raernst schreef:
zoals eerder vermeld is de EPB van KPN is geschikt voor ADSL2+, het los koppelen van VOIP is volgens mij niet mogelijk omdat alles via een lijn binnen komt. Splitter is niet meer nodig.
Ok, dus de experiabox router maakt 4 Ethernet poorten en 2VoIP poorten van de verbinding die binnenkomt. Hier een schematische weergave van de experiabox hoe die mij uitgelegd is:
Internet--->(EB-in)Modem-->router-->(EB-uit)-->2VoIP poorten
...................................................................-->4 Ethernet poorten
tussen (EB-in) en (EB-uit) is wat binennin de EB gebeurt.
Als ik dit dan veregelijk met de setup die ik wil krijg je het volgende:
Internet--->Modem-->Server-->Switch-->VoIP
........................................................-->Ethernet
Wat in de experiabox zit is exact hetzelfde wat ik in onderdelen heb staan alleen heb ik de mogelijkheid om op de server applicaties te draaien, wat je op de router van de experiabox niet kunt.
want zoals iedereen weet:
router = processor voor routes + switch
een router heeft hiervoor een klein processortje met wat flash geheugen.
Mijn server heeft gewoon een dedicated processor met een normale schijf die de switch aanstuurt.
Er zit zo geen verschil in en het zou zo moeten werken, tenzij er iets met die VoIP aansluiting gebeurt in die EB.
Omdat VoIP en internet over 1 lijn gaan zou ik (als de connector past) een VoIP toestel ook op een ethernet poort aan kunenn sluiten en het gebruiken.
Citaat:
Het is wel mogelijk om een andere modem aan te sluiten. Alleen het support van KPN komt dan te vervallen.
Dit maakt mij dus helemaal niet uit, ik ehb nog nooit support nodig gehad en ik heb genoeg verstand om het zelf op te lossen. VoIP leer ik vanzelf wel als ik het toepas. Als ik iets verkeerd zie aan VoIP vertel het me a.u.b.
Citaat:
Ik draai dezelfde functionaliteiten als jij via de EPB en heb geen problemen. Als je IPB overweegt neem dan IPB extra, deze heeft een upload van 1024 Kb/s.
Hoe doet u dat dan? superveel portforwarden? DMZ, andere opties? Ik zou het graag willen weten.
Ik neem inderdaad IPB Extra, komt het meest in de buurt van redelijke snelheden.