is lijkt me lastig te bereiken.
Je hebt hoe dan ook een extra router nodig om de PPoE verbinding op te zetten omdat de switch dat niet voor je kan doen en je maar 1 extern ip krijgt. Telefonie via de experiabox weet ik niet zeker of dat werkt. Volgens de helpdest van Tweak kon dat niet door hem op vlan 7 aan te sluiten, maar verhalen op internet spreken dat tegen. Zul je dus even moeten proberen. Daarbij kun je dan geen gebruik maken van het draadloos van de EB. Deze heeft geen internetverbinding wanneer aangesloten op vlan 6. Draadloos routertje op vlan 6 voor de PPoE verbinding lost dat meteen op;)

Switch modellen heb ik niet heel veel verstand van. Ziet er opzich prima uit, alleen het aantal poorten is sterk overkill aangezien je een extra router moet gebruiken...

Succes!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 08 jun 2011 12:58 
Offline

Geregistreerd: di 24 mei 2011 08:40
Berichten: 3
Bedankt voor je info, hier kan ik wat mee.

Groeten,


Jeroen


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 08 jun 2011 23:04 
Offline

Geregistreerd: ma 10 jan 2011 22:34
Berichten: 19
Mocht je nog vragen hebben hoor ik het wel :)

Succes!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 jun 2011 14:59 
Offline

Geregistreerd: di 07 jun 2011 09:15
Berichten: 3
Woonplaats: Almere
Hai Guido,

Bedankt voor je reactie op mijn andere thread met de link naar deze.
Het wordt mij een tikje te gecompliceerd op deze manier buiten de kosten die ik extra moet gaan maken.
Ik schrijf in ieder geval nog wel even een briefje naar customer care i.v.m. de onjuiste beloftes voordat ik dit produkt heb aangeschaft.
In ieder geval spijt dat ik ben overgestapt van Telfort. Heeft me al de nodige hoofdbrekens gekost nu. Loop bijv. nu weer tegen het probleem aan dat ik geen enkele poort kan forwarden voor mijn Sattv-server. :(


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 25 jun 2011 23:33 
Offline

Geregistreerd: di 24 mei 2011 08:40
Berichten: 3
Ik heb het toch anders opgelost en een Cisco SG 200-18 18-Port Gigabit Smart Switch gekocht en de volgende configuratie gekozen:

1. Genexis gekoppeld aan WAN poort van ZTE H220N ExperiaBox
2. LAN 1 (internet) gekoppeld aan poort 1 van de Cisco switch
3. LAN 3 (tv) gekoppeld aan poort 9 van de Cisco switch
4. Alle bedrade IP devices gekoppeld aan poorten 2 t/m 8 van de Cisco switch
5. Beide TV's / Motorola IPTV kastjes gekoppeld aan poorten 10 en 11
6. Default VLAN ingesteld op poorten 1 t/m 8 en 12 t/m 16
7. VLAN 4 (tv) ingesteld op poorten 9 t/m 11

Zie screenshots voor de instellingen:

VLAN 1
Afbeelding

VLAN 4
Afbeelding

Bovenstaande setup heeft als voordeel dat de ZTE H220N nog steeds gebruikt kan worden:
1. Voor KPN's VoIP
2. Als wireless access point
3. Als router voor port forwarding van SSH, SMTP, IMAP poorten naar mijn server thuis.

En tot slot, maar één kastje in de meterkast om al het verkeer te switchen, en dat is weer handig indien er daar onvoldoende stopcontacten zijn :)


Jeroen


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 08 jul 2011 13:22 
Offline

Geregistreerd: vr 17 maart 2006 16:09
Berichten: 3547
Dank voor de feedback,hier kunnen de bezoekers wat mee !


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 29 jul 2011 20:49 
Offline

Geregistreerd: ma 10 jan 2011 22:34
Berichten: 19
Maar met deze setup gebruik je de experiabox als router en de switch als switch die 2 aparte vlans afhandelt. Kun je nog steeds geen eigen router gebruiken..


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB? Forum Software ? phpBB Group  | Hosted by 123-webhost
phpBB.nl Vertaling