Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu do 28 maart 2024 20:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Siemens EB en softphone
BerichtGeplaatst: di 17 apr 2007 09:49 
Offline

Geregistreerd: zo 03 sep 2006 13:24
Berichten: 34
Zoals jullie misschien weten ben ik al enige tijd bezig om te proberen om een softphone te gebruiken als intern toestel. Het idee is dus dat ik vanaf mijn laptop via mijn wireless-lan met mijn geografische nummer kan bellen. En inmiddels heb ik uitgevonden hoe dit kan. Voor alle duidelijkheid, dit werkt met een Siemens ExperiaBox firmware versie 1.41.4.

- Installeer een softphone. Zelf gebruik ik X-Lite.
- Maak een nieuwe SIP account aan
- Geef als username en password '101' op (voor poort 2: 102)
- Geef het IP adres van je EB op als Domain (standaard 192.168.2.1)
- Zet het vinkje bij "Register with domain and receive incoming calls" uit. (lees verder waarom)

Nu is het prima mogelijk om te bellen en met een headset een gesprek te voeren.

Het vinkje "Register with domain and receive incoming calls" levert een aantal rare dingen op. Als je het vinkje aanzet kun je ook gesprekken ontvangen op je softphone, maar hij schakelt je toestellen die je hebt aangesloten op poort 1 uit. Op zich wel verklaarbaar (je neem immers die account over) en geen groot probleem als je het maar weet. Maar het echte probleem treed op als je X-Lite weer afsluit. Dan wordt de controle door de EB niet goed teruggegeven aan toestellen op poort 1. Dit resulteert er in dat je wel kunt bellen maar niet meer gebeld kunt worden, je bent in gesprek. Het uit- en aanzetten van de EB lost dit probleem weer wel op, maar echt fijn is het niet.

Maar al met al ben ik wel een heel stuk verder gekomen en het opent een hoop mogelijkheden. Als je nu immers een Asterisk server neerzetten en die de controle over de poort laten overnemen, dan heb je ook geen last van het hierboven beschreven probleem. Alleen moet je de bestaande analoge toestellen wel kunnen aansluiten op je eigen server en de PCI-kaarten die dat kunnen zijn niet heel goedkoop. Zelf zal ik niet zo snel zo'n server neerzetten, maar een keer met een Live-CD stoeien zal ik zeker nog wel eens gaan doen.

Aangezien ik van ISDN kom en ook echt twee verschillende nummers aan mijn twee poorten gekoppeld heb, kan ik daar niet mee experimenteren. Maar misschien zijn daar ook nog leuke dingen te doen als je maar één nummer hebt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 17 apr 2007 10:58 
Offline

Geregistreerd: vr 17 maart 2006 16:09
Berichten: 3547
Beste Frank,

Bedankt voor je bijdrage ! Het is zeker voor de meer dan normale gebruiker interessant om te lezen wat er zoal mogelijk is.Maar ik wil
er wel op wijzen dat dit niet voor iedereen uit te proberen zal zijn en indien men dit wel gaat doen er toch wel enige kennis van zaken zou moeten zijn nietwaar ?!

Dus het delen van je ervaringen is mi prima,de individuele lezer moet goed weten wat ze gaan doen als men het ook wil proberen !


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 17 apr 2007 12:01 
Offline

Geregistreerd: zo 03 sep 2006 13:24
Berichten: 34
Maarten schreef:
Bedankt voor je bijdrage ! Het is zeker voor de meer dan normale gebruiker interessant om te lezen wat er zoal mogelijk is. Maar ik wil er wel op wijzen dat dit niet voor iedereen uit te proberen zal zijn en indien men dit wel gaat doen er toch wel enige kennis van zaken zou moeten zijn nietwaar ?!

Dus het delen van je ervaringen is mi prima, de individuele lezer moet goed weten wat ze gaan doen als men het ook wil proberen !


Ik kan me inderdaad voorstellen dat een gemiddelde gebruiker er niet veel van snapt en het daarom maar beter niet kan proberen. Maar voor de power-users onder ons... :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 17 apr 2007 19:09 
Offline

Geregistreerd: vr 17 maart 2006 16:09
Berichten: 3547
Frank schreef:
Maar voor de power-users onder ons... :)


:)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 18 apr 2007 20:53 
Offline

Geregistreerd: vr 17 maart 2006 21:09
Berichten: 1657
Frank schreef:
Het vinkje "Register with domain and receive incoming calls" levert een aantal rare dingen op. Als je het vinkje aanzet kun je ook gesprekken ontvangen op je softphone, maar hij schakelt je toestellen die je hebt aangesloten op poort 1 uit. Op zich wel verklaarbaar (je neem immers die account over) en geen groot probleem als je het maar weet.

