Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu wo 25 nov 2020 12:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: TG 787 Experia box
BerichtGeplaatst: wo 04 maart 2009 22:43 
Offline

Geregistreerd: wo 04 maart 2009 16:34
Berichten: 7
Hallo geacht forum,

Een week geleden kreeg ik ongevraagd, een Thomson TG 787 Experia box van KPN in de bus, in een prachtig glanzende kartonnen verpakking. Dit terwijl ik een uitermate tevreden gebruiker was van de charmante Speedtouch 580.
Waarschijnlijk stuurde KPN het nieuwe ietwat lomp uitziende modem n.a.v. correspondentie die ik met KPN voerde aangaande het opschonen van mijn abonnement situatie met KPN (oude Planet en ADSL direct abonnementen)
Omdat ik toch van plan was om IP bellen eens te gaan proberen heb ik gisteren het modem aangesloten (1op1 vervangen van de ST 580)
Het modem deed direct wat het hoorde te doen, maar na ongeveer 2 minuten ging het modem in de "Amber alert" mode.
Wellicht omdat ik de spanning er te vroeg even had afgehaald om wat kabels te fatsoeneren.
Vandaag las ik dat het toestel minstens 30 minuten niet "aangeraakt" mag worden omdat KPN "iets" aan het "inladen" gaat. Wat en waarom vertelt de handleiding niet, maar het proces schijnt vooral niet gestoord te mogen worden.
Het zou verstandig van KPN zijn om e.e.a met koeien van letters op de eerste pagina van de handleiding aan te geven, in plaats van met kleine lettertjes op pagina 27.

Het modem deed dus helemaal niets meer, (behalve de amber alert die bleef knipperen). Na wat gegoogle (het oude modem deed het gelukkig nog prima) bleek dat er op de installatie schijf een procedure moest staan om in een dergelijke situatie het modem weer tot leven te brengen. KPN vertelt daar niets over niet in haar handleiding; waarom niet.?
Nadat ik het modem volgens die procedure nieuw leven had ingeblazen (firmware opnieuw geïnstalleerd of zoiets),
kreeg ik inderdaad contact, en kon internetten, met de experia box.
Het valt me echter op dat er nogal wat vreemde Red alerts gegeven worden in de log van het toestel.

Zou iemand mij kunnen vertellen wat de volgende alert betekent, en of ik wellicht actie hierop moet ondernemen?
Citaat:
Mar 4 16:54:29 FIREWALL replay check (1 of 6): Protocol: ICMP Src ip: 212.46.246.149 Dst ip: (mijn IP adres)Type: Destination Unreachable Code: Port Unreacheable

Dit alarm verschijnt soms om de minuut; het source IP adres is iets Russisch.

Op dit moment is de frequentie van het alert afgenomen, misschien nadat er geregistreerd werd:
Citaat:
Mar 4 18:02:37 FIREWALL event (1 of 1): deleted rules
????

Wie en waarom de regels aangepast werden weet ik niet, maar even later werden er weer nieuwe regels geladen.
Citaat:
Mar 4 18:04:29 FIREWALL event (1 of 1): created rules

Zouden die nieuwe regels anders zijn dan de oude?

Weet iemand wat er allemaal gebeurd in dit modem en waarom, er zijn nog meer alerts, maar voornamelijk groen, iets over synchronisatie die niet mogelijk was e.d. en KPN die geen toegang kon krijgen tot het modem.

Zijn dit normale verschijnselen? of is actie gewenst.

Ook kun je met het modem een "verbindings controle" uitvoeren.
Allles (DSL, ATM, PPP, IP,) is OK Maar Internet is Niet OK, dat zou niet werken met als detail
Citaat:
" NOK :Verbinding naar gateway (195.190.249.24) "


Wat moet ik hierbij bedenken? vreemd genoeg vertelde KPN mij schriftelijk op 9 feb 2009, dat internet op mijn adres "technisch niet realiseerbaar zou zijn" . Zouden ze toch gelijk hebben?

Maak ik mij terecht een beetje zorgen om met de "magic" box nog te gaan telefoneren ook?

Bij voorbaat dank voor uw reactie,

Leo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TG 787 Experia box
BerichtGeplaatst: do 05 maart 2009 15:16 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 21 jul 2008 17:48
Berichten: 296
Hallo,

dit gaat om het logboek in het modem en is voor een klant niet relevant om in de gaten te houden.
Wat belangrijker is voor de gebruiker is puur het feit of telefonie en internet werkt, te ja of te nee.

