Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu do 28 maart 2024 23:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Radio bitrate
BerichtGeplaatst: vr 01 jan 2010 15:23 
Offline

Geregistreerd: vr 01 jan 2010 11:50
Berichten: 30
Beste Allemaal,

Een heel goed 2010 om te beginnen!

Gisteren IPTV geinstalleerd, en het werkte direct!! Prima beeld.
Wel een vraag: wat is de bitrate van de radiostreams? Ik vrees op
WDR3 diverse malen lelijke MP3-artefacten gehoord te hebben.

Alvast bedankt!
H.Janssen
Alkmaar


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Radio bitrate
BerichtGeplaatst: vr 01 jan 2010 23:22 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 18 jun 2006 03:05
Berichten: 1730
Woonplaats: nieuwegein
Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee, ik schat in dat deze niet heel erg hoog is gezien radio minder bandbreedte nodig heeft dan een tv stream. Ik zet in op 500kbp/s maar wie het echt weet mag het zeggen :arrow: :)

Groet Marcel.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Radio bitrate
BerichtGeplaatst: za 02 jan 2010 00:15 
Offline

Geregistreerd: vr 01 jan 2010 11:50
Berichten: 30
Beste Marcel,

Bedankt voor Uw reacties.
500KB/sec MP3/WMA is al ver boven CD kwaliteit, met 128kB/sec zijn mijn bescheiden oren al lang tevreden,
de echte audiofielen zullen er wellicht van gruwen,
Ik ga de komende dagen nog eens lekker luisteren, misschien heb ik het gewoon mis...


Met vriendelijke groeten,


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Radio bitrate
BerichtGeplaatst: ma 04 jan 2010 08:52 
Offline

Geregistreerd: vr 01 jan 2010 11:50
Berichten: 30
Beste Allemaal,

Niet meer gehoord, het zal wel aan de bron gelegen hebben. De kwaliteit is, althans
voor mijn gehoor, prima. Nu nog hopen op een paar extra buitenlandse zenders als
NDR3, RTBF musique.... (of de mogelijkheid internetstreams te beluisteren via de
Motorola)...

Met vriendelijke groeten,


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Radio bitrate
BerichtGeplaatst: ma 04 jan 2010 10:55 
Offline

Geregistreerd: do 24 sep 2009 16:39
Berichten: 209
Heeft iemand de digitale audio uitgang al eens geprobeerd? Daar is namelijk niet naar te luisteren, om de zoveel tijd stotteren en haperen. Het tv geluid gaat overigens wel goed, hoewel dat vóór de grote update van een half jaar geleden ook hetzelfde gedonder was. Ik heb dit al aangegeven op het KPN forum en ik hoop dat het meegenomen is in de eerst volgende update.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 22 feb 2011 23:57 
Offline

Geregistreerd: ma 07 feb 2011 16:05
Berichten: 5
Woonplaats: Arnhem
Ik vind de geluidskwaliteit van Radio 4 erg slecht. Het is iel en bij een bepaald volume lijkt het of de boxen opgeblazen zijn.
Het is vooralsnog alleen bij Radio 4 zo. De aansluitingen heb ik gecontroleerd, die zijn in orde. Heeft iemand anders ervaringen met slechte geluidskwaliteit van radio?
Klaas


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 27 feb 2011 16:49 
Offline

Geregistreerd: vr 01 jan 2010 11:50
Berichten: 30
klaasstap schreef:
Ik vind de geluidskwaliteit van Radio 4 erg slecht. Het is iel en bij een bepaald volume lijkt het of de boxen opgeblazen zijn.
Het is vooralsnog alleen bij Radio 4 zo. De aansluitingen heb ik gecontroleerd, die zijn in orde. Heeft iemand anders ervaringen met slechte geluidskwaliteit van radio?
Klaas


Ik heb maar een bescheiden geluidsinstallatie, dus ik hoor niet alles, maar tot nu toe geen probleem met Radio 4, nu op dit moment
knalt le Sacre van Strawinsky uit de luidsprekers.

Wel vind ik het niveau van met name WDR3 erg laag t.o.v. de rest.

En, voor wat het waard is, want ik vind deze "muzikaal behang" producent geen radio, XLNT/Classic op 907 vaak erg schel en lelijk, en totaal
kapot gecomprimeerd. Waarschijnlijk dezelfde "soundprocessing" als voor andere muziek gebruikt wordt.

Met vriendelijke groeten,


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Radio bitrate
BerichtGeplaatst: ma 28 feb 2011 18:04 
Offline

Geregistreerd: ma 07 feb 2011 16:05
Berichten: 5
Woonplaats: Arnhem
Dag Jan (is dat je naam?),

Bedankt voor het reageren. Dat het geluid op sommige zenders niet om aan te horen is, dat heb ik ook. Ik noem het maar blikkerig. Het zal inderdaad door het comprimeren van het geluid komen. Op de kabel was het veel beter geluid.
Jammer dat je met Radio 4 niet dezelfde ervaring hebt als ik. Jij hebt dus geen vervorming van het geluid wanneer het volume van de bron hoger wordt.

