Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu wo 02 jul 2025 05:34

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 13 nov 2006 16:01 

Ten eerste hallo allemaal!

Ik wil graag gebruik gaan maken van ADSL2, alles is helemaal zoals ik het wil behalve die experiabox. Wat mij dwars zit is het feit dat het een router is. Ik wil namenlijk helemaal geen router, ik wil gewoon een modem. Ook heb ik vernomen dat de box 10/100Mb/s is waar ik niks aan heb, ik heb 1Gb/s nodig, is er een 1Gb/s versie?
Op het moment draai ik de volgende setup(gewoon ADSL):

Internet--> Modem --> Server --> Gb/s switch --> Netwerk

Modem is gewoon een normaal modem, geen firewalls of wat dan ook, gewoon alleen voor de verbinding.
Server heeft 2 IP's (extern 81.204.xxx.xxx en intern 192.168.0.1)

Nou wil ik dit behouden (deze setup) althans, ik wil dat de server het externe IP behoudt omdate ik mailservers, FTP servers, HTTP servers, bedenk het allemaal maar erop heb draaien.

Kan ik de Experiabox op deze manier instellen? Er mag gewoon geen onderbreking zijn, geen portforwarding etc.

Als dit niet mogelijk is, wat zijn dan mijn alternatieven? Ik heb verschillende ADSL2(+) modems gezien (Alcatel Speedtouch), kan ik deze in de plaats van de experiabox zetten? of krijg je dan weer problemen met KPN (ik heb ergens gelezen dat ze je box kunenn besturen wat me ook helemaaal niet aanstaat).
Hoe zit het dan vervolgens met VoIP?

Ik raak helemaal in de war van alle dingen die er moeten gebeuren, ik wil gewoon simpel net zoals nu een perfect werkende setup hebben zonder bende. Ik hoop dat iemand het iets duidelijk kan maken!

Groeten en alvast bedankt,
Matts

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 13 nov 2006 17:46 

@Matts:Als alles nu perfect werkt,waarom dan switchen ?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 13 nov 2006 17:52 

Omdat ik een hogere snelheid voor internet wil, enige optie is ADSL2, enige optie van ADSL2 is op het moment (en waarschijnlijk voor vele jaren) KPN internetplusbellen.

Ik heb zowieso een nieuw modem nodig omdat het modem dat ik nu gebruik geen ADSL2 ondersteund.

Het enige wat op het moment dwars zit is de experiabox, vandaar de vraag.

Ik heb er nog eens over nagedacht, eigenlijk kan dat hele uitgebreide verhaal samengevat worden in 1 vraag:

Kan de router functie van de experiabox worden uitgeschakeld? Zo niet dan gaat het laatste deel van mijn eerste post op. Zo ja, dan is er geen probleem en bestel ik het.

Bedankt,
Matts

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 13 nov 2006 18:59 
Site Admin

de router van de eb is niet uit te schakelen. indien dit toch mogelijk zou zijn, werkt het voip gedeelte niet meer.
het zal dus kiezen worden: meer snelheid met eb en aanpassing intern netwerk of behoud huidige adsl.
ben trouwens wel benieuwd waar en wat voor abonnement je nu hebt en waarom is een gigaswitch noodzakelijk?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 13 nov 2006 20:56 

Drocona schreef:
Omdat ik een hogere snelheid voor internet wil, enige optie is ADSL2, enige optie van ADSL2 is op het moment (en waarschijnlijk voor vele jaren) KPN internetplusbellen.

Ik heb zowieso een nieuw modem nodig omdat het modem dat ik nu gebruik geen ADSL2 ondersteund.

Het enige wat op het moment dwars zit is de experiabox, vandaar de vraag.

Ik heb er nog eens over nagedacht, eigenlijk kan dat hele uitgebreide verhaal samengevat worden in 1 vraag:

Kan de router functie van de experiabox worden uitgeschakeld? Zo niet dan gaat het laatste deel van mijn eerste post op. Zo ja, dan is er geen probleem en bestel ik het.

Bedankt,
Matts

ADSL Advanced van Planet Internet maakt volgens mij ook gebruik van ADSL2 techniek. En dan zit je niet vast aan internetplusbellen. En als je niet persé gebruik wilt maken van het KPN netwerk zijn er nog veel meer opties, zoals het netwerk van BBned.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 13 nov 2006 20:59 

Gezien je eisen denk ik dat de EB niet de meest ideale box is en zou ik hem op dit moment niet willen adviseren.Een Speedtouch xxx of een andere adsl2 geschikt modem lijkt me beter :?: :!:

Dit kun je bijv niet krijgen :?:

http://www.kpn.com/kpn/show/id=1171884

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 13 nov 2006 22:32 

jwagenaar schreef:
ben trouwens wel benieuwd waar en wat voor abonnement je nu hebt en waarom is een gigaswitch noodzakelijk?

