Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu di 01 jul 2025 15:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 14 nov 2006 01:22 

Dat snap ik compleet,

enige wat ik me af vraag is of ik die EB niet kan vervangen door 2 verschillende apparaten, een ECHT modem (geen router, geen switch, gewoon een modem) en een VoIP kastje (als zoiets bestaat)

blijkt dat ze bij KPN het verschil niet weten tussen een modem, switch of router...

Ik ga nu naar me nest, ben de hele dag al bezig met dit rotding, als KPN nou gewoon iemand had die kon zeggen hoe het allemaal werkt was ik gewoon klaar :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 14 nov 2006 01:59 
Site Admin

schijnbaar begrijp je het toch niet helemaal, anders kom je niet terug met de vraag over aparte "kastjes".

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 14 nov 2006 11:24 

KPN levert op dit moment bij IPB een Experiabox.Incidenteel komt er een een Speedtouch 780.Beide boxen zijn geschikt voor adsl2.
IPB (dus internet en voip )kan ook zonder de EB maar dan wel met de Speedtouch 780 en zoals aangegeven je kunt hier met KPN gewoon over praten dat je voorkeur gezien bovenstaande hiernaar uit gaat.

Zie hier enkele specifikaties:

http://www.speedtouchdsl.com/prod780.htm

http://www.kpn.com/kpn/show/id=1586780#top

(kijk bij orienteren en vergelijk)

Verder nog wat informatie omtrent VOIP

http://nl.wikipedia.org/wiki/Voip

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 14 nov 2006 13:04 

Ik heb nog even gezocht en heb denk gevonden wat ik wilde hebben.

op voipshop.nl staan dus individuele VoIP boxjes, je sluit ze aan op het netwerk en je stopt je telefoon erin.

Op deze manier kan ik dus deze setup krijgen (als ik het goed heb begrepen):

Internet------>ADSL2(+) Modem -----------> Gb/s switch ------->VoIP kastje------> Telefoons
.............(Geen router, alleen modem)............................|------>LAN

Zo moet het volgens de handleidingen van die VoIP Gateways werken.
Volgens mij klopt mijn setup dan weer.
Dit was dan ook mijn vraag, of ik die EB kon vervangen door aparte apparaten (Modem en VoIP) zodat ik dit voor elkaar kon krijgen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 14 nov 2006 13:11 
Site Admin

zoals eerder aangegeven, zal de door jouw gewenste oplossing niet gaan werken in combinatie met ipb. daar zal of een siemens of een speedtouch van kpn op aangesloten moeten worden.
dat jij het wellicht anders wil oke, maar de praktijk is in veel gevallen vaak anders.
succes met je plannen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 14 nov 2006 13:57 

ok dus ik moet de EB gebruiken anders ben ik illegaal bezig. Ik moet verplicht hun hardware gebruiken.. hmz.. ik doe nog even een poging bij de helpdesk, misschien kunnen ze me daar meer over vertellen. Ik heb sinds dat ik ADSL heb eigen hardware gebruikt, even checken waarom ze dat ineens veranderen..

bedankt voor de hulp, ik ben er al veel wijzer van geworden hoe het nou met die box zit. Nou nog de laatste puntjes op de i en het is klaar.

Als ik alles werkend heb zal ik wel even hier posten hoe en wat, andere updates houd ik ook wel even bij.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 14 nov 2006 14:34 

Drocona schreef:
ok dus ik moet de EB gebruiken anders ben ik illegaal bezig.

Het is niet direct illegaal,het maakt eea wellicht moeilijker voor beide partijen namelijk jij als klant en KPN als leverancier omdat er afgeweken gaat worden van hun specificaties resp produkten waarop support gegeven wordt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 14 nov 2006 16:14 

zoals eerder vermeld is de EPB van KPN is geschikt voor ADSL2+, het los koppelen van VOIP is volgens mij niet mogelijk omdat alles via een lijn binnen komt. Splitter is niet meer nodig.

Het is wel mogelijk om een andere modem aan te sluiten. Alleen het support van KPN komt dan te vervallen.

Ik denk dat het niet verstandig is om een andere modem aan te sluiten, omdat je al aangeeft dat je niet zoveel verstand hebt van VOIP. (Dit is toch zeker wel een must bij IPB)

Ik draai dezelfde functionaliteiten als jij via de EPB en heb geen problemen. Als je IPB overweegt neem dan IPB extra, deze heeft een upload van 1024 Kb/s.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 14 nov 2006 16:18 
Site Admin

jouw reaktie geeft ook nogmaals aan wat anderen reeds hebben vermeldt.
helaas ziet/wil de vraagsteller een en ander toch anders.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 14 nov 2006 18:57 

raernst schreef:
zoals eerder vermeld is de EPB van KPN is geschikt voor ADSL2+, het los koppelen van VOIP is volgens mij niet mogelijk omdat alles via een lijn binnen komt. Splitter is niet meer nodig.