Er worden 3 SIP accounts aangemaakt, 101 voor tel1, 102 voor tel2 en 103 of 110 voor evt. de Wifi beeldtelefoon. Je kan bij Proxy accounts zien of 103 of 110(meestal) is aangemaakt en stel daar je softphone op in. Ik vraag mij af of je bij de derde account wel je telefoonnummer kan selecteren, anders kan je ook account 102 gebruiken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 22 apr 2007 12:04 
Offline

Geregistreerd: wo 28 maart 2007 18:27
Berichten: 8
Gaaf, werkt mooi

als je maar 1 telefoon nummer gebruikt, en je stelt bij je experiabox (siemens) in dat het nummer 102, hetzelfde is als 101

dan is het geen probleem als je X-lite afsluit je blijft bereikbaar.

mvg, Klaas


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 13 mei 2007 14:40 
Offline

Geregistreerd: di 06 maart 2007 15:32
Berichten: 2
Hoi ik ben inderdaad geen power user maar wil wel graag gebruik maken van deze mogelijkheid. Nu kan ik mezelf aanmelden op Siemens EB via 102 maar kan niet bellen. X-Lite roept meteen met een vriendelijke vrouwenstem in het Engels dat de persoon die ik wil bellen niet beschikbaar is. Ra ra?
Oh ja, foutmelding is: proxy authentication required.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 13 mei 2007 14:47 
Offline

Geregistreerd: wo 28 maart 2007 18:27
Berichten: 8
heb je in de config van de experiabox je eigen nummer al toegevoegd aan 102 ?

Groet klaas


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 13 mei 2007 20:52 
Offline

Geregistreerd: di 06 maart 2007 15:32
Berichten: 2
ja, dat heb ik inderdaad gedaan. Voor de zekerheid ook alle antivirus, firewalls etc uitgezet én ook nog alles op een andere PC geprobeerd. Helaas, overal dezelfde foutmelding.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 17 aug 2007 10:15 
Offline

Geregistreerd: wo 01 nov 2006 10:24
Berichten: 46
Het is overigens ook mogelijk om via de SIP-server van KPN te bellen. Dus niet via de poort van je eigen Experiabox maar de SIP-server die bij je accountgegevens staat vermeld bij MijnKPN.
Het is mij inmiddels gelukt om met m'n Mac OS X 10.4 server te bellen gebruik makend van Xlite. Nu moet ik nog alles zo instellen dat ik met mijn werkstations dit ook kan.
Het voordeel is dat je poorten van je Experiabox niet beïnvloed worden. Het nadeel is dat je computer alleen bereikbaar is op het 084-nummer, tenzij je de boel weer doorschakelt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 21 aug 2007 17:48 
Offline

Geregistreerd: wo 01 nov 2006 10:24
Berichten: 46
Na een kleine verandering in de instellingen van X-lite werkt het nu ook op mijn werkstation. Ik heb nog niet getest of ik ook gebeld kan worden. Dat is weer de volgende uitdaging. Bellen vanaf m'n Mac naar vast en mobiel met m'n 0844-nummer werkt in ieder geval prima. Wel een beetje digitaal geluid voor de ontvanger overigens. Dat zal wel aan het gebruikte codec liggen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 23 nov 2007 23:41 
Offline

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 21:47
Berichten: 2
hoi hoi :) nu kan ik wel via x lite en mn experiabox uitbellen, maar ik heb geen 084 nummer en als iemand naar mijn huisnummer belt, die bij mn experiabox hoort, dan gaat hij wel over, maar ik krijg nergens een melding ervan.


je moet dus per se een 084 nummer hebben om gebeld te kunnen worden naar x lite op je pc via EB>?

:)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 24 nov 2007 17:56 
Offline

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 21:47
Berichten: 2
ik heb een pc en een flaptop en op die pc staat x lite ingesteld zoals hierboven beschreven .. uitbellen werkt prima ,,

maar nu heb ik ook die flaptop waarmee ik wil uitbellen ..

dus die zou ik dan logischerwijs op die port 2 doen?

volgens mn EB pagina heb ik 3 voip accounts dus dat zou moeten werken ..

maar het werkt dus niet ..

iemand een idee?

bvd
jeroen


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 13 jan 2008 02:16 
Offline

Geregistreerd: za 20 jan 2007 09:47
Berichten: 7
dhr-de schreef:
Het is overigens ook mogelijk om via de SIP-server van KPN te bellen. Dus niet via de poort van je eigen Experiabox maar de SIP-server die bij je accountgegevens staat vermeld bij MijnKPN.

Ik kan IP van SIP-server van KPN nergens vinden. :( Waar precies moet ik kijken? :(

Ik heb SpeedTouch en helaas oplossing van Frank werkt niet :(


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 13 jan 2008 12:29 
Offline

Geregistreerd: zo 03 sep 2006 13:24
Berichten: 34
andru_nl schreef:
Ik heb SpeedTouch en helaas oplossing van Frank werkt niet :(


Mijn Siemens is vorige maand kapot gegaan en zit nu 'opgescheept' met zo'n SpeedTouch (weg USB-drive, weg stabiel draadloos), en ik krijg zelf ook geen toegang meer. Als ik probeer een verbinding te maken krijg ik een autorisatie-fout, dus de 101/101 user/pass combi werkt helaas niet op de SpeedTouch. Iemand enig idee?


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB? Forum Software ? phpBB Group  | Hosted by 123-webhost
phpBB.nl Vertaling