Mvg

_________________
Met vriendelijke groet,

KPN Webcare specialist
www.kpn.com/webcare


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TG 787 Experia box
BerichtGeplaatst: do 05 maart 2009 18:15 
Offline

Geregistreerd: wo 04 maart 2009 16:34
Berichten: 7
Hallo Peter,

Bedant voor je reactie.

Helaas ligt je antwoord op het niveau van een garagechef die tegen zijn klant zegt: "dat rode lampje op uw dashboard is niet van belang; uw auto rijdt toch prima, dus waarom maakt u zich zorgen"
Als je geen tijd of zin hebt, om een inhoudeklijk antwoord te geven, hetgeen me zou bevreemden omdat je je als KPN vertegenwoordiger op dit forum manifesteert, zou ik je willen verzoeken om mij in ieder geval naar een site o.i.d. te verwijzen waar ik behoorlijke informatie kunt vinden omtrent de klanten interface van deze magic box. Die alerts en rapportages zitten er niet voor niets.
Ik heb inmiddels uit de KPN organisatie begrepen dat er nogal wat problemen zij met die experia boxen, zeker bij het opstarten; dat verwondert me dus nu al helemaal niets.
Of vindt je het normaal dat in 5 uur tijd al 71 signaal onderbrkeningen geconstateerd werden, iets wat normaal gesproken nooit voor komt.

Vertrouwen, dat ik al 30 jaar heb (in de techniek van) KPN behoudt je niet op deze manier, je breekt het wel binnen de kortse keren af door je klanten af te schepen met noninformatie.

vr gr. Leo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TG 787 Experia box
BerichtGeplaatst: do 05 maart 2009 21:36 
Offline

Geregistreerd: vr 17 maart 2006 16:09
Berichten: 3547
Hallo Leo,

Hier staat in beperkte mate een dergelijk verhaal (komt niet helemaal overeen)

http://www.ipbforum.nl/experiaboxforum/viewtopic.php?f=16&t=2765

Gr


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TG 787 Experia box
BerichtGeplaatst: do 05 maart 2009 22:28 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 feb 2009 19:57
Berichten: 31
Hallo Leo,

Deze bedoel je:
Mar 4 22:30:07 FIREWALL replay check (1 of 2): Protocol: ICMP Src ip: (Mijn ip-tje) Dst ip: (Mijn ip-tje) Type: Destination Unreachable Code: Port Unreacheable
Mar 3 21:28:25 SNTP Synchronised again to server: 193.79.237.14
Mar 3 11:43:58 CONFIGURATION failed to sync mbus igd
Mar 3 11:43:42 CONFIGURATION failed to sync mbus atomic
enz enz enz enz....
--------------

Staat het bij mij ook vol mee! (heb de TG787 ook)
Echter je vergelijking klopt niet geheel!
Om in te haken op je stelling, Al brand er geen "rood deshboard lampje"
Wat denk je wat je allemaal aan foutmeldingen ziet in een boordcomputer van een auto als je deze zou kunnen uitlezen?
Dit zijn dingen die er gewoon bij horen! De modem kan meer dan waar kpn hem voor gebruikt.
Ik denk dat het daardoor enkele errors maakt omdat die functies niet gebruikt worden.
De meeste meldingen had ik ook in mijn vorige modem een 780

Trouwens niet teveel over zeuren, straks word dit dan ook weer dicht getimmerd! :P

_________________
Nobody is perfect :P


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TG 787 Experia box
BerichtGeplaatst: vr 06 maart 2009 15:51 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 21 jul 2008 17:48
Berichten: 296
vitelcom schreef:
Hallo Peter,

Bedant voor je reactie.

Helaas ligt je antwoord op het niveau van een garagechef die tegen zijn klant zegt: "dat rode lampje op uw dashboard is niet van belang; uw auto rijdt toch prima, dus waarom maakt u zich zorgen"
Als je geen tijd of zin hebt, om een inhoudeklijk antwoord te geven, hetgeen me zou bevreemden omdat je je als KPN vertegenwoordiger op dit forum manifesteert, zou ik je willen verzoeken om mij in ieder geval naar een site o.i.d. te verwijzen waar ik behoorlijke informatie kunt vinden omtrent de klanten interface van deze magic box. Die alerts en rapportages zitten er niet voor niets.
Ik heb inmiddels uit de KPN organisatie begrepen dat er nogal wat problemen zij met die experia boxen, zeker bij het opstarten; dat verwondert me dus nu al helemaal niets.
Of vindt je het normaal dat in 5 uur tijd al 71 signaal onderbrkeningen geconstateerd werden, iets wat normaal gesproken nooit voor komt.