Ok, dus de experiabox router maakt 4 Ethernet poorten en 2VoIP poorten van de verbinding die binnenkomt. Hier een schematische weergave van de experiabox hoe die mij uitgelegd is:
Internet--->(EB-in)Modem-->router-->(EB-uit)-->2VoIP poorten
...................................................................-->4 Ethernet poorten

tussen (EB-in) en (EB-uit) is wat binennin de EB gebeurt.

Als ik dit dan veregelijk met de setup die ik wil krijg je het volgende:
Internet--->Modem-->Server-->Switch-->VoIP
........................................................-->Ethernet

Wat in de experiabox zit is exact hetzelfde wat ik in onderdelen heb staan alleen heb ik de mogelijkheid om op de server applicaties te draaien, wat je op de router van de experiabox niet kunt.

want zoals iedereen weet:
router = processor voor routes + switch
een router heeft hiervoor een klein processortje met wat flash geheugen.
Mijn server heeft gewoon een dedicated processor met een normale schijf die de switch aanstuurt.

Er zit zo geen verschil in en het zou zo moeten werken, tenzij er iets met die VoIP aansluiting gebeurt in die EB.
Omdat VoIP en internet over 1 lijn gaan zou ik (als de connector past) een VoIP toestel ook op een ethernet poort aan kunenn sluiten en het gebruiken. :roll:

Citaat:
Het is wel mogelijk om een andere modem aan te sluiten. Alleen het support van KPN komt dan te vervallen.

Dit maakt mij dus helemaal niet uit, ik ehb nog nooit support nodig gehad en ik heb genoeg verstand om het zelf op te lossen. VoIP leer ik vanzelf wel als ik het toepas. Als ik iets verkeerd zie aan VoIP vertel het me a.u.b.

Citaat:
Ik draai dezelfde functionaliteiten als jij via de EPB en heb geen problemen. Als je IPB overweegt neem dan IPB extra, deze heeft een upload van 1024 Kb/s.

Hoe doet u dat dan? superveel portforwarden? DMZ, andere opties? Ik zou het graag willen weten.
Ik neem inderdaad IPB Extra, komt het meest in de buurt van redelijke snelheden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 14 nov 2006 19:07 

je kan met 1 regel in je NAT alle poorten op je EB open zetten en forwarden. niet zo'n probleem dus alleen niet zo veilig, maar daar heb je nog je server voor.

in de EB zit een VOIP-gedeelte waardoor je geografische nummers beschikbaar hebt (dus je oude telefoonnumer kan gebruiken). als je een andere VOIP-oplossing kiest, kan je volgens mij alleen 084-nummers gebruiken en niet je geografische nummers. VOIP is op zich een provider, hardware en software onafhankelijke oplossing. geografische nummers zitten vast aan je provider en de hardware van je provider.

en als je een betrouwbaar netwerk wilt, gebruik je EB dan niet als switch. koop een goede losse gigabit switch (netgear oid).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 14 nov 2006 19:09 

ok dus als ik een VoIP apparaat kan krijgen die geografische nummers ondersteund zit ik goed.

De switch die ik hiervoor wil gaan gebruiken is mijn Belkin Gb/s 8 poorts dus dat zit wel goed.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 14 nov 2006 19:14 

oh, nog vergeten, heet het nog wel modem? of is het altijd een modem?
adsl-modem als bridge (zo kan je de speedtouch instellen)
adsl-modem als router (= experiabox en was standaard ook de speedtouch instelling)
kortom, de experiabox is drie apparaten in 1: switch, router en voip-router

aangezien je maar 1 ip-adres hebt, kan je overigens nooit de EB met een adsl-modem combineren

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 14 nov 2006 19:21 

ik wil in mijn setup de hele experiabox niet gebruiken.

Ik gebruik dan gewoon een apart ADSL-modem waardoor mijn server het WAN IP krijgt wat voor mij noodzakelijk is, hierachter hangt mijn Gb/s switch waar vervolgens een VoIP router of hoe het ook heet achter komt.
Volgens mij doet de EB precies hetzelfde alleen pakt de EB het WAN IP i.p.v. dat het op mijn server terechtkomt.

over het modem/router/switch gedoe:
Tegenwoordig halen mensen alles door elkaar, het lijkt wel of de providers en productverkopers er een trend van maken.
Officieel:
Modem: Maakt een verbinding tussen Internet en PC/Server, Modem kan niks anders, geen firewall, hij levert alleen de conenctivity. PC/Server krijgt WAN IP.
Switch: Kan niks zonder dat het aangestuurd word door een PC, heft instructies nodig.
Router: een modem,mini PC en een Switch in een, de mini PC krijgt het WAN IP en het netwerk erachter wordt hierdoor aangestuurd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 14 nov 2006 20:17 
Site Admin

heb je nu al eens contact gehad met kpn. je kunt wel allerlei "plannen" maken, maar als kpn daar niet in meegaat kom je niet ver.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]