Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu wo 02 jul 2025 06:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 19 okt 2006 21:26 

Sorry dat ik het onderwerp niet meer kan specificeren maar ik denk dat dit de meest dekkende lading is.

Ik zal mijn probleem zo uitgebreid mogelijk voorleggen en hoop dat jullie me kunnen/willen helpen. Ik besef me echter wel dat mijn verhaal niet volledig is maar laat ik maar gewoon beginnen.

Momenteel heb ik ADSL via planet. Na het modem staat een router met een vaste lijn naar boven (4 jaar oude pc usb 1.1) en draadloos naar de laptop (een jaar oud)

Ik wil nu bellen en internetten. Alle abbo's via kpn (of dochters etc) gebruiken de epariabox.

Ik heb hier een boel gelezen maar zit toch nog met het volgende.

Waarom is USB 2 nodig voor de EB, kan ik niet zoals bij modem/router via utp kabel naar boven.

Hoe zet ik poorten open/dicht

Ik wil downloaden via newsleecher (nu via planet) hoe zijn de ervaringen icm ipb van het net m.n snelheid als usb 1.1. nodig is

Wat zijn de ervaringen over aanmelden/aansluiten (snelheid van handelen)

Is het makkelijk aansluiten, sluit de "aansluitdienst" 2 pc's aan

Een hoop vragen en ik heb er nog wel maar laten we beginnen met babystapjes en dan langzam vooruit.

ALvast bedankt voor het lezen van het verhaal

Egbert Vernooij

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 19 okt 2006 22:32 
Site Admin

een utp-kabel is gewoon te gebruiken. bv. de eb beneden plaatsen en met de bestaande kabel boven de pc met de netwerkkaart aansluiten. de laptop kan dan draadloos worden aangesloten.
via de webinterface van de eb kun je lokaal poorten openzetten voor bepaalde programma's (het zogenaamde forwarden).
denk dat er geen verschil is tussen het downloaden via newsleecher van planet of hetnet.
bij het aanmelden of afsluiten bedoel je waarschijnlijk het bestellen en installeren van ipb: hou rekening met 3/4 weken.
de installatie kan door een monteur (kost op dit moment circa 50,00 bij planet) worden gedaan en daarvoor wordt 1 pc aangesloten. meerdere pc's aansluiten kost extra. in principe kan met de handleiding (en eventueel de hulp van dit forum) ook zelf worden geinstalleerd.
gelet op het feit dat je al bij planet zit, zou ik eerder kiezen voor planet dan voor het net.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 21 okt 2006 10:32 

Planet maakt vaak de fout door de oude Planet abo op te zeggen incl. de mailadressen en een nieuwe IPB abo met nieuwe mailadressen aanmaakt. :oops:
Wanneer je voor IPB van Planet kiest, geef dan duidelijk aan dat je het oude abo over wil zetten naar IPB met behoudt van de mailadressen. :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 22 okt 2006 11:52 

dank voor de antwoorden.

De reden waarom ik nu voor het net kies is tweeledig. Enerzijds is de snelheid hoger, anderzijds zijn ze veel goedkoper bij een gelijkwaardig abbo.

de eerste 6 maanden scheelt het 18 euris en de rest 8 euro per maand, waarbij ik bij het net een hogere downloadsnelheid heb (upload wat lager)

Wat nog rest is de vraag ovover USB, maar ik lees hem nu teurg en die is er niet zo duidelijk uitgekomen.

Ik heb een pc met usb 1.1. nu lees ik bij systeemvereisten dat er een usb 2 poort moet zijn, waarom is dat dan ?

Wederom alvast bedankt

O en de handleiding is die duidelijk ? Ik ben geen leek maar ook zeker geen expert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 22 okt 2006 12:01 

Als je de Siemens Gigaset 108 USB adapter gebruikt is het beter USB 2.0 poorten te gebruiken, maar op een USB 1.1 poort werkt het ook.
Belangrijk is dat je de laatste servicepacks van Windows hebt.

De gebruikershandleiding is erg duidelijk, de uitleg gaat stap voor stap. Helaas zijn er veel DHZ'ers die het denken zonder de gebruikershandleiding te kunnen aansluiten, wat meestal tot problemen(storingen) leidt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 23 okt 2006 22:24 

Misschien begrijp ik het niet goed.

Die gigaset zet je tussen de pc en de EB als een soort router ? ALs ik naar de pc boven ga via utp kabel heb ik toch niets te maken met usb 1.1 of usb 2 ??? Waarom ik hierover doorga is dat ik niet veel snelheidverles wil

Windows update pakketten heb ik altijd up to date dus dat is het probleem niet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 23 okt 2006 22:35 
Site Admin

de gigaset wordt alleen gebruikt voor een draadloze verbinding en wordt dus geplaatst in een usb-aansluiting van de pc/laptop. als je gebruik maakt van een utp-kabel van de eb naar de pc, is deze gigaset niet nodig.
hopelijk voldoende info, zo niet dan horen we het wel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 24 okt 2006 19:44 

zo langzaam aan wordt het duidelijk, jullie zijn wel geduldig overigens zegm dank daarvoor.

De gigaset moet die aangesloten zitten op de laptop, nee toch mag ik hopen? Ik denk dat het zo is dat de gigaset in de meterkast oid kan staan en vandaar draadloos zend naar de laptop en via utp naar boven kan.

Als het zo is ben ik eruit en is het geschikt voor bij mij thuis, Ik zal eens kijken hoe de reviews over het net zijn. Maar met jullie info ben ik iig een heel stuk wijzer geworden.

hartstikke bedankt en tot in december (dan loopt mijn huidige contract af en stap ik over op IPB waarschijnlijk van het net (prijstechnisch)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 24 okt 2006 20:17 

Citaat:
De gigaset moet die aangesloten zitten op de laptop, nee toch mag ik hopen?
Nee, tenzij je deze wilt gebruiken om draadloos te internetten. Veel laptops hebben reeds een draadloze netwerkkaart ingebouwd, en als deze door de Experiabox wordt ondersteund kun je deze gebruiken om draadloos te internetten. Even controleren dus.

Citaat:
Ik denk dat het zo is dat de gigaset in de meterkast oid kan staan en vandaar draadloos zend naar de laptop en via utp naar boven kan.

Het plaatsen van de Experiabox in een meterkast kan het bereik verkleinen van draadloze internet. Voor het gebruik met een UTP kabel maakt het niet uit.
Link: viewtopic.php?t=722

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]