Vertrouwen, dat ik al 30 jaar heb (in de techniek van) KPN behoudt je niet op deze manier, je breekt het wel binnen de kortse keren af door je klanten af te schepen met noninformatie.

vr gr. Leo


Ik vind de vergelijking absoluut niet correct,
als er problemen zijn met de verbinding of wat dan ook, kunt u contact opnemen met de helpdesk.
Die is er voor om problemen op te lossen.

De logs die bijgehouden worden in het modem zijn niet belangrijk voor de klant,
en dit valt niet te vergelijken met een auto, waar een rood lampje op het dashboard brand dat
aan geeft dat er een probleem is, u gaat dan ook naar de garage om dat te laten verhelpen.

Ik heb wel degelijk een politiek correct antwoord gegeven lijkt mij, en probeer u zeker niet af te schepen.

Mvg

_________________
Met vriendelijke groet,

KPN Webcare specialist
www.kpn.com/webcare


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TG 787 Experia box
BerichtGeplaatst: vr 06 maart 2009 22:08 
Offline

Geregistreerd: wo 04 maart 2009 16:34
Berichten: 7
Precies Peter,
Je slaat de spijker op zijn kop.
Je gaat met dat rode lampje naar de garage en je verwacht een behoorlijk antwoord.
Sterker je kijkt eerst zelf in het instructieboekje, wat dat rode lampje betekent. Er zijn ook nog mensen die zelf een liter olie in die auto kunnen mikken namelijk.
En dat is bij die experiabox nu net het probleem, er is geen behoorlijk insrtuctieboekje dat vertelt wat dat rode alarmen betekenen. Je denkt toch niet dat ik me tot een, wat ik verwachtte, expertise forum zou wenden, als ik een inhoudelijk antwoord van de KPN helpdesk zou verwachten?
Ik begrijp nu dat jij niet op de hoogte bent van wat een replay attack is, maar liever de brandalarmen uitzet om te voorkomen dat de brandweer zou moeten uitrukken, om maar in de terminologie van die firewall te blijven.
Die firewall zit er eigenlijk ook maar voor nop natuurlijk, kun je beter uitschakelen, werkt het modem ook nog steeds prima hoor, en dat is blijkbaar het enige wat telt bij KPN begrijp ik nu.
Wel eens gehoord dat een intesieve replay attack ten koste gaat van de lijnkwaliteit?
Als je, ik weet niet wat voor gegevens, straks te grabbel liggen in de rest van de wereld, zal het KPN een worst zijn, de verbinding werkt immers.
Jammer dat zelfs KPN geen inhoudelijk antwoord kan geven op een vraag omtrent een normale gebruikersinterface van een modem. Trouwens als je politiek correcte antwoorden wilt geven, kun je beter in een ander forum gaan zitten.
Zullen al die specialisten die internationale standaards gemaakt hebben volgens welke dit modem geimplementeerd is allemaal gek geweest zijn?

Ik houd me nog steeds aanbevolen voor een inhoudelijk antwoord van KPN.

Inderdaad Chris dit waren o.a. de events waar het om ging, en een paar events die de regels blijkbaar manipuleerde.
(Behalve dat de source van de replay attack natuurlijk niet "mijn IP-je was, maar van een user ergens in Rusland.)
Het is vandaag trouwens verdacht rustig dien aangaande; wel veel SNTP verkeer en inloggen van KPN in dat modem; is dat normaal?
Ik denk dat ik dat modem maar weer eens ga resetten; xxx mag weten wat KPN allemaal gedaan en uitgesckakeld heeeft aan event logging; het is immers maar lastig als de klant iets ziet, en daar een vraag over stelt.

vr gr Leo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TG 787 Experia box
BerichtGeplaatst: za 07 maart 2009 01:13 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 18 jun 2006 03:05
Berichten: 1730
Woonplaats: nieuwegein
@leo:

Een aantal maanden geleden hebben wij webcare verzocht voor de uitgifte een 787 ter beschikking te stellen zodat ik (want de rest van de mods hebben geen ipb meer) deze nieuwe box extreme kon testen zodat problemen beter hier opgepakt konden worden. Tot 3 keer toe is deze vraag door webcare uitgezet maar antwoord terug hebben wij nooit gehad.

