Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu do 28 maart 2024 16:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 27 jul 2008 12:14 
Offline

Geregistreerd: wo 18 jun 2008 13:37
Berichten: 130
Hallo,

Het is al eerder aan de orde geweest, maar toch.... :?:
Zoals we allemaal weten hebben we de laatste tijd regelmatig te maken met hevige onweersbuien en veel inslagen..Dat lijkt alleen maar erger te worden..
Gisteravond was het hier ook weer bar en boos: een aantal ferme inslagen bij ons in de buurt, waardoor ook de I-TV soms even "bevroor". Bij ons staan alle computers en de Experiabox op een Eminent of ander merk power-surge verlengblok. Het verlengblok met de Experiabox is bovendien op een randaarde stopcontact aangesloten. Mijn Home Cinema en tv zijn via een Monster Cable protection verdeelblok ook aangesloten op een randaarde stopcontact. Bij een naderend onweer gaan bij ons alle computers uit. Dit is wel zo'n beetje alles wat ik dan preventief kan verzinnen, maar misschien moet tijdens onweer toch ook de tv en Experiabox uit? Als de bliksem of inductie overspanning binnenkomt via de telefoon- of ADSL lijn, of door inslag in de KPN centrale, is het natuurlijk einde verhaal. Hoe gaan andere forumleden om met de apparatuur in dit soort situaties? Je kunt toch niet bij elke onweersbui de apparatuur gaan uitzetten? Soms ben je niet eens thuis....En zonder telefoon en tv zitten lijkt me ook niet ideaal..Doet KPN eigenlijk iets preventiefs tegen blikseminslag?
Kortom, was is wijsheid in deze...??


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 27 jul 2008 15:54 
Offline

Geregistreerd: vr 10 nov 2006 15:02
Berichten: 320
Woonplaats: Middelburg
Ik laat alles aanstaan.
Enkele weken geleden is hier een fikse inslag geweest.
De bliksem en de knal waren in dezelfde seconde.
De hoofd aardlekschakelaar lag eruit. Dat is natuurlijk wel fijn.
Het stroomverschil hoeft niet alleen van "binnenuit" te komen, doordat je zelf kortsluiting maakt.
Alles wat verder op een antennekabel aangesloten staat (spriet of uit een verdeelkast van de kabelaar) is overgeleverd aan het toeval.
Het maakt dan niet uit of de tv of radio aanstaat of uit.
Als de bliksem in jouw antenne, of jouw verdeelkast van de kabel inslaat dan is je spulletje total loss.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 27 jul 2008 23:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 nov 2006 11:13
Berichten: 1598
Woonplaats: Almere
Ik laat ook alles aangesloten zitten.
Stel je voor dat je net bezig bent om iets los te koppelen en de bliksem slaat in......
Als het inslaat en alles waar een stekker aan zit is kapot dan is het werk voor de verzekering..... :(
Is niet leuk maar het is niet anders.

_________________
..


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 28 jul 2008 06:55 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 09 jun 2006 09:35
Berichten: 146
Woonplaats: Noordoostpolder
kan het nog sterker vertellen.
Bij een inslag in je huis, of de directe omgeving maakt het niet meer uit of een apparaat is aangesloten of niet.
Heb zelf meegemaakt dat enkele electronische apparaten total los waren na een blikseminslag, ondanks dat ze van het net waren afgekoppeld.
Bij een inslag komt zoveel energie vrij dat je hiertegen onmogelijk kan beschermen. Ook een spanningbeveiliging op je wandcontactdoos zal hier niet tegen helpen. Het brand er gewoon doorheen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 28 jul 2008 09:34 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 nov 2006 11:13
Berichten: 1598
Woonplaats: Almere
Dat met die overspanningsbeveiliging en blikseminslag heb ik inderdaad nooit begrepen.
Een beetje bliksem overbrugt wel een paar centimeter lucht om alsnog het apparaat te beschadigen wat er op zit aangesloten.
Het is van meer voor een gewone stroompiek op te vangen.....

Dat je geld krijgt uitgekeerd als het niet helpt kunnen ze waarschijnlijk makkelijk doen omdat "iedereen" van die dingen koopt terwijl het bij "enkelen" fout gaat?
Of mag ik het zo niet bekijken?

_________________
..


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 28 jul 2008 12:53 
Offline

Geregistreerd: za 29 sep 2007 13:07
Berichten: 23
Ik laat zelf alles aan(gesloten) tijdens onweer.
Heb wel op de computer en de experiabox een ups zitten.

Zoals hierboven al aangegeven bij een flinke klap is alles toch kapot en is het verzekeringswerk.

Een overspanningsbeveiliging heeft weinig nut omdat de meeste schade door bliksem niet komt door inslag maar door inductie.

Zo'n overspannignbeveiliging werkt door als er teveel spanning binnenkomt dit af te leiden via aarde.
Als die niet op een geaard stopcontact zit heeft het helemaal geen zin


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB? Forum Software ? phpBB Group  | Hosted by 123-webhost
phpBB.nl Vertaling