Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu do 19 jun 2025 23:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006 16:25 

Ik heb een external USB 2.0 disk geformatteerd op NTFS; na inloggen op de EB (via de browser en 192.168.1.1) zie ik dat de harddisk gezien wordt maar dat NTFS niet wordt gesupporteerd. Daarna heb ik de disk op fat32 weten te formatteren vanuit een pc. De disk werk uiteraard aan een pc, daarna deze disk weer aan de EB gekoppeld. USB lampje op de EB gaat branden en via opnieuw inloggen op de EB en via advanced settings/file server zie ik de disk en kan ik zelfs een partitie aanmaken precies zoals ik dat ook gewend op via een NAS oplossing te doen. Met andere woorden alles werkt, er resteert echter 1 probleem en dat is dat de partities vervolgens via het netwerk niet bereikbaar, ze worden zeg maar niet automatisch zichtbaar als je tracht een file-share verbinding te maken via windows. Hoe krijg ik het nu voor elkaar dat deze shares zichtbaar worden op mijn netwerk zodat iedere willekeurige pc in mijn netwerk deze netwerk-share kan benaderen en ik daadwerkelijk een NAS oplossing heb. Ik heb al veel gezicht op internet/nieuwsgroepen/ handleidingen maar vindt nergens antwoord. Wie kan mij helpen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006 16:29 
Site Admin

bij het maken van een share in de eb kan ook security worden aan of uitgezet. zorg in ieder geval dat deze op off staat.
in welke werkgroep/domein zit de pc; de eb zit standaard in "werkgroep".

Profiel  

Berichttitel: Security en domeinnaam
BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006 16:32 

Ik had eerst de security uit staan, later heb ik wijze van test deze aan gezet, het maakte geen verschil, ik kan hem ook weer uitzetten uiteraard. Het configureren via 192.168.1.1 loopt prima. Ik het het domein gewijzigd van WERKGROEP naar BOONVOSTADE, deze domeinnaam gebruiken al mijn pc's (6 stuks in het netwerk).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006 16:36 
Site Admin

je spreekt in je berichten over 192.168.1.1 terwijl de eb gebruik maakt van 192.168.2.1; eventueel een tikfout of je maakt gebruik van een andere range?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006 16:41 

excuus, je hebt helemaal gelijk, het moet zijn 192.168.2.1, ik heb echter vanwege andere problemen de experia op 192.168.2.2 staan, echter dat heeft geen enkel ander probleem opgeleverd en zal zeker niets te maken met de usb share problemen. Ik gebruik dus uiteraard ook 192.168.2.2 om de EB te benaderen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006 16:50 
Site Admin

bij weergave de werkgroep boonvostade zal de fileserver zichtbaar moeten zijn; de standaardnaam is "Gigaset SX-551 File Server"of wellicht een andere naam als je dit hebt aangepast in de eb.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006 16:54 

ja dat klopt de file server is zichtbaar, deze naam heb ik ook niet aangepast. De "Gigaset SX-551 file server" staat gewoon in het rijtje tussen de andere computers, tot hier kom ik dan ook en dan houdt het op, bij diverse andere computers in mijn netwerk klikt ik dus vanaf hier door naar de op die computer beschikbare shares, waarbij ik ook sharenamen gebruik eindigend op een $ waardoor ze hier niet zichtaar zijn maar wel als share aan te spreken zijn. De sharenamen binnen de EB (het zijn er 2) zijn admin en testerik, uiteraard zonder de $ toevoeging.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006 20:05 
Site Admin

als ik het goed begrijp kunnen andere pc's in het netwerk wel deze share gebruiken; zelfde besturingssysteem, firewall, gebruikersrechten e.d.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006 20:36 

ik ben wellicht niet duidelijk; alle pc's in mijn (thuis) netwerk zijn windows xp sp2, ik gebruik allerlei shares op de verschillende computers, echter de shares van de EB zijn op geen enkele computer zichtbaar; wat wel zichtbaar is de EB onder de naam Giga...enz. ; echter de shares van de EB zijn dus op GEEN enkele computer zichtbaar; dat is dus mijn probleem. Alle gebruikers hebben altijd admin rechten; een aantal pc's gebruiken de standaard windows firewall, een aantal hebben zonealarm pro.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006 20:48 

ik heb zojuist nog even in de EB gekeken; de hostname staat op SX55258e871 en dat is ook de naam die in het rijtje computers staat binnen het domein boonvostade. Gigaset...enz. is de description. Ik heb 1 partitie genaamd sweex verwijzend naar een directory \testerik die ik via de browser kon aanwijzen. Ik gebruik overigens een 2gb disk in sweex external usb drive waardoor ik dus ook eenvoudig fat32 kon formatteren.
De security, zoals in de EB aanstond, staat inmiddels uit. Het lijkt me dat een keer opstarten van de EB wellicht ook geen kwaad kan. Ik blijf uiteraard graag je reactie horen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006 21:51 
Site Admin

voor de aanpassing van de security bij fileserver stel ik voor de eb een rebout vanuit de webinterface te geven. geen echte reset vanuit de eb zelf.
maak anders een screendump van het deel van de fileserver.
wat staat vermeldt bij status usb in de eb. bij mij staat hier "USB mass storage device "WD 2500JS External" connected with 1 partition."

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006 22:05 

zoals wel vaker; als je over problemen gaat praten/schrijven ga je er ook over nadenken; ik heb zojuist de experia gereboot door de power uit te schakelen en weer aan te zetten en tegelijkertijd de gekoppelde disk te laten draaien; en je geloof het niet, maar ineens verschijnt de share waar ik al die tijd op zoek naar ben. Alhoewel je niet het antwoord gegegeven waardeer ik zeer het meedenken en ben ik blij dat mijn probleem is opgelost; nu een grotere disk gekoppeld zien te krijgen, maar dat zal vast wel lukken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006 22:07 
Site Admin

heb goede ervaringen met western digital met een 250 gb harddisk.
hoe een probleem wordt opgelost is natuurlijk bijzaak; ik vermoed toch dat het wellicht met de security te maken had. goed te horen dat het opgelost is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006 23:20 

Ik heb een Freecom 400Gb aan de Experiabox hangen. Werkt helemaal top. Met Microsoft SyncToy is het eenvoudig backups maken van je directories......

Alleen jammer dat het mij niet lukt om de disk als "disk" te benaderen zodat ik 'm in de toekomst ook kan defragmenteren bijvoorbeeld (is voorlopig niet nodig). Zijn daar oplossingen voor?

Eric

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]