Ik heb op het moment 3000/512 van hetnet, wat ik veel te langzaam vind, vooral de upload, ik heb eigenlijk 4mbit upload nodig maar dat is nergens voor een normale prijs te krijgen en al zowieso niet in mijn regio voor onder de 1000 euro per maand.

Ik heb een gigabit switch voor al het verkeer, ik heb een stream netwerk opgezet in huis met een centrale server, alle muziek, documenten, films (DVD9 meeste), games erop. Alle PC's in het netwerk gebruiken het constant.

Kevin schreef:
En als je niet persé gebruik wilt maken van het KPN netwerk zijn er nog veel meer opties, zoals het netwerk van BBned.

Ik zou heel graag willen, ik heb niet zulke goed ervaringen met planet (hoewel hetnet bijna hetzelfde qua netwerk is maar toch veel beter). BBNed en andere netwerken worden niet op mijn locatie geleverd, het is alleen KPN.

Maarten schreef:
ezien je eisen denk ik dat de EB niet de meest ideale box is en zou ik hem op dit moment niet willen adviseren.Een Speedtouch xxx of een andere adsl2 geschikt modem lijkt me beter.

Is dit mogelijk? Kan ik de EB vervangen door een speedtouch? Ik gebruik nu ook een oude speedtouch en heb er zeer goede ervaringen mee, werkt perfect (Ik koop natuurlijk wel een nieuwe met ADSL2 ondersteuning). Zal dit geen problemen opleveren als ik IPB van KPN bestel?

Hier komt nog een vraag bij:
Hoe zit het met VoIP / ADSL splitten? kan ik bijvoorbeeld een ADSL2 modem kopen (Speedtouch) en wat heb ik dan nodig voor VoIP?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 13 nov 2006 22:40 

Wil je perse Voip erbij hebben of is dat niet van het grootste belang :?:
Er zijn natuurlijk ook andere optie´s maar het concept waar IPB voor staat betekent nou eenmaal Internet en Bellen.

Je zou kunnen overleggen met de klantenservice dat gezien je eisen je wel IPb zou willen maar met een EB niet goed uit de voeten kunt en er daarom prijs op zou stellen dat je de Speedtouch krijgt :?:
Ken je iemand die IPB heeft en kun je daar bijv eens een Speedtouch 510 aan hangen of werk je zelf met een niet getweakte Home variant :?:
(good on you mate they would say in the outback :wink: )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 13 nov 2006 22:48 

Maarten schreef:
Wil je perse Voip erbij hebben of is dat niet van het grootste belang :?:
Er zijn natuurlijk ook andere optie´s maar het concept waar IPB voor staat betekent nou eenmaal Internet en Bellen.

Je zou kunnen overleggen met de klantenservice dat gezien je eisen je wel IPb zou willen maar met een EB niet goed uit de voeten kunt en er daarom prijs op zou stellen dat je de Speedtouch krijgt :?:
Ken je iemand die IPB heeft en kun je daar bijv eens een Speedtouch 510 aan hangen of werk je zelf met een niet getweakte Home variant :?:
(good on you mate they would say in the outback :wink: )

Ik wil wel gebruik maken van VoIP, daarvoor kwam het in aanmerking (mijn vader is niet zo technisch en heeft de verbinding niet nodig). Ik ben 18, ben de systeembeheerder, ik host gameservers etc, mijn broertje maakt websites. We hebben de snelheid hard nodig. Nu met IPB is het een goede prijs. Mijn vader vind het anders te duur. Dus ik wil wel VoIP gaan gebruiken anders kopen we het voor niks zeg maar.