Nu heb je het geduvel aan het dansen want bv u heeft problemen, peter loopt te verwijzen naar de helpdesk (dus geen oplossing) en wij/ik kunnen niets toevoegen omdat wij niks van deze box afweten.

Het spijt mij dan ook dat wij als ipb je geen antwoord kan geven op je probleem omdat wij simpelweg geen enkele info hebben over deze nieuwe box. Wij moeten het nu puur hebben van info van andere ipbèrs met dezelfde box en-of deze dan support kunnen geven, maar niet iedereen is technischs aangelegd, daarbij komt, de box is redelijk nieuw dus veel mensen zullen hem nog niet hebben.

In een andere topic had ik ook al eerder antwoord verwacht van webcare maar tot op vandaag niets. evengoed is webcare wel actief dus in mijn optiek lijkt het erop dat webcare zijn schouders optrekt voor vragen die wij stellen, sterker nog, lijkt er sterk op dat webcare het moderatorteam hier totaal negeert en dat is zeker niet de bedoeling.

Wij hebben in het afgesloten modshoek eerst beraad gehad of we webcare wel wilde toelaten..waarom? de eerste 2 jaar toen de problemen de pan uit rijsde hoorde wij niets van kpn, en toen alles redelijk opgelost leek kwam ineens webcare hier om de hoek kijken. Had webcare al niet veel eerder deze support op dit moeten geven was onze vraag? Toch geloven wij in het goede van kpn en daarom zijn wij in goede harmonie in zee gegaan met webcare, maar dan moet het ook wel in goede harmonie gaan en niet langs mekaar heen gaan lopen.


Welicht (zal wel weer niet) dat wecare hier a-publiek eens op zou willen reageren.



Groet Marcel.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TG 787 Experia box
BerichtGeplaatst: za 07 maart 2009 02:13 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 nov 2006 11:13
Berichten: 1598
Woonplaats: Almere
Webcare bestaat nog niet eens zolang.... :wink:
Volgens mij is KPN er zeker niet als eerste mee begonnen, was het niet UPC die mensen ging inzetten om "brandjes te blussen" op diverse fora?

Maar inderdaad zou een modem in handen van het hier aanwezige moderator-team niet verkeerd zijn.
Zo kan men wat dieper in het apparaat duiken om zo andere forumleden te kunnen helpen bij eventuele problemen.
Dat is tenslotte altijd de bedoeling van dit forum geweest, anderen (kosteloos) helpen daar waar mogelijk.
En zeker 2 jaar geleden (is het nog maar zo kort geleden) waren er behoorlijk wat problemen welke hier op het forum toch vrij redelijk konden worden verholpen.
Zeker door de kennis van het moderatoren-team.

Als KPN een paar verschillende modems ter beschikking zou stellen kan dat de helpdesk misschien wat ontlasten.
En het is gewoon in bruikleen en geen eigendom, als KPN het niet meer wil gaan de modems gewoon terug.

_________________
..


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TG 787 Experia box
BerichtGeplaatst: za 07 maart 2009 10:23 
Offline

Geregistreerd: di 20 jun 2006 16:08
Berichten: 99
Woonplaats: Almere
KPNwebcare1 schreef:
Ik heb wel degelijk een politiek correct antwoord gegeven lijkt mij.......

En dat is nou precies het probleem, wij zitten niet te wachten op "politiek correcte" antwoorden.
Wat we willen zijn echte antwoorden waar we wat mee kunnen, en niet het bos ingestuurd worden !

Eric

_________________
voor een scheiding heb je haar nodig......


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TG 787 Experia box
BerichtGeplaatst: za 07 maart 2009 11:26 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 17 maart 2006 17:39
Berichten: 599
Woonplaats: Middelburg
Het lijkt wel of de kpnwebcare er geen zin in heeft.
Geef dan geen antwoord of zeg dan dat je het ook niet weet, zo schiet niemand er wat mee op.
Er wordt door een lid gewoon wat gevraagd geef dan normaal antwoord en stuur dan niet iemand met een kluitje in het riet.
Het lijkt de helpdesk van kpn wel, ik had jullie toch wel anders ingeschat, minstens 2 jaar horen en zien we niets van kpn en nu dit, het is niet zo leuk webcare.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TG 787 Experia box
BerichtGeplaatst: za 07 maart 2009 16:46 
Offline

Geregistreerd: vr 17 maart 2006 21:09
Berichten: 1657
De Experia Box wordt door KPN aan haar klanten in bruikleen ter beschikking gesteld om te kunnen internetten, bellen en televisie kijken. Het merendeel van de klanten zijn alleen geïnteresseerd in internetten, bellen en meer niet. Zij gaan er vanuit dat als er zich een storing voordoet, KPN de storing via de helpdesk of servicemonteur oplost. De TG787 Experia Box wordt tijdelijk als vervanger van de ST780WL(End of Life) geleverd tot de TG789(verwachting juni 2009 voor KPN ADSL en IPB) komt.