Andere lezers van dit forum wellicht wel?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Radio bitrate
BerichtGeplaatst: ma 28 feb 2011 23:55 
Offline

Geregistreerd: vr 01 jan 2010 11:50
Berichten: 30
Citaat:
Jammer dat je met Radio 4 niet dezelfde ervaring hebt als ik. Jij hebt dus geen vervorming van het geluid wanneer het volume van de bron hoger wordt.


Wat bedoelt u precies met "als het volume van de bron hoger wordt?"
Luide passages in de muziek?

Kan het dan zijn dat de tuner zoveel signaal levert dat de ingang van de versterker overstuurd wordt? Dan is
het geluid inderdaad niet aan te horen. Een "AUX" ingang o.i.d. zou goed moeten werken.

Als dat het geval is, dan zou een spanningsdeler in de ingang moeten helpen, maar enige elektronica kennis is nodig
om die te maken. Hiervoor is een aantal weerstandjes nodig. Een commercieel produkt is
http://www.rothwellelectronics.co.uk/html/attenuators.html, maar zoals vaak in de high-end audio is
dit een klein bedrag aan componenten in een prachtige behuizing voor een zeer hoge prijs. Voor een paar euro is het zelf te maken.

De digitale dataoverdracht veroorzaakt altijd een zekere verminking van het geluid, maar ik neem aan dat KPN voor voldoende bits per seconde zorgt,
dus dit lijkt me geen probleem. Gisteren tijdens Discotabel schitterende opnames van Strawinsky, en het klonk fantastisch. Op de kabel is er altijd
het risico van ruis en storingen van andere zenders.

Met compressie bedoel ik in dit geval niet het verkleinen van de bitstroom, maar het versterken van zwakke passages totdat
alle dynamiek uit de muziek is. Dit is voor in de auto (of het winkelcentrum :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: ) te verdedigen, maar voor kwaliteitsweergave
niet acceptabel.

Met vriendelijke groeten,


Laatst bijgewerkt door hmmsjan op di 01 maart 2011 00:39, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Radio bitrate
BerichtGeplaatst: di 01 maart 2011 00:31 
Offline

Geregistreerd: ma 27 dec 2010 03:24
Berichten: 30
ITV ontvanger qua audio vanaf het begin doorgelinked naar een m.i prima versterker en dito boxen. Heb geprobeerd verschil te horen tussen de CD speler en de diverse kanalen radio van KPN. Zal aan mij liggen, maar ik hoor geen verschil en zeker geen blikkerigheid o.i.d. Er zit wel een minieme, maar niet storende vertraging bij de audio van sommige televisie programma´s met het doorlinken naar een versterker en de speakers van de TV gewoon uit te laten.

Geniet vooral ook van de klassieke zenders. Blijf het intrigerend vinden hoe verschillend de ervaringen kunnen zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Radio bitrate
BerichtGeplaatst: ma 14 maart 2011 00:43 
Offline

Geregistreerd: ma 07 feb 2011 16:05
Berichten: 5
Woonplaats: Arnhem
Misschien moet ik het dan inderdaad nog eens proberen op de AUX-ingang in plaats van de Tuner-ingang. Maar ik was begonnen met de AUX en ben toen overgestapt op Tuner, waarschijnlijk met de bedoeling beter geluid te krijgen. Ik zal laten weten hoe de AUX-ingang bevalt. Bedankt voor het meedenken allemaal.

O ja, ik bedoelde met 'als het volume van de bron hoger wordt' inderdaad de luidere passages in de muziek. Ik omschreef het zo om duidelijk te maken dat het niet de volumeregeling op de versterker is die het probleem veroorzaakt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Radio bitrate
BerichtGeplaatst: di 15 maart 2011 23:55 
Offline

Geregistreerd: vr 01 jan 2010 11:50
Berichten: 30
AUX en Tuner zullen doorgaans weinig of niets verschillen, of gewoon via de ingangskeuzeschakelaar
op dezelfde ingang uitkomen. Doet een CD speler het wel goed op deze ingangen? Het uitgangsniveau
van een CD speler is vergelijkbaar met dat van de tuner.

Het niveau van WDR3 ligt significant lager dan dat van Radio4. Komt deze zender wel onvervormd door?

Het niveau van Classic FM lijkt nog hoger te liggen dan dat van Radio4, maar dat kan ook komen doordat
deze zender het signaal nogal comprimeert. Deze zou dus nog slechter moeten doorkomen ?!?!

Met vriendelijke groeten,


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB? Forum Software ? phpBB Group  | Hosted by 123-webhost
phpBB.nl Vertaling