Is het wel mogelijk om VoIP en een speedtouch modem te gebruiken? Want dan ga ik voor die setup, koop ik een speedtouch en wat nodig is voor VoIP. (Ik heb geen verstand van VoIP, bij deze een goed moment om het te leren)

EDIT: Hier niemand in de buurt of die ik ken die IPB heeft

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 13 nov 2006 22:59 
Site Admin

Drocona schreef:
Ik heb op het moment 3000/512 van hetnet, wat ik veel te langzaam vind, vooral de upload, ik heb eigenlijk 4mbit upload nodig maar dat is nergens voor een normale prijs te krijgen en al zowieso niet in mijn regio voor onder de 1000 euro per maand.

gezien het eisenpakket tav upload heeft ipb ook geen zin.
als dit essentieel is zal je toch snel richting zakelijke sdsl-verbindingen komen. xs4all komt tot 2,4 mb upload. maar ja, natuurlijk een ander prijskaartje.
denk dat je wensenlijstje van 4 mb upload voor nog geen 1000 euro per jaar niet reeel is. ongeacht welke leverancier tot jouw deur komt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 13 nov 2006 23:22 

Welke optie´s zouden adhv de postcodecheck eigenlijk bij jullie mogelijk zijn qua provider :?:
Adsl en of Kabel :?:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 14 nov 2006 00:49 

jwagenaar schreef:
gezien het eisenpakket tav upload heeft ipb ook geen zin.
als dit essentieel is zal je toch snel richting zakelijke sdsl-verbindingen komen. xs4all komt tot 2,4 mb upload. maar ja, natuurlijk een ander prijskaartje.
denk dat je wensenlijstje van 4 mb upload voor nog geen 1000 euro per jaar niet reeel is. ongeacht welke leverancier tot jouw deur komt.

Het is geen noodzaak dat ik een hoge upload heb, het vergroot alleen de mogelijkheden. Ideaal zou natuurlijk zijn als er glasvezel geleverd word net zoals in amsterdam, gewoon een 100mbit verbinding. Maar dat zie ik in de volgende 5 jaar nog niet gebeuren, dan woon ik hoogst waarschijnlijk ook op mezelf en is het misschien wel mogelijk op die locatie voor een normale prijs.

Het is leuk om een gameserver te draaien, met 1024 lukt dat al een heel stuk beter. Ook krijgt de FTP net dat tikkie meer snelheid dat het niet meer "langzaam" is.

Maarten schreef:
Welke optie´s zouden adhv de postcodecheck eigenlijk bij jullie mogelijk zijn qua provider?
Adsl en of Kabel?

Alleen alle providers via het KPN netwerk qua ADSL
Kabel is Casema en Wanadoo. Kabel is echter nog langzamer dan ADSL op het moment (iedereen heeft hier kabel, teveel overbooking) zelf heb ik het ook totaal niet op kabel. Als ik multikabel zou kunen krijgen was het nog een optie maar aangezien dat ook niet leverbaar is...

IPB is de beste oplossing (en snelste), het liefst zou ik ADSL2+ zien maar.. nog nergens te bekennen bij KPN.

Mijn grote vraag op dit moment:
Kan ik de experiabox vervangen door een ADSL2(+) modem? Kan ik dan VoIP nog gebruiken? zo ja hoe?

Als dit niet mogelijk is dan moet ik maar genoegen nemen met de box en ga ik 3 dagen hard aan het configureren :? Dan zou ik echter wel graag reacties horen van mensen die servers draaien. (heel slechte ervaringen met routers en port forwarding)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 14 nov 2006 01:04 
Site Admin

voip zonder experiabox is niet mogelijk. maar waarom ipb als kpn, planet, maar ook xs4all goede adsl abonnementen leveren, bv. 6000/768. tenzij natuurlijk het bellen hier ook onderdeel van moet zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 14 nov 2006 01:12 

jwagenaar schreef:
voip zonder experiabox is niet mogelijk. maar waarom ipb als kpn, planet, maar ook xs4all goede adsl abonnementen leveren, bv. 6000/768. tenzij natuurlijk het bellen hier ook onderdeel van moet zijn.

ok bedankt,
Aparte telefoon en een verbinding zoals die geven samen een torenhoge rekening, met IPB wordt deze meer dan gehalveerd!

Blijkbaar snap ik nog niet hoe dat VoIP in elkaar zit, lijkt me toch gewoon een apparaatje net zoals een modem alleen dan voor telefoon? kan je dat niet los kopen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 14 nov 2006 01:17 
Site Admin

voor alle duidelijkheid: als je ipb afneemt is dat inclusief de modem.
kpn, planet en hetnet leveren dit product inclusief een modem welke je in bruikleen krijgt. wat je eventueel achter de experiabox gebruikt is eigen verantwoordelijkheid.
de leverancier gaat met jou een overeenkomst aan voor levering van internet plus bellen. om dit te garanderen c.q. te supporten maken ze daarvoor gebruik van eigen modems.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]