Natuurlijk zijn er gebruikers die alle mogelijkheden uit het modem willen halen en benutten. Ondersteuning hiervoor wordt door de meeste van de providers(b.v. Telfort, Alice, Tele2 en de kabelaars) niet gegeven. XS4ALL heeft de FRITZ!Box met een Expert Mode waar men alles naar eigen inzicht kan instellen en beheren.

De Experia Box is primair bedoeld voor internetten, bellen en televisie. Gebruikers die er meer mee willen doen dienen het zelf uit te zoeken met behulp van diverse fora of overstappen naar een andere provider waar ze de beschikbaar gestelde modem zelf naar hun eigen behoefte kunnen instellen.

Kortom...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TG 787 Experia box
BerichtGeplaatst: za 07 maart 2009 16:51 
Offline

Geregistreerd: vr 17 maart 2006 21:09
Berichten: 1657
KPNwebcare1 schreef:
Hallo,

dit gaat om het logboek in het modem en is voor een klant niet relevant om in de gaten te houden.
Wat belangrijker is voor de gebruiker is puur het feit of telefonie en internet werkt, te ja of te nee.

Mvg

Wellicht om met de nieuwe firmware de gebeurtenislogboek weg te halen uit de Thomson RG's, dit werkt verwarrend voor degene die de meldingen niet kunnen interpreteren. :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TG 787 Experia box
BerichtGeplaatst: za 07 maart 2009 17:37 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 18 jun 2006 03:05
Berichten: 1730
Woonplaats: nieuwegein
Marcel schreef:
De Experia Box wordt door KPN aan haar klanten in bruikleen ter beschikking gesteld om te kunnen internetten, bellen en televisie kijken. Het merendeel van de klanten zijn alleen geïnteresseerd in internetten, bellen en meer niet. Zij gaan er vanuit dat als er zich een storing voordoet, KPN de storing via de helpdesk of servicemonteur oplost....


Jij bent ooit moderator geworden van dit forum, marcel, om mensen te helpen bij problmen die kpn niet wist/kon oppakken eens? mensen komen naar dit forum om antwoord te vinden op hun probleem die kpn zelf niet kan geven, dat is ook de kracht achter het ipb forum.

Zoals je weet waren niet iedereen het eens dat webcare dit forum kwam ondersteunen, maar goed, het gaat erom dat we webcare in harmonie hebben toegelaten om ook hun visie/oplossingen te laten geven. Al vanaf het beginnen van ipb had kpn webcare kunnen opzetten maar dit gebeurde veel te laat. Het gaat mij er enkel om dat ik als mod 3 keer een verzoek indien en tot 3 keer toe word ik het donkere bos ingestuurt en hoor verder niets meer dan voel ik het als een "passering". Als ze nou 1 mail hadden gestuurt dat ze geen behoefte hadden dit te doen had ik er zelf al 1 geroggeld :)

Nu zie je op het forum vragen rijzen en niemand weet daar om in te spelen, als ik de kans had gekregen de box extreme te testen had ik wellicht wat toelichting kunnen geven, en daar onstaat nu de onvrede bij mij, het lijkt erop dat webcare de moderators hier negeert en het allemaal op eigen houtje wel ff roggelen :D als ik de antwoorden dan lees is er geen enkele oplossing geboden...daar gaat het om. Ik heb niets tegen webcare, sterker nog, ik was voorstander van hun komst, maar laten wij het dan ook in goede harmonie doen en niet doen of dat wij mods hier lucht zijn en vragen die wij graag beantwoord zien links laten liggen.


Groet marcel.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TG 787 Experia box
BerichtGeplaatst: zo 08 maart 2009 10:07 
Offline

Geregistreerd: di 20 jun 2006 16:08
Berichten: 99
Woonplaats: Almere
En het tweede slachtoffer met problemen is daar, zie : viewtopic.php?f=12&t=3077

_________________
voor een scheiding heb je haar nodig......


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB? Forum Software ? phpBB Group  | Hosted by 123-webhost
phpBB.nl